Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-01, 16:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Har du ätit fisk hos Nikos och Jenny på Fourni? Det är supergott!
På Fourni äter jag gärna fisk, och helst hos Nikos och Jenny. Har ätit fisk på Miltos också, och där är fisken också god, men stämningen hos Nikos är svårslagen, så vi äter nästan alltid där.

Jag skrev ett fiskblogginlägg därifrån för många år sedan. Finns att läsa här.

Jag skrev ett annat blogginlägg därifrån under samma resa. Finns att läsa här.

Annars är det få ställen jag äter fisk numer. Mochlos på Kreta är bra, och självklart på Santorini när Paris fiskat fisken och Julia har tillagat den. Minns inte var vi var när vi bestämde oss för att sluta äta fisk i Grekland. Dock minns jag att jag gick ut i köket och valde några fiskar, och när de kom in blev vi inte glada, och när notan kom in blev vi ännu mindre glada.

Däremot frossar jag i fisk där jag bor idag. Gott, och billigt.
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 17:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Länkarna går till samma inlägg ... Men jag undrar om inte den ena var tänkt att gå till ett inlägg vars innehåll jag förtvivlat försökte förtränga när jag började äta hos Nikos och Jenny, det som handlade om vådan av att säga Ναι

To Limanaki i Faros har bra fisk också. Och tavernan bredvid krukmakaren i Cheronissos, också på Sifnos. Men förutom där och på Fourni äter inte heller jag fisk längre. Får se hur det verkar på Amorgos i höst. Om Psaropoula finns kvar så prövar jag nog fisk där.
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 17:36
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

När vi var på Tilos för ett antal år sedan åt vi jättegod grillad fisk på Faros. Det var också där vi åt Simi-shrimps för första gången och vi har aldrig ätit godare efter det.
Annars äter inte vi heller fisk lika ofta längre i Grekland

//maji
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 17:57
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
När vi var på Tilos för ett antal år sedan åt vi jättegod grillad fisk på Faros. Det var också där vi åt Simi-shrimps för första gången och vi har aldrig ätit godare efter det.
Annars äter inte vi heller fisk lika ofta längre i Grekland

//maji
Faros, det ska jag komma ihåg. Tack
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 17:51
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Varför ska jag göra ett inlägg om tycke och smak?? Det spretar åt olika håll på tråden. Fisk ska ätas i Grekland! Välj de arter, som är fångade i Grekland och som tavernaägaren eller hans familj tog upp på morgonen. Dessutom kan du väl se om havet är nära, eller om tavernan ligger uppe i bergen. Vi brukar testa om tavernan klarar av att laga fisksoppa. Vid det bästa tillfället hade vi många timmar kvar innan våra gäster skulle anlända till Heraklion strax efter lunchtid. Vi satt vid en taverna snett ovanför borgen i hamnen. "Ingen soppa före kvällen, var svaret. "Men gå ut i köket, välj ut en fisk om du har tid att vänta". Vi fick den mest fantastiska fisksoppa, vi någonsin ätit. Dyr fisk, javisst, men man lever bara en gång! Grekerna själva äter mest kötträtter och naturligtvis de fantastiska grönsakerna.
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 18:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Men jag undrar om inte den ena var tänkt att gå till ett inlägg vars innehåll jag förtvivlat försökte förtränga när jag började äta hos Nikos och Jenny, det som handlade om vådan av att säga Ναι
Stämmer bra det, men händelsen har ju inget med restaurangen att göra, utan om en gäst, som inte var jag, fast vissa trodde det. Här är rätt länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Fisk ska ätas i Grekland!
Håller inte med alls. Fisk är i Grekland är inte prisvärd, inte på något sätt. Den kan vara god, men prisvärd är den inte, och det har inte med att livet är kort att göra. Där jag bor köper jag färsk fisk direkt från fiskebåtarna, och den smakar mycket bättre än fisk i Grekland, och den kostar en bråkdel mot fisk i Grekland. Dock håller jag -förstås - med dig om grönsakerna, som är mycket bättre i Grekland (Kreta) än här hemma.
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 18:59
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Stämmer bra det, men händelsen har ju inget med restaurangen att göra, utan om en gäst, som inte var jag, fast vissa trodde det. Här är rätt länk.
Jag vet, men det tog tid innan jag kunde äta där utan att börja fnissa åt den där historien. Det är bara lite jobbigt att äta samtidigt som man tänker på den
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 19:08
inkfishs avatar

Något jag nästan aldrig äter längre är inlagd bläckfisk, ochtapodi ksidato. Det är så gott - men en liten assiett kostar 8-8.50! Det är ju rena lyxvaran.

Visserligen är det bra om priserna hålls uppe om fisken kommer från Medelhavet, som jag gissar är rätt utfiskat. Men ändå ... När jag äter ensam kan jag bara inte betala så mycket för en liten assiett med mat.
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 19:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Den absolut godaste Kalamari jag ätit åt jag på Eros i Rhodos gamla stad nu i juni. Kolgrillad och djävulskt god. Jag kommer nog aldrig våga beställa det nån annanstans mer för då blir jag besviken....

..och musik! SÅ många trevliga samtal med tavernaägare man fått just för att man kan de flesta artister som spelas. När man känner till Vassilis Saleas när man hör honom på något galleri spelat som bakgrund, eller en tidig Giannis Parios på nåt café, eller en Xainides på Kreta. DET väcker förvåning!

För mig är det absolut TOTALUPPLEVELSEN av Grekland som gäller. Jag kan bo lite sämre om maten, orten och allt annat är bra och jag kan tåla sämre mat på något ställe eller två,( fler blir det aldrig) om allt annat är bra. Så mycket gott man ändå får i sig och så många trevliga saker man alltid upplever.

Lissi - som just ska betala slutavgiften till tre veckor på Kreta!
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 19:40
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

[quote=Lissi;339503]
För mig är det absolut TOTALUPPLEVELSEN av Grekland som gäller. Jag kan bo lite sämre om maten, orten och allt annat är bra och jag kan tåla sämre mat på något ställe eller två,( fler blir det aldrig) om allt annat är bra. Så mycket gott man ändå får i sig och så många trevliga saker man alltid upplever.

Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 19:47
inkfishs avatar

Lissi - jag kommer ihåg den grillade bläckfisken, om det var den du hade på bild ... Men det var väl inte kalamari, utan åttaarmad bläckfisk? Jag vill minnas ett par tjocka armar (om det nu är rätt bild jag har i minnet).
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 21:39

Inkfish du kanske har rätt...jag är inte så bevandrad på de där bläckfiskarna, men det var så gott så snålvattnet rinner bara jag tänker på det...men det var nog nån av armarna. jag åt.......En sån som finns på Din avatar!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 21:49
inkfishs avatar

Då är det åttaarmad bläckfisk

Kalamari ser ut så här:

(De där ringarna du äter friterade är kroppen skuren rakt över med kniv. Sedan brukar det ju finnas med en liten trasslig härva av något också, det är armarna)
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 21:54

Citat:
Då är det åttaarmad bläckfisk

Kalamari ser ut så här:

(De där ringarna du äter friterade är kroppen skuren rakt över med kniv. Sedan brukar det ju finnas med en liten trasslig härva av något också, det är armarna)
Nä, det var nån arm jag åt!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 22:03
inkfishs avatar

Ja, av åttaarmad bläckfisk. Det är ju det jag menar. La in en bild av en kalamari för att visa skillnaden
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 22:10

Men hur kan det komma sig att jag fick en sån utan att veta vad jag beställde.....?? Kanske för att vi fick en del "på huset"

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 22:27
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Den kolgrillade bläckfisken är oxtopodi!
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2014-08-02, 07:52
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men hur kan det komma sig att jag fick en sån utan att veta vad jag beställde.....?? Kanske för att vi fick en del "på huset"

Lissi
Det vet jag inte, Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-08-02, 00:21
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi
HELT ENIG
Svara med citat
Gammal 2014-08-02, 00:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
To Limanaki i Faros har bra fisk också.
Den fantastisk gode grillede sverdfiskfileten vi spiste der i sept 2000, sitter fortsatt sterkt i minnet
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:35.