Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-26, 17:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Dagens rätt

Ja, jag hann snorkla ett tag emellan också. Men redan då var det igenmulet så det var allt kallt

Maten var dessutom dyr. Fetan kostade 5.70 och salladen 6 €. Det är väl häftigt för en sallad utan feta även om den var större än den ser ut på bilden och hade både fina oliver och kapris.
Svara med citat
Gammal 2015-05-26, 22:51
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Tack snälla Monica, för receptet!

Den här tavernan ERATO, som flera skrivit om... var tusan låg den? Fattar inte att den kan ha undgått mig under min långa vistelse på Amorgos hösten -13. Var låg den i förhållande till Kapetan Dimos t ex?

Var sitter du så nära vattnet förresten Inkfish, och intar din lunch?
Svara med citat
Gammal 2015-05-26, 22:57
inkfishs avatar

Men gud så klantigt, jag skrev inte var det var ... Bra att du såg det! Det var Vizentsos i Xilokeratidi.

Erato var den italienska restaurangen som låg näst längst ut av alla ställen på Katapolasidan, alltså det andra stället förutom Kapetan Dimos där man kunde få en pizza. Ägt av en italiensk kvinna och en man från Aten, och döpt efter dottern i familjen. Mc med sidovagn brukade stå utanför. Musikbar inomhus.
Svara med citat
Gammal 2015-05-26, 23:00

Låg Erato nära Mouragio, menar du? Fanns den 2013?
Svara med citat
Gammal 2015-05-26, 23:15
inkfishs avatar

Ja, den fanns. Längre bort ändå, ända borta vid de sista fiskebåtarna längst ut. Där låg två ställen vägg i vägg (fast utan vägg då ) restaurangen Erato och tavernan Akri.

Här: http://www.tripadvisor.com/LocationP..._Cyclades.html
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 00:24

Aha, så bra med bilden! Nu förstår jag. Och minns svagt. Vi var aldrig där och åt. Tyvärr, får man ju säga nu då.
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 11:03
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men gud så klantigt, jag skrev inte var det var ... Bra att du såg det! Det var Vizentsos i Xilokeratidi.

Erato var den italienska restaurangen som låg näst längst ut av alla ställen på Katapolasidan, alltså det andra stället förutom Kapetan Dimos där man kunde få en pizza. Ägt av en italiensk kvinna och en man från Aten, och döpt efter dottern i familjen. Mc med sidovagn brukade stå utanför. Musikbar inomhus.
Vad har hänt med dom? Och då måste den härliga mc:n med sidovagnen vara borta också?
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 11:29
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Men huuuur har jag kunnat missa den där kycklingrätten?! Vill ha nuuu! Hoppas på nästa lördag. Skickar en beställning till Skiathos
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 17:10
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Härliga bilder inkfish! Kan säga att jag blir frestad trots att jag nu befinner mig på Kreta. Hade jag vetat att det fanns så få tavernor här i Agii Apostoli/Crissi Akti, hade jag bokat någon annanstans. Inte ett enda gyros-hak ...

Vi har tagit bussen till Platanias där vi hittade en bra taverna, samt en mycket bra i Agia Marina. I morgon - sista dagen - blir det Chania, och där det fins det många tavernor. Gäller bara att hitta en bra ...
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 18:22
inkfishs avatar

Bistro Karamel i Xilokeratidi har bara varit ett ställe där jag fotograferat stolarna och sedan gått förbi. Det har sett lite för chict ut för mig, de har spelat musik som varit lite för arty. Det kan räcka för att jag hellre ska välja ett annat ställe.

Men idag bestämde jag mig för att testa det ändå. Och den där lunchen blev en de bästa på mycket länge.

Detta är en kall sallad på linser och konfiterad citron, underbart god. Och grillad halloumi. Vinet är retsina som var förädlad på något vis, hur vet jag inte. Och det var gott men jag kan inte säga om det var märkvärdigt, jag är inte vinkännare.

Den här lunchen skulle jag kunna äta varje dag, både här och hemma

Senast redigerad av inkfish den 2015-05-27 klockan 18:31.
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 18:35
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vad har hänt med dom? Och då måste den härliga mc:n med sidovagnen vara borta också?
Birgitta.
Jag har inte sett dem och någon jag frågade sa att de lämnat ön, så det stämmer nog. Andreas kom från Aten så de har kanske återvänt dit.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Härliga bilder inkfish! Kan säga att jag blir frestad trots att jag nu befinner mig på Kreta. Hade jag vetat att det fanns så få tavernor här i Agii Apostoli/Crissi Akti, hade jag bokat någon annanstans. Inte ett enda gyros-hak ...
Här i Katapola finns två riktiga gyrosställen, samt några av tavernorna som skyltar med gyros (fast hur deras gyros är vet jag inte). Men det är så himla bra snabbmat

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Men huuuur har jag kunnat missa den där kycklingrätten?! Vill ha nuuu! Hoppas på nästa lördag. Skickar en beställning till Skiathos
Kyckling i citronsås är riktigt traditionell husmanskost, hoppas du kan hitta den. Men det ska inte vara med friterad potatis eller nåt, potatisen ska ha kokat med i ugnen. Så jättegott.
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 18:49
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Tack så mycket för receptet, Monica C!

Och Inkfish, detta är en härlig tråd. Jag blir ALDRIG trött på bilder på grekisk mat. Synd det där med feta i mikron, nä, mikrovågsugn skulle kunna förbjudas om man frågar mig.

Ha det fortsatt GOTT!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 18:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Det såg riktigt gott ut Ink..

Där på Karamel käkade jag också i fjol en god fiskrätt, så mysigt att sitta där! 😀

Sunny som just käkat en urgod pizza på Anthoussas taverna... ..
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 19:00
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tack så mycket för receptet, Monica C!

Och Inkfish, detta är en härlig tråd. Jag blir ALDRIG trött på bilder på grekisk mat. Synd det där med feta i mikron, nä, mikrovågsugn skulle kunna förbjudas om man frågar mig.

Ha det fortsatt GOTT!

/ Anne
Tack Anne! Jag tycker också att det är roligt med matbilder, även om maten inte är så lyckad.

Igår kväll låg jag och irriterade mig på att jag inte protesterade mot den där fetan. Det borde jag förstås ha gjort - men jag har svårt för det. Killen som serverade var dessutom så himla gullig. Men istället blev den nog spiken i kistan för mina besök på Vizentzos, jag har ätit många luncher och middagar där under åren och det har varit väldigt ojämnt.

Karamel där jag var idag ligger ju alldeles intill. Och jag väntar på att min favorit från förra året, Diosmarini som också ligger i Xilokeratidi, ska öppna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Det såg riktigt gott ut Ink..

Där på Karamel käkade jag också i fjol en god fiskrätt, så mysigt att sitta där! 😀

Sunny som just käkat en urgod pizza på Anthoussas taverna... ..
Bra att veta att de har bra fisk också!

Jag överväger att gå på Captain Dimos ikväll men pizza mäktar jag nog inte med, linser är märkligt mättande ... Får se vad de har i övrigt ikväll. Eller så hamnar jag nån annanstans
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 19:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Vi har tagit bussen till Platanias där vi hittade en bra taverna, samt en mycket bra i Agia Marina.
Vad heter de?

Citat:
Detta är en kall sallad på linser och konfiterad citron, underbart god. Och grillad halloumi.
Det ser helt galet gott ut. Skulle också kunna äta det varje det, om det är så gott som du beskriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Och Inkfish, detta är en härlig tråd. Jag blir ALDRIG trött på bilder på grekisk mat.
Håller helt med!

Citat:
Men istället blev den nog spiken i kistan för mina besök på Vizentzos, jag har ätit många luncher och middagar där under åren och det har varit väldigt ojämnt.
Vi slutade äta där efter för många bottennapp och långa väntetider.

Citat:
Karamel där jag var idag ligger ju alldeles intill.
Där har vi inte heller ätit, av samma anledning som du. Men det ska vi göra.
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 20:36
inkfishs avatar

Det är två franska kvinnor som driver det, jag pratade med den ena av dem, hon/de har bott här i 17 år.

Linssalladen var en av dagens specialer, en annan var ett långkok på get som bordsgrannarna åt. De valde ris till och det syntes att det var vitt fluffigt ris, som basmati eller jasmin. Så de har lite ambitioner på det stället och jag ska helt klart gå dit fler gånger.

Nu sitter jag på Captain Dimos och har lyckats pressa ner hälften av en ugnsbakad spaghetti med köttfärs och svamp.

Det regnade igen för en stund sedan och en man som gick förbi sa att det var Saharasand i regnet även ikväll. Hoppas det inte stämde. En kvinna som passerade sa att Naxos varit vitt av hagel imorse, men det lät nog lite överdrivet. Enligt de prognoser jag sett ska det dock vara dåligt väder i två dagar nu, innan det vänder.
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 20:57
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:

Vi har tagit bussen till Platanias där vi hittade en bra taverna, samt en mycket bra i Agia Marina. I morgon - sista dagen - blir det Chania, och där det fins det många tavernor. Gäller bara att hitta en bra ...
I lilla Agii Apostoli finns väldigt få restauranger. Men varför åker ni ända till Platanias för att äta när Chania ligger ett par kilometer bort? Där finns ju hur många fantastiska tavernor som helst! Semiramis, Moutopaki, Strata, bara för att nämna några. Vi brukar bo i Agii Apostoli för strändernas och lugnets skull, men äter i Chania på kvällarna. Smidigt att ta bussen från hotellet.
/Outi
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 20:59
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

OJ, då vad du äter Ink.....om jag hade lyckats få i mig hälften av det hade varit bra... ........

Ett vällagat mål mat om dagen räcker för mig... sen något lättare mellanmål som youghart eller frukt.
Jag missunnar dig inte... njut du!..

Sunny, som är mer än mätt efter en stor pizza ikväll..
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 21:19
inkfishs avatar

Jag vet Sunny, jag önskar att jag klarade mig på ett lagat mål om dagen. Men jag är som en bebis, måste ha mat var fjärde timme, frukost lunch middag och mellanmål. Och allihop BETYDLIGT lättare än det jag äter här, här går ju inte att äta lätt. Åtminstone har jag aldrig hittat ett sätt, även om jag skulle vilja
Svara med citat
Gammal 2015-05-27, 21:23
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Har nyss ätit kyckling i citronsås på Sofias här på Tilos, underbart gott, med den riktiga potatisen. Tusen tack för recept på det! Hemma räcker ett lagat mål mat per dag även för mig men i Grekland blir det alltid två mål per dag, annars missar man ju så mycket. Till lunch ofta grekisk sallad, tsatsiki, omelett eller korv. Till middag ofta kvällens erbjudande här på Tilos, jag vet inte vad som är bäst, frukost, lunch, eftermiddagsfika eller middagen, allt är på topp. Måste snart ha en pizza på Oasis, brukar bli efter några dagar, men man blir ju så mätt.
ElisabethK
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:24.