Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-03, 20:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Dagens rätt

Ja det har du rätt i! Det som ligger där nu är fullständigt förödande för vikten.
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 22:21
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Trist att höra att du har så dåligt väder på Amo.. hoppas det blir bättre redan imorgon..
Här på Sifnos är det lite varierande väder, igår jättehett och idag betydligt svalare och perfekt vandringsväder...
Grekerna säger att det är ovanligt kallt för årstiden...

Härliga matbilder!

Sunny, direkt från Kamares.
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 22:39
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Dagens rätt får bli lunchen från Taverna T'Apanemo i Kolofana på södra delen av ön. Och den får vara med av det skälet att den är den minsta kalamari jag någonsin fått. Inte för att jag klagar, alla portioner av allting är annars för stora för mig, den här var egentligen perfekt. Men ändå. 8 € ... Det var i häftigaste laget.
D e n var l i t e n ja , godt den var GOD da !

- og om du er veldig glad i tomater, så var det jo rikelig av dem ....
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 00:47
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Aj aj aj, att det blev misslyckat på MYTHOS! Vi åt ju där så många gånger och det var alltid högsta kvalité. Och frugan gjorde så fantastiska efterrätter också!

Jag håller med dig, det är riktigt pinsamt med de "automatiska frågorna". Att kunna språket är sannerligen en rikedom jag är djupt tacksam för. Då blir det annat ljud i skällan och kontakten fördjupas ögonblickligen. Man blir sedd som människa och inte som bara anonym turist (nu menar jag inte att inte grekerna tar hand om turister på bästa sätt, men språket gör skillnad och det är väl egentligen ganska naturligt). Förutom där, tyckte jag inte att de där frågorna pluppade upp på Amorgos och det var vilsamt. Du skriver ju också att "påhoppet" var så "o-amorgos".

Blir förvånad när ni skriver att maten inte varit så bra på Amorgos tidigare. Jag har nog aldrig ätit så gott i Grekland (2013) som där. Kan nästan jämföras med Cypern "förr i
tiden". Vilken uppryckning som måste ha skett där!

På Kapetan Dimos (som blev vår absoluta favorit) fanns också en albanska som lagade maten. Hon hade jobbat där i sju år då. Dimos' bror är förresten gift med damen som har MELI KAI KANELA, där vi frankt stegade in och handlade en massa bröd och kakor i begynnelsen av vår vistelse och höll på att svimma när vi skulle betala! "På min tid" i Grekland kostade ju inte sånt nästan nånting. Men gott var det. En dag blev vi bjudna på fika där, av den goda Maria som har bokhandeln där i närheten. En försynt, fin människa som jag hälsade på mest varje dag, eftersom jag älskar papper och pennor och böcker och almanackor och kalendrar och pennvässare... Styr kosan dit, om du gillar dylikt! Pedantisk ordning, fina grejer och bibliotekisk tystnad. Tittar just nu på ett vykort jag fått från Maria. Motivet är samma som ditt häruppe, Meli kai Kanela, där vi alltså var med henne. Hon skriver, att det tidigare var en "gammal köpman" som hade den lokalen och att det nu är hans barnbarn som driver den nuvarande verksamheten.

En sak till innan jag avslutar det som nästan blev det resebrev jag aldrig skrev! Du skriver att du varit söderut. Då måste jag nämna Arkesini och tavernan LIOSTASI. Där var vi ensamma gäster (mitten av oktober) hos den sympatiska och trivsamma ägarinnan, som fyllde två bord med mat åt oss! Högsta kvalité även där. Sen gav hon oss doggy bags, som vi kunde ha levt på i flera dagar (men vi ville ju gå till Dimos). När vi skulle gå, ville hon visa oss ett litet museum, som hon hade gjort i ordning i sin fars och farfars smedja vägg i vägg. En underbar utflykt.
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 05:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Härligt att maten är så bra. Jag älskade Amorgos när jag var där för länge sen på många ställen höll maten inte så hög klass. Valnötspajen i Chora var dock perfekt. Eva
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 07:29

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Jag brukar också vara försiktig med pasta av samma skäl som du, men den igår var så al dente att jag först funderade på om den var underkokt. Men det var den inte, den var jättebra.
Här på Sifnos är pastan.. delicious... ...för övrigt älskar jag pasta i alla dess former och här i Grekland med så goda såser till och i ugn som nu senast på Camaron..
Pasta ger bra energi inför mina vandringar dessutom..
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 08:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Då måste jag nämna Arkesini och tavernan LIOSTASI. Där var vi ensamma gäster (mitten av oktober) hos den sympatiska och trivsamma ägarinnan.
Där har jag också ätit mycket goda luncher.
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 10:37

Skönt att höra Janne, att hon fått servera åtminstone en mänska till, sin goda mat. Vi kände oss verkligen ensamma bland alla de tomma borden, ja i hela Arkesini med omnejd! Hoppas folk hittar dit i högsäsong.
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 15:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

En god retsina detta!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 18:35
inkfishs avatar

Oj, nu ligger jag efter, strömavbrott i morse och wifi som dök ändå i början av kvällen ... Det har varit rena semestern Men nu sitter jag på Mouragio odh väntar på mat, får se hur långt jag hinner.

Så långt hann jag. Återkommer.
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 19:30
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Trist att höra att du har så dåligt väder på Amo.. hoppas det blir bättre redan imorgon..
Här på Sifnos är det lite varierande väder, igår jättehett och idag betydligt svalare och perfekt vandringsväder...
Grekerna säger att det är ovanligt kallt för årstiden...

Härliga matbilder!

Sunny, direkt från Kamares.
Wifin går påfrestande långsamt ... Ja, jag har rest vid den här tiden i alla år och aldrig haft det så här dåligt. Och det enda öborna här pratar om är vädret.

I förrgår var det igenmulet - igen - så jag skulle vandra till klostret Agios Giorgios Valsamitis. En väg dit och en annan väg hem. Men jag fick ge upp på vägen dit för stigen hade rasat, antagligen i vintras, det regnade mer än det brukar här då. Gick en annan rejäl runda istället men frös hela tiden.

Åkte till klostret med bil igår istället och nu är jag glad att det blev som det blev. För det slumpade sig så att jag var enda besökaren så jag fick ett fint och personligt samtal med den här spännande personen:

(Mother Irini är "turistguide" för besökarna i klostret, mer personligt än så var inte vårt möte, annars hade jag inte lagt upp bilden).

Det var ett möte som jag kommer att komma ihåg.

Och idag var en fin dag. Sol! Åkte till fantastiska Mouros och badade, gjorde en minivandring på 1,5 timme, blev inbjuden hos ett fint gammalt par i lilla byn Vroutsi när jag letade information om ett annat fint gammalt par som jag värnar om. Så nu är jag lite lättare till sinnes igen. Amorgos påverkar en ...

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-04 klockan 19:47.
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 19:32
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
D e n var l i t e n ja , godt den var GOD da !

- og om du er veldig glad i tomater, så var det jo rikelig av dem ....
Ja, som tomaträtt betraktat var den ju kanon för 8 euro!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
En god retsina detta!

Lissi
Noterar!
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 19:36
inkfishs avatar

Larose, Janne - är alltså Liostasi Maroussos taverna i Arkesini? Isåfall är det där jag brukar äta men har inte noterat namnet. Den verkar inte finnas kvar, där har bara stått en massa bråte både i höstas och nu. Däremot finns en stor taverna snett emot kyrkan som jag tror heter Marousso så hon kanske har öppnat där istället. Får kolla om jag åker ner igen.
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 19:45
inkfishs avatar

Kvällens middag då: moscharaki kokkinisto, nötkött i tomatsås på Mouragio i Katapola.

Har väntat på att det skulle dyka upp på dagens meny för att Janne, Camilla och jag åt det just här för många år sedan och det var det godaste kött jag fått i Grekland. Det jag fick ikväll var inte lika gott - men gott nog. Och katterna uppskattade det jag inte orkade äta, jag gick ut och la resterna på kajen på samma plats där granntanten i ljusblå klänning alltid matar dem. (Hon matade dem där redan 2003 när jag var här första gången och hon hade ljusblå klänning då också).
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 20:09
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Nu vattnas det i munnen! Har ätit supergod kalv i tomatsås bland annat på Sifnos och Patmos. (fast jag föredrar ris till )
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 20:40
inkfishs avatar

Ja visst är det gott! Jag hade att välja på patates eller spaghetti, och då körde jag på patates. Åt inte upp alla dock. Men långkokt kött är så gott!
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 23:22

Liostasi låg några trappsteg ner från gatan/parkeringen. En kvadratisk, osmyckad lokal med kassa-apparat i ena hörnet och bakom den ingång till köket. Ser inte namnet Maroussi på visitkortet. Adressen är Kato Meria.
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 08:35
inkfishs avatar

Insidan har jag aldrig tänkt på, men hon heter Marousso, har en supermarket intill (och rum tror jag) och alltihop låg vid en liten parallell väg till huvudvägen, man får liksom köra ner en nivå.
Men det låter inte som vi menar samma, nu blir jag nyfiken för då finns det en taverna till i Arkesini som är riktigt bra. Tack för tipset!
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 09:09

Vilket underbart möte med nunnan i klostret . INK . ..härlig bild !
Där har jag inte varit än ,körde förbi i fjol, får bli nästa gång jag är på Amo .

Tack för rapporter! ..
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 12:05

Ink..sen när du flyttar över till Egiali och besöker Langada, missa då inte att gå och äta på taverna Maxos, längst upp i Langada, från stora parkeringen och ner i början av byn finns den mittemot den lilla matbutiken.. hon som driver den lagar jättegod mat och är supertrevlig, glad och pratar gärna.

Sen O'nicos är jättemysigt att sitta längre ner i Langada.. fast du kanske redan besökt dessa tavernor?

Sunny, direkt från Pipis café i Kamares.

PS. I Egiali kan jag varmt rekommendera Asteria den klart bästa.(Fast där har du säkert varit)

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-06-05 klockan 12:15.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:23.