![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I sommar har vi på flera av öarna vi besökt fått kapris och kaprisblad i våra sallader. Bladen är mycket goda. Det är kanske inget konstigt alls men vi har aldrig ätit dem tidigare. Kan man köpa dem i Sverige?
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi inhandlade stora glasburkar med inlagda Kaprisblad på Syros, i Ermaoupoli uppe vid Senatstorget.
Här hemma har vi icke hittat inlagda Kaprisblad, men i de tre storstäderna lär bladen finnas till avsalu i välsorterade invandrarbutiker. Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Arne. Vi får botanisera i affärerna kring Möllevångstorget när vi kommer tillbaka till Malmö.
|
|
|||
|
|||
![]()
Så spännande,hur och till vad använder man dem?
Monica😎 |
|
||||
|
||||
![]()
På salladen. På öar som Sifnos och Tinos är det väldigt vanligt.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Monica😎 |
|
||||
|
||||
![]()
Det är vansinnigt gott. Till och med godare är kapris, som jag är väldigt förtjust. Det godaste jag har ätit har jag hittat på Tinos och Nisyros.
|
|
|||
|
|||
![]()
Nikoletas städerska plockar kapris och säljer...På Tinos får man mycket kapris i sallader och som dekoration på maträtter.
Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Och det finns mycket gott att handla med sig hem. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, Janne....köpte med mig 3 ringar hem i maj...har bara EN kvar nu! Tur att man ska ner i oktober igen!!
![]() ![]() ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Första gången vi åt kaprisblad blev vi bjudna av Janne och Camilla (minns ni det?). Det var många år sedan.
Sedan dess har vi alltid kaprisblad hemma. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Då får du bunkra ordentligt så du klarar dig hela vintern.
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Denna delikatess har vi alltså upptäckt mer än 10 år senare. Dags att gå på kaprisbladjakt.
|
|
||||
|
||||
![]()
Detta har jag totalmissat. Måste bara smaka. Upptäckte förresten att blad uttalas fyllo på grekiska. Nu förstår jag innebörden bladig
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Monica som heller aldrig smakat på denna delikatess ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Knäppskalle! Har du varit nykter någon dag under resan än? ![]() Har du verkligen inte fått kaprisbladen? Lite tjocka, inlagda, picklade med lite skarp smak? |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Så här ser de ut. Bilden har jag tagit på tavernan vid Katsadia beach på Lipsi. |
|
|||
|
|||
![]()
Men ÅH Janne!! Nu blir man sugen!!
Lissi - som ska få en annan höjdare i morgon, nämligen glass från GLASSIÄREN ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Fast det där tycker jag är för mycket, de är lite för skarpa i smaken för mig. |
![]() |
|
|