Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-25, 21:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, OXI-dagen.. vilket datum är det firandet?
Och vad är det som firas?

Det måste jag jag ju vara med på när jag är i Ermioni!..
PÅ nejdagen, får man väl inte säga NÄ (på grekiska)?
Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 21:34
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
PÅ nejdagen, får man väl inte säga NÄ (på grekiska)?
....
Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 21:47
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Sunny, vart ligger Ermioni?
ElisabethK
Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 21:52

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Sunny, vart ligger Ermioni?
ElisabethK
Det ligger på Peloponnessos.. väldigt nära Hydra.. cirka 30 min med båt härifrån.
Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 22:28
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Jag är oxå förväntansfull,eftersom jag reser med dig via dina uppdateringar.
Ha det gott!!

Monica
Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 22:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Oxi-dagen är 28 okt. Stort firande! Första dagen på Tinos. Då blir det inte sovmorgon för det är full rulle med musik, parader och kransnedläggningar. Alla skolbarn marscherar och paraderar. Musikkårer spelar och präster pratar och ALLA är ute. Det är tredje gången jag får fira där.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 03:16
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Jag undrar - hur är det att resa för sig själv, utan resesällskap? Har funderat på det ibland. Och hoppas att dina erfarenheter lär folk att aldrig ge sig ut i bergen utan telefon med laddade batterier eller att ha talat om för någon att man ska ut. Ha en go fortsatt resa. Själv lär jag aldrig gå vilse eftersom jag har fått så svår artros i knäna (fast jag bara är 50) att jag får hasa mig till stranden med mera med krycka Men ger jag upp Grekland? Nix
Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 04:35
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Som sagt av Lissi, Ochi (Oxi)-dagen firas nu på onsdag med parader, folkdans m.m. Allmän flaggdag och allmän helgdag.
Det var den 28 oktober 1940 som premiärminister Metaxa sa NEJ till Mussolinis ultmatum om att kapitulera.
Sedan 1942 firas denna dag.
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 06:28

Tack för svar Lissi och Yannis...firandet 28 oktober ska jag absolut INTE missa.. låter intressant!!..
Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 07:42

Måndag 26 oktober...Avresedag från Hydra.

Det märks att hösten kommit till Grekland... i natt har jag frusit och sovit dåligt trots en varm filt.. på sommaren är det underbart att bo på dessa lite "luftiga" pensionat med dålig isolering.. men inte nu..
En lång varm dusch kändes skönt nu på morgonen..

Vindarna har stillat sig och solen skiner men som sagt höstlikt.. löven rasslar nere på stengången...

Det blir nog en fin färd över till Ermioni på Peloponnessos...

Fajotta, att resa själv är för mig SEMESTER att få planera sin tid precis som jag själv vill ha det, lättare att få kontakt med andra, blir stärkt av att resa själv, måste fatta egna beslut, vara mer fokuserad...upplevelserna känns större genom att resa själv.
Även i en krissituation som när jag vart LOST i bergen.. fick jag ta mig samman och ringa polisen mitt i all skräck och rädsla över vad faktiskt skulle kunna hända.. då jag var helt utan vatten och svettats mkt efter många timmars vandring... (började suga på gräs).. ..
Jaja jag kan skratta åt det nu.. men så illa det kunnat gått..
Men jag blir starkare och starkare för varje resa jag gör på egen hand.. MEN.. för den sakens skull är jag inte anti mot att ha sällskap på en resa.. men då måste man vara bra samspelta om det ska funka... en massa tjafs vill jag inte ha på min semester.

Sunny, snart på G till Ermioni..
Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 08:00

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Jag undrar - hur är det att resa för sig själv, utan resesällskap? Har funderat på det ibland. Och hoppas att dina erfarenheter lär folk att aldrig ge sig ut i bergen utan telefon med laddade batterier eller att ha talat om för någon att man ska ut.
Fajotta, sitter nu på tåget på väg till Lund där jag ska träffa vänner innan avresan till Grekland I morgon. Att
resa ensam är helt annorlunda än att resa I sällskap.
Jag gör flera ensamresor varje år, men ännu fler med maken så det blir en bra mix. Man måste GILLA ensamhet och att helt styra sin dag själv. Man ska inte åka på utpräglade charterresmål utan välja mindre öar, byar för då blir du ofta igenkänd och inbjuden I en slags gemenskap, vid tavernabord t ex. Jag träffar massor av ensamresenärer när jag är ute. Om man inte känner sig ensam hemma så gör man det sällan på resa heller tror jag. Det jag uppskattar mest med ensamresorna är att aldrig behöva kompromissa eller diskutera vad vi ska göra på dagarna, jag bara gör det Det är helt olika slags resor helt enkelt och jag älskar båda!
Självklart meddelar jag alltid min värd vart jag ska om jag ska vandra.
Sunny, Du får också berätta!!
Hoppas mitt svar inte var för stor avvikelse I tråden!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 08:04

Lissi jag har precis svarat innan på Fajottas fråga.. jag känner precis som du gör på ensamresor..
Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 08:12

Jag såg precis Sunny.. Ha en fin fortsättning! Kikar in nån kväll o läser på Tinos. Kram.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 08:21

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag såg precis Sunny.. Ha en fin fortsättning! Kikar in nån kväll o läser på Tinos. Kram.

Lissi
Kram tillbaka och hoppas du mår bättre nu?..
Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 13:08

Standard Re: KÄRLEK vid första...

Tack för intressanta svar!! ja jag antar att det är annorlunda om man undviker de stora turistorterna. Tänkte inte i de banorna. Och Sunny - det lär dröja innan jag tycker det finns lustigheter att skratta åt när du gick vilse. Så otäckt!!! Tur att du inte föll så du blev liggande i bergen!!
Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 13:50
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Sunny, roligt att du har kommit i balans igen. Så ser vi fram emot dina redogörelser från Ermioni, som vi varken har varit i eller ens hört talas om. Var tvungna att titta på kartan för att se vart du skulle ta vägen.
/Lena
Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 15:14

Standard Sv: Re: KÄRLEK vid första...

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
- det lär dröja innan jag tycker det finns lustigheter att skratta åt när du gick vilse. Så otäckt!!! Tur att du inte föll så du blev liggande i bergen!!
Att jag skojade lite om händelsen är nog ett sätt att komma över det... tack för omtanken!..
Svara med citat
Gammal 2015-10-27, 02:05

Hoppas du får en fortsatt trevlig resa fast du fryser ibland Jag har funderat mycket på både ditt svar om att resa ensam och din skräckupplevelse i bergen. Ibland är livet så att allt är ganska bra, tills det plötsligt och oväntat inte är det längre ... Hoppas du förstår vad jag menar... Jag är inte artigt "omtänksam". Jag är bara så glad att det gick bra och att du tog dig till vattenbrynet och fick hjälp. Hade du legat mitt i terrängen hade det ju varit oerhört svårt att förklara var du var och omöjligt att signalera. Ja ja. Nu låter jag väl negativ och menar inte att spä på din stress över vad som kunde ha hänt. Tur att du fick bra hjälp

Och jag tror att jag förstår det där med att resa själv (ensam är något annat). Hade nog kunnat ta en tripp till London eller Paris utan sällskap och uppleva samma sak. (om jag nu hade kunnat gå med mina usla knän, det vill säga). Jag brukar åka med min syster och vi köper ALLTID vars ett rum för att vi vill rå oss själva. Så bra sagt: Hellre själv än med fel sällskap. Själv har jag just bokat ännu en resa till Pythagorion (vilken i ordningen minns jag inte). Men knasiga knän och krycka kan man inte välja och vraka - och jag älskar Samos.
Men hoppas att du som älskar att vandra och upptäcka får ett underbart avslut på din resa. Jag hänger här och läser
Svara med citat
Gammal 2015-10-27, 07:15

Fajotta, jag tycker du och alla andra som reser med krämpor är fantastiska!!..
Med tanke på Grekland som många ggr kan vara krångligt att ta sig fram... Inte särskilt handikappanpassat!

Ang. min vandring så tror jag att alla sinnen blir mer skärpta i en krissituation..det enda jag tänkte på var att jag måste ta mig ner till havet när det började skymma..där någon möjligtvis skulle se mig...
Nej, nu vänder vi blad igen....
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:11.