![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Förresten är det någon särskild högtidsdag i Grekland idag..? Det rings i kyrkklockorna och präster har marcherat förbi med en ikon och mycket folk..jag är inte så kyrklig av mig.... så jag har inte tagit reda på vad det handlar om... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Här har också klockorna ringt hela dagen men firandet sker i morgon då man här firar namsdagen av Ag Dimiotris,det är en stor händelse här.Vi har en kyrka som heter så i Koroni och det blir en parad där man bär ikonen av Ag Dimiotris och även musik och tal.
Kan vara lite olika lokalt. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Senast redigerad av Sunny12 den 2015-10-25 klockan 20:57. |
|
||||
|
||||
![]()
Heja Sunny, kul att du är på banan igen
![]() Ang firandet, är det inte i dagarna man firar nej-dagen? Maria |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Och vad är det som firas? Det måste jag jag ju vara med på när jag är i Ermioni!.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=MariaJ;376185]
Ang firandet, är det inte i dagarna man firar nej-dagen? Maria[/QUOTE Senast redigerad av Sunny12 den 2015-10-25 klockan 21:23. Anledning: Dubbelt inlägg |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Sunny, vart ligger Ermioni?
ElisabethK |
|
|||
|
|||
![]()
Det ligger på Peloponnessos.. väldigt nära Hydra.. cirka 30 min med båt härifrån.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag är oxå förväntansfull,eftersom jag reser med dig via dina uppdateringar.
Ha det gott!! ![]() Monica ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Oxi-dagen är 28 okt. Stort firande! Första dagen på Tinos. Då blir det inte sovmorgon för det är full rulle med musik, parader och kransnedläggningar. Alla skolbarn marscherar och paraderar. Musikkårer spelar och präster pratar och ALLA är ute. Det är tredje gången jag får fira där.
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Jag undrar - hur är det att resa för sig själv, utan resesällskap? Har funderat på det ibland. Och hoppas att dina erfarenheter lär folk att aldrig ge sig ut i bergen utan telefon med laddade batterier eller att ha talat om för någon att man ska ut. Ha en go fortsatt resa.
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Som sagt av Lissi, Ochi (Oxi)-dagen firas nu på onsdag med parader, folkdans m.m. Allmän flaggdag och allmän helgdag.
Det var den 28 oktober 1940 som premiärminister Metaxa sa NEJ till Mussolinis ultmatum om att kapitulera. Sedan 1942 firas denna dag. Birgitta |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för svar Lissi och Yannis...firandet 28 oktober ska jag absolut INTE missa.. låter intressant!!..
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Måndag 26 oktober...Avresedag från Hydra.
Det märks att hösten kommit till Grekland... i natt har jag frusit och sovit dåligt trots en varm filt.. på sommaren är det underbart att bo på dessa lite "luftiga" pensionat med dålig isolering.. men inte nu.. En lång varm dusch kändes skönt nu på morgonen.. Vindarna har stillat sig och solen skiner men som sagt höstlikt.. löven rasslar nere på stengången... Det blir nog en fin färd över till Ermioni på Peloponnessos... ![]() Fajotta, att resa själv är för mig SEMESTER att få planera sin tid precis som jag själv vill ha det, lättare att få kontakt med andra, blir stärkt av att resa själv, måste fatta egna beslut, vara mer fokuserad...upplevelserna känns större genom att resa själv. Även i en krissituation som när jag vart LOST i bergen.. fick jag ta mig samman och ringa polisen mitt i all skräck och rädsla över vad faktiskt skulle kunna hända.. då jag var helt utan vatten och svettats mkt efter många timmars vandring... (började suga på gräs).. ![]() Jaja jag kan skratta åt det nu.. men så illa det kunnat gått.. Men jag blir starkare och starkare för varje resa jag gör på egen hand.. MEN.. för den sakens skull är jag inte anti mot att ha sällskap på en resa.. men då måste man vara bra samspelta om det ska funka... en massa tjafs vill jag inte ha på min semester. Sunny, snart på G till Ermioni.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
resa ensam är helt annorlunda än att resa I sällskap. Jag gör flera ensamresor varje år, men ännu fler med maken så det blir en bra mix. Man måste GILLA ensamhet och att helt styra sin dag själv. Man ska inte åka på utpräglade charterresmål utan välja mindre öar, byar för då blir du ofta igenkänd och inbjuden I en slags gemenskap, vid tavernabord t ex. Jag träffar massor av ensamresenärer när jag är ute. Om man inte känner sig ensam hemma så gör man det sällan på resa heller tror jag. Det jag uppskattar mest med ensamresorna är att aldrig behöva kompromissa eller diskutera vad vi ska göra på dagarna, jag bara gör det ![]() Självklart meddelar jag alltid min värd vart jag ska om jag ska vandra. Sunny, Du får också berätta!! Hoppas mitt svar inte var för stor avvikelse I tråden! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Lissi jag har precis svarat innan på Fajottas fråga.. jag känner precis som du gör på ensamresor..
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag såg precis Sunny.. Ha en fin fortsättning! Kikar in nån kväll o läser på Tinos. Kram.
Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|