Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-06, 13:42
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hälsning från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Ja, håper vi sees, Lissi, våre planer etter Kardamili er ikke " spikret" enda
Koroni inngår...., men ellers vi er i Hellas til -2.mai
...skulle være 1 2.mai ....
Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 15:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Ytterligare en blåsig men solig dag här. Efter 10 dagar är jag minst sagt trött på blåsten. Den hindrar mig I det jag vill göra, som att gå efter havet och att gå I bergen. Det klarar jag inte I blåsten. Men solen skiner och I lä är det helt underbart varmt!
Idag hade jag tänkt mig min vandring från Chora till Ktikados som jag alltid gör, men jag gillade inte att det blåste så, jag får huvudvärk...Dessutom känner jag av ömhet I benhinnorna efter gårdagens drygt tre timmars promenad nedför på asfalt.Jag vände om och ut mot Kionia, där jag hittade den lilla helt vinskyddade stranden mellan kyrkorna Stavros och Ag Markos. En smal trappa som knappt syns från vägen leder ner. Hade jag nu gillat stekande sol så hade jag stannat där många timmar, då jag hade matsäck med, men efter ca 80-90 min så hade jag badat, soltorkat läst ut min bok, "Till himlen och tillbaka" av Eben Alexander och tröttnat på strandlivet. Ingen skugga mer än solskärmen. Solbadande är inte min grej...men badet och simturen var underbar! Säkert 20 grader I vattnet fortfarande. Så gick jag sakta tillbaks till Chora och satt cafe på mysiga Azurro precis ovanför hamnen. Ett nytt ställe denna säsong och där såg jag färjorna som börjat gå igen. Första denna vecka!
Jag gick sen till torget och köpte 4 stora " halsband" med soltorkade tomater. 16 euro ren lycka!.
Så gick jag hem för balkongsittning en stund I lä.
Efter nån timme ville jag ut igen och gick upp till vackra Panagia Evangelistra, vackraste kyrkan I Grekland om ni frågar mig. Jag var alldeles ensam där och tände ljus för nära och kära som inte finns längre. En fin stund.
Väl hemma igen bjöd Nikoleta på grekiskt kaffe på gården. Lille Markos får hem sina föräldrar med kvällsbåten. De fick två extra icke önskade dygn I Aten efter semesterresan till Barcelona. Så är det att bo på en ö.

Snart går jag ut I varm jacka för en volta och något lite att äta.
Livet är gott!!

Lisa
Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 15:50
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Låter härligt Lissi!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 16:00
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Lissi hur är det med turister på Tinos så här års?
Här i Ermioni bara ett fåtal segelbåtar. men i stort sett inga turister!
Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 18:24

Sunny, bortsett från mig och den tyska turisten som åker I morgon bitti( och hinner med sitt flyg, som han bokade om pga strejken), så kanske det finns en handfull till...vet inte, jag har bara sett och hört greker hela tiden. Denna helg är den sista som Nikoleta möter vid båten. Det gäller alla roomsare tror jag.Fast visst kan det finnas fler I byarna...men som sagt förutom Tomas så har jag bara hört grekiska hela tiden...

Jag skulle precis gå ut och se om jag kunde få I mig något lätt när Nikoleta ropade I trappan .Hon undrade om jag ville komma ner på pikilia och vin...så klart jag ville...Så kom Clery också och vi har haft riktigt fnittrigt och även allvarligt prat vid köksbordet om livet I Grekland och på Tinos och I Sverige.... Jag har upptäckt att en månad eller två här I nov- december som jag tänkt ibland absolut inte skulle vara något för mig. Alldeles för ödsligt. Efter kl 17 är det nästan inga ute... Det är jättespännande att ha fått se hur Chora nästan helt stänger bara på en vecka...Clery sa så klokt: Lisa tänk Dig nu hur det då kan vara på vintern....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 18:30

Ja, det är lika här i Ermioni.. nästan inget folk ute på tavernorna på kvällarna ... skulle inte heller trivas här på vintern...men de större städerna kan säkert vara trevliga denna tid.. som tex Nafplio.
Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 18:41

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
.men de större städerna kan säkert vara trevliga denna tid.. som tex Nafplio.
Vi skulle firat jul I Nafplio 2011, men fick I sista stund lägenheten avbokad. Det blev ju Lilia I Pireus istället...en helt underbar jul, med biltur på Evia och Atticahalvön också och Aten.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 18:50

Ja, Aten skulle jag också kunna tänka mig på vintern!..
Svara med citat
Gammal 2015-11-07, 15:28

Lördag eftermiddag och idag har nog varit den mest blåsiga, I alla fall nu på eftermiddagen. Med vinden I ryggen nästan flyger man fram och med motvind får man verkligen streta på. Nu längtar jag till Aten där det ska vara soligt och varmt framöver.
Jag sover gott ialla fall och somnar tidigt på kvällarna pgav att "vinden tar". Jag vaknar också tidigt och börjar dagen med tidig frukost och sen en runda runt byn.I medvind åt ena hållet I alla fall. Hittar man lä är det ljuvligt att sitta...Idag satt jag länge nedanför Aegali Bay hotell alldeles vid vattnet. Solen glittrade I vattnet och det var så fint.
Sen fm-fika på cafe. Väl hemma blev det en skön stund på balkongen...även därifrån ser man en flik av havet.
Vid 13.30 gick jag till Aithrio för en god långlunch. Det var nästan fullt! Trevligt och det tog lång tid!
Så gick jag en runda I Chora på väg tillbaks och utanför dörren mötte jag Nikoleta som undrade om jag ville gå en volta och ta en fika....Så klart jag ville! Men med villkor att jag fick bjuda Det fick jag. Nu på lördag - söndag kommer fastlandsbor för kyrkobesök och det är mer liv I byn.
Nu har jag nyss kommit hem, mätt och belåten..
Biljett är köpt till båten måndag morgon.27 euro.
Den 12 nov är ny båtstrejk aviserad.

Ikväll blir det hemmasittning med Stin Geia Mas på Alfa tv.
I morgon åker Nikoleta, jag och kanske även Clery till Pyrgos och sen lunch I Panormos. Det ser jag fram emot.
Trevlig lördagskväll!
Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-08, 14:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Lördag eftermiddag och idag har nog varit den mest blåsiga.
Även här blåste det som tusan igår. Trodde att taket skulle flyga bort, men idag är det lugnt, och solen skiner, och det är 11 grader just nu, i Bohuslän alltså.
Svara med citat
Gammal 2015-11-08, 15:57

Nu har jag kommit tillbaks efter en helt underbar dag med Nikoleta med rundtur på ön, I underbart väder och mycket snällare vind.
Vi startade straxt efter klockan 10 med en tur till Kardiani, med en lång promenad I gränderna och med en förmiddagsfika på Cafe Dimitria. Så trevligt med mycket prat med ägarinnan och andra gäster.
Blixten: alla undrade hur det gick med Dig sedan och vi kunde berätta att det gått bra. De vill gärna att Du kommer åter.
Det härliga när man åker runt på ön med en öbo är att hon har bekanta överallt och det blir prat och skratt och information om vad som hänt sen sist utbyts. Jag förstår mycket av vad som sägs och det jag inte förstår tolkar Nikoleta.
Vi gick och kollade en lund lite innan Kardiani, där familjen har några olivträd, men där hade några andra redan skördat, fast de inte äger träden.
Efter Kardiani åkte vi till Pirgos och strosade I de vackra gränderna. Lika vackert som vanligt, men nästan folktomt. Bara några " gubbar" vid serveringen på torget under platanen.
Vi gick till den otroligt vackra kyrkogården där gravarna är så vackra I Pyrgosmarmor, så fint uthuggna I fantastiska mönster!

Efter någon timmes strosande åkte vi till Panormos där vi åt lunch på Paleta, bästa tavernan enligt mig.
Familjen och vi var enda gästerna och där är så mysigt. Som att sitta I ett stort kombinerat kök och vardagsrum. Vi frågade vad de kunde trolla fram så sent på säsongen och det var en hel del. Vi bestämde oss för grllade grönsaker, grillad mastelo och calamares och vin. Till efterrätt bjöds på kaffe och syltad pumpa. Mat och prat med värdfamiljen I 2 timmar (!) blev det. Så åkte vi sakta hem för att ställa bilen och gå en promenad I Chora och vi gick till Kyriakatikos för ouzo, raki och pikilia...man får mycket för 4 euro!
Solen gick ner över Syros och havet utanför hamnen var så vackert I solnedgången. TINOS I MITT HJÄRTA! Tack för 12 underbara dagar I strålande sol. Med grekiskt familjeliv och glädje över att få släppas in I gemenskap med barn, barnbarn och vänner . Jag känner mig priviligierad och varm I hjärtat. Jag har fått två fantastiska ö- utflykter, en halvdagsvandring, många kortare också. Jag har firat Oxi- dag, varit 2 kvällar på musikafton , jag har badat flera ggr, fotograferat blommor, hus och djur, mm mm Ätit gott hela tiden, ute och hos Nikoleta, som är en gudabenådad kock! Så mycket hon bjudit på av mat, vin, te, kaffe och skratt. Kvinnor från två länder kan ha lika erfarenheter av mycket I livet.. Nu var jag här I april, när säsongen öppnade, I maj när det mesta var igång och nu när allt stängt ner som ska det.
Varenda sekund är ett minne och vem kan då klaga på blåsten??? Den är borta nästa vecka enligt prognoserna.
I morgon mot Aten för nya äventyr om ni orkar hänga med...
Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-08, 16:17
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jo, vi orkar hänga med! Tack för dina fina rapporter. Det märks att det betyder något extra att få vara med lokalbefolkningen. Och trots att det är lite folk och du tycker att kanske för lite och öde så trivs du ändå!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-11-08, 18:05
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Vi hänger med Lissi! Det är så härligt att få läsa dina rapporter! Särskilt som jag ju varit på Tinos och bott hos Nikoleta.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-11-08, 18:08
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Jo, vi orkar hänga med! Tack för dina fina rapporter.

Det är ett privilegium att du låter oss ta del av din resa.
Klart att vi hänger med till storsta'n, också!
Svara med citat
Gammal 2015-11-09, 05:44
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Nu har jag haft tid att läsa ikapp i tråden. Tack för all fina och personliga rapporter. Det hörs att Tinos och Nikoleta nästan är som hemma för dig. Känns nästan som att jag lite fått lära känna figurerna du skriver om trots att jag aldrig träffat dem. En annan och annorlunda bild än "bara" semester- Grekland får man när man läser. Och det är ju "gobiten" av Grekland, om du frågar mig

Jag, som själv snart ska bära åsta' till Aten tycker det ska bli minst lika roligt, kanske ännu roligare to.m, att få läsa det du skriver därifrån. Ha en säker resa till fastlandet idag och lycka till i Aten

Senast redigerad av Thira den 2015-11-09 klockan 05:53.
Svara med citat
Gammal 2015-11-09, 09:12

Tack, Lissi för dina rapporter från Tinos, alltid lika kul att läsa om byarna du besöker.. flera av dem har ju även jag varit till..då längtar jag allt tillbaks!..

Vi ses snart!

Sunny, som har installerat sig på Lilia hotell i Piraeus..
Svara med citat
Gammal 2015-11-09, 10:31
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Ta hand om storstan nu några dar (och även Sunny)!
Jag fortsätter vandra med dig i Athen.
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2015-11-09, 16:50

I morse lämnade jag ett soligt och vindstilla Tinos. Efter 12 dagars blåst återgår allt till ordningen igen. Ingen vind denna vecka...
Men jag kommer åter!
Resan med Theologos var snabb och lugn och det var många greker ombord. Jag är förvånad så mycket folk som åker mellan öar och fastland. Varje dag är färjorna mer än halvfulla. Men det är ju nära till fastlandet. Jag hade sånt flyt I Rafina för Atenbussarna stod inne och gick direkt. Jag fick rådet av en grekiska, att kliva av vid första metrostationen och ta metro till Syntagma därifrån. Det gjorde jag och när jag skulle köpa biljett I automaten fungerade inte den. En man med cykel skulle också köpa, så han sa att om jag vaktade hans cykel, skulle han springa iväg till en annan automat en bit ifrån. Han kom tillbaks med två biljetter och sa att han inte ville ha betalt, det var en gåva från honom och ett välkommen till Aten. Så gulligt! Alltså kostade resan hit 2,60 euro.
Jag fick hjälp av en rar dam med byte av linje efter några stationer och sen kände jag igen alla stationerna. Har åkt så mycket metro I Aten. Så rena och fina stationer.
Redan straxt efter kl 13.30 var jag på Adonis och fick ett fint nyrenoverat enkelrum. Inte mot Acropolis, men för 35 euro natten inkl liten frukost så är jag nöjd. Det är dessutom tyst in mot gården. Takterassen ska jag njuta av morgon och kväll.
Jag har hela eftermiddagen dels strosat runt I Plaka med omnejd och dels ätit en lunch på Sxolarxeio på Tripodon. Lugnt och skönt. Runt Adonis fick jag nästan en chock av alla tavernor, rad I rad I rad och alla inkastare....oj oj.
Men det är lugnt och rent här I Plaka.
En fika på Kapnikarea blev det också. Nu vilar jag på rummet och straxt ska jag gå upp på takterassen. En ouzo med utsikt mot Akropolis får avsluta en fin dag I värme och sol!
I morgon ska jag till Pireus och umgås med Sunny! Trevligt!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-09, 17:08
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Åh, så trevligt det låter. Hoppas ni får en fin dag i Pireus, och att du får avsluta din resa med önskade upplevelser.

Nu kan ingen båtstrejk ställa till det i alla fall .

Abi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:57.