![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har vi ett drygt dygn innan vi är hemma. En resa som startar klockan 09.25 från Naxos, vidare över Aten, Arlanda och anländer hemmet i Umeå vid 22-tiden.
Lite av den praktiska person jag är har jag skrivit ner vad vi ska med på vår påminnelselista att ”ta med”. Mina gamla anteckningar hemma börjar bli antika nu, typ radio för att lyssna på Radio Sweden. Universalplopp till diskbänken. Kan även användas på vissa ”duchkarbiner” för att tvätta kläder. Dom grekiska svarta plopparna läcker alltid. En bit olivtvål är bra att ha med som tvättmedel.. En gummiplopp som man fäster på väggen på toaletten för att hänga upp en handduk. Med plopp menar jag inte Plopp som man köper som godis, men det förstår ni. Istärningspåsar, för en god ouzo på hembalkongeen. Treliters plastpåsar, för mat man tar hem från tavernan till katterna. Samt alltid användbart vid packning och dyligt. En osthyvel har vi ”hemma” hos Haris i Paleochora, men är alltid bra att ha på alla öar. Samt en smörkniv av ene samt en liten sked. Äggkopp tas också med, finns ej på alla studios. Kaviar ej att förglömma. Sen ska det tas med en disktrasa samt en diskhandduk. Oumbärliga saker. Fönsterskrapa är bra att ha, halkrisken är stor utanför duschen. Även bra om man kommer hem till bilen på flygplatsen om inte bilens fönsterskrapa finns på plats. Hemmets fönsterskrap är lite otymplig, så den utesluts nog. Sax (för att klippa naglar och blomskott) Eltejp och universalkniv är ett måste för maken. Har ej förstått det tidigare. Ficklampa är bra att ha. Visserligen har våra uråldriga mobiler en sån funktion, men duger inte på en mörk väg när man går hemåt. Något som alltid ligger i min Kånken-rygga året om är en liten sten med ordet ”reserved” samt en pappskiva där det står ”do not desturb”. Dom har vi lånat. Stenen används för att stötta upp bord som gippar. Pappskivan hänger vi i handtaget utanför dörren vid tillfälle. Jag har även alltid en Nordea-dosa i ryggan. Hur många gånger har vi inte bokat en resa till Grekland innan vi åker därifrån? Ja, även till Kina!. Hälsningar från ett underbart chora på Naxos med härligt klimat , Birgitta. |
|
|