![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Här kommer Fedons recept på Moussakàs (som är det grekiska namnet, han poängterar s:et) , som i originalet är för 8-10 pers, men jag behöver bara hälften, vilket jag måste skriva upp, och delar med mig till er, hoppas han tillåter, källan är alltså från Fedon Lindbergs "Fedons grekiska" (2004) som är slut på förlaget, men några ex finns på Bokbörsen. Fedon är uppvuxen i Grekland, men flyttade sedan till Norge, och kokboken är översatt från norska. Inledning på 30 sidor om grekerna och maten och t o m en snabblektion i det grekiska alfabetet. Härliga foton av Mats Widén.
4-5 portioner 1, 25 kg aubergine (3-4 st) (man kan också använda hälften zucchini, ska testa med 2 auberginer och 2 zucchini) 0,5 dl olivolja 1 liten finhackad lök 1 vitlöksklyfta, skuren i tunna skivor 400 g nötfärs (gärna hälften lammfärs) 1 burk krossade tomater 1/4 tsk fruktos salt och svartpeppar 1 äggvita 2 msk finhackad persilja 1 dl riven ost (gratängost) 3 msk riven parmesan Sås: 2,5 dl gammaldags mjölk eller sojamjölk maizenamjöl (ingen angivelse, kanske 1 tsk) 1/2 msk smör 1 äggula salt och svartpeppar Servera med Grekisk sallad (se sid 97 ![]() Kali orexi! /Getpinglan |
|
|