Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-04, 09:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Kokta ägg på Grekiska !

På Ios för många år sedan satte jag mig på torget för att äta frukost. Som jag gjort varje morgon sedan tidernas begynnelse. Denna morgon fick jag för mig att beställa in löskokta ägg. Så jag sa: – Two soft-boiled eggs please.

In kommer två ägg som nätt och jämt doppats i kokande vatten. Äggen var löskokta, men helt oätliga. Nästa morgon gjorde jag ett nytt försök och beställde two boiled eggs. Resultatet blev ungefär detsamma. Något kokta var dem, men fortfarande oätliga. Men jag gav inte upp. Följande tre morgnar beställde jag: two hard boiled eggs, two very hard boiled eggs och slutligen two very very hard boiled eggs. Det hjälpte inte. Äggen blev visserligen mer och mer kokta för varje gång, men inte som jag ville ha dem. På svenska skulle man kalla dem för extremt löskokta. Det slutade med att jag fick gå in i köket och koka mina ägg själv. Och alla blev nöjda.
Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 11:11
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hej Janne

Mycket igenkännande att man får gå till köket och koka själv. Samma sak med kött då är det bara att gå dit och visa hur man gör om det inte önskas nya sulor under sandalerna. Äggen är det inga problem med då grannen har höns och äggen ligger lite överallt. Spis har jag själv så goda frukostägg saknas inte.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Äggen är det inga problem med då grannen har höns och äggen ligger lite överallt.
Det är riktiga ägg det!
Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 15:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

I Nafplio får jeg egg av faren til en venninne. Han forer hønene med det han dyrker på den lille gården. Alt er organisk, og hønene vandrer fritt. Eggeplommene blir så gule at de nesten er oransje, og smaken er intens.

Da jeg kom til Stavanger og kokte frokostegg på lørdag, synes jeg ikke det smakte noenting, selv om eggekartongen faktisk påsto det var organiske egg.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:52.