Citat:
Ursprungligen postat av JohnS
Danskene forstår det aller meste av svensk og norsk, men også her er det problemer med en del norske dialekter. Svenskene derimot ser ut til å ha store problemer med dansk generelt, og mange svensker vi har møtt, har også vanskelig for å forstå norsk, hvis man ikke snakker meget sakte.
|
Jag tror det är lite mer komplicerat än så John

. Det beror mycket på dialekter och olika vana vid våra nordiska språk i skilda delar av länderna.
Själv tycker jag inte att norska är nått problem att förstå bortsett från enstaka ord. Danska däremot kan vara riktigt besvärligt, men jag tror att danska talad i Köpenhamn/Själland är lättare att förstå än "jylländska". Kanske beror det på att man är mer van vid att tala med svenskar där och anpassar språket ?
Precis som du har jag alltid trott att danskar har lättare att förstå svenska än omvänt. Blev därför lite förvånad på resa för ett par år sedan i Danmark. Efter nån vecka blir man mer "danska-van" och de flesta samtal flöt på ganska bra. Men när vi kom över till Fyn blev det stopp, jag blev tvungen att prata engelska pga att folket där absolut inte begrep vad jag sa på svenska.
I jobbet har jag kontakt med en dansk som hellre pratar med mig än med vårt huvudkontor i Skåne eftersom han har så svårt att förstå skånska