Kalimera Grekland Kreta.

Kris Hotel löste vår bostadskris i Heraklion

En bild berättar. Avsnitt 35.

Efter fyra månader på resande fot var det dags för det stora äventyret, nämligen en månads billuff på Kreta. Det var mitt tredje besök på Kreta och för Camilla var det första gången hon satte sin fot på Kretas mark. Vi hade mycket stora förväntningar på den här resan. Men det började inte så bra, eller så var det det det gjorde, beroende på hur man ser det.

Den tunga packningen som vi släpade runt på i Heraklion på Kreta.

Den tunga packningen som vi släpade runt på i Heraklion.

Vi åkte med en katamaran från Santorini till Heraklion på Kreta. Vi kom fram sent på kvällen och det var mörkt ute. Att komma obokad till en stor stad man aldrig har varit i när det är mörkt är inte så smart. Var börjar man leta? Vi började i de gamla delarna av Heraklion där vi planlöst strosade runt med vår tunga packning. Något rum för natten lyckades vi inte hitta, så vi gick tillbaka till hamnområdet, med samma tunga packning.

Ovanför busstationen i hamnen såg vi att det låg flera hotell. Jag hörde mig för på Marine Dream Hotel, men det var fullt. Även om det hade funnits rum så skulle det inte ha passat vår plånbok, för det såg väldigt dyrt ut. En bit därifrån såg vi en skylt där det stod Hotel Kris. Ett mycket passande namn i den situation vi befann oss.

Kris Hotel. Heraklion. Kreta.

En hotell att bli glad av när man är i kris. (Bilden togs morgonen därpå.)

Nu är det din tur att fråga sa jag till Camilla, och hon lommade iväg. I receptionen satt en äldre dam som Camilla frågade om ledigt rum. Det hade hon. Tack! Av någon outgrundlig anledning trodde damen att vi var nygifta. Vi vet fortfarande inte varför hon trodde det.

Damen i receptionen frågade om vi ville ha enkelsängar eller en dubbelsäng. Dubbelsäng, sa Camilla. Då blev damen alldeles till sig och sa att vi skulle få deras bästa rum. Ni får bröllopssviten, sa hon, och log. Camilla gick upp och tittade på rummet. Hon gillade inte vad hon såg, men tog rummet ändå. Vad skulle vi göra?

Camilla hämtade mig och vi gick till hotellet. När damen såg mig gratulerade hon mig och önskade oss all lycka i framtiden. Vi var alltså på bröllopsresa! Så trevligt, fast vi inte själva visste om det. När jag kom upp till den så kallade bröllopssviten fick jag en flashback till våra resor i Indien. Priset för en natt var 50 €, och det måste vara den billigaste bröllopssviten på hela Kreta.

Här är några bilder från vår bröllopssvit på Hotel Kris.

Bröllopssviten på Hotel Kris i Heraklion på Kreta.

Den "stora" dubbelsängen i bröllopssviten på Hotel Kris i Heraklion.

Köket i bröllopssviten på Hotel Kris i Heraklion.

Badkaret i bröllopssviten på Hotel Kris i Heraklion.

Hamnen i Heraklion på Kreta.

Utsikt över hamnen i Heraklion från Kris Hotel. Utsikten var det i alla fall inget fel på.

Vilken natt vi hade i bröllopssviten! Sängen var inte den bästa, den var som en stor banan och vi låg i mitten båda två. Ute var det ett satans oväsen, vi sov med öppen dörr, eftersom det inte fanns någon AC.

När vi skakat av oss natten gick Camilla ner till affären utanför hotellet för att köpa bröd. Den var tyvärr stängd. Camilla ville att vi skulle gå ut och äta frukost, men jag höll inte med, jag ville äta hemma på balkongen. Utsikten var frukostvänlig, sa jag.

Vi hade några skorpor i packningen som fick duga som morgonbröd, och vårt medhavda kaffe och kossaost gav oss en bra frukost. Men vi satt inte speciellt bra på balkongen, det fanns nämligen inget bord. Flygplan kom och gick hela tiden, och det var ett fasligt oväsen. Men vi var glada ändå, för nu skulle det stora äventyret börja, och vilket äventyr det blev!

Första frukosten på Hotel Kris bestod av kaffe och skorpa med kossaost.

Läs mer om denna galna dag här »

Läs om Kreta på Kalimera »

Fler avsnitt från serien "En bild berättar" »