Kalimera Grekland Santorini.

Information to all passengers

Vi sov hyggligt i vår lilla vrå ombord på Romilda. Vi vaknade dock varje gång vi närmade oss en ö, och när vi lämnade en ö.

I taket ovanför vår "hytt" satt en högtalare. Ur högtalaren basunerade en skrapig röst ut vilken ö som var nästa stopp, först på grekiska, sedan på engelska. När vi lämnade en ö basunerades även det ut. Med samma högljudda skrapiga röst. Det gick till ungefär så här:

Vi somnar.

Högtalaren sprakar igång: Information to all passengers. The ship is soon arriving to Kimolos. All passengers who are going to Kimolos are asked to prepare for disembarking. Thank you.

Vi vaknar.

Högtalaren sprakar igång: All passengers are asked to take their seats; the ship will leave Kimolos in a few minutes. Thank you.

Vi somnar.

Så där vaknade och somnade vi innan och efter Serifos, Sifnos, Kimolos, Milos, Folegandros, Sikinos och Ios. Det blev några somnavaknasomnavakna under natten. :-)

När vi kom till Ios slutade vi sova och steg upp, bäddade och köpte kaffe. Jag gick ut och tittade på vårt kära Ios. Massor med ungdomar klev av. Jag räknade till 27 rumsuthyrare som väntade i hamnen. Många. Klockan var ju ändå bara sex på morgonen. Tänkte återigen på gröna öar kontra kala öar.

Tittade ut över Ios. Funderade. Ganska vackert faktiskt. I nästa sekund kikade solen fram bakom Chora. Vips kände jag en värme inom mig, inte av solen, det var Kykladerna som värmde.

Soluppgång från en färja på Ios i Grekland.

Romilda tidigt på morgonen i hamen på Ios.

Två timmar senare var vi framme vid vår slutdestination: Santorini. Resan som hade börjat 17.00 var över, femton timmar tog det att åka från Pireus till Santorini.

Paris väntade på oss i hamnen. Ett mycket kärt återseende. Paris körde oss till Honeymoon Beach Hotel. Ovanför hamnen stannade han bilen så att vi kunde njuta av den fantastiska utsikten över vulkanerna.

Vulkanerna mellan Santorini och Thirasia i Grekland.

Vulkanerna på Santorini. I bakgrunden syns ön Thirasia.

När vi kom till Honeymoon träffade vi ännu fler vänner. Känslan att vara tillbaka på Santorini var underbar. Vi åt en långsam frukost på Honeymoon innan Julia körde oss till byn Emborio där vi skulle bo under vår vistelse på Santorini. Vi fick ett mycket bra boende: tre rum och kök, två balkonger, radio, teve och - inte minst - en tvättmaskin! Utsikten kan ni se här. Det första vi gjorde när vi kom till lägenheten var att tvätta fötterna. Sedan satte vi igång tvättmaskinen. Äntligen skulle vi få rena kläder. På riktigt.

Santorini är vårt andra hem, här ska vi vila, tvätta, lämna delar av packningen, summera, skriva och planera. Vi behöver inte åka runt och upptäcka eller fotografera, vi har sett varenda sten på Santorini.

Från att ha blivit väckta av väckarklockan 06.45 varje morgon i drygt fem veckor ska vi nu unna oss några sovmorgnar. Hur länge vi stannar vet vi inte. Om några dagar börjar vi planera för fortsättningen. Det lutar åt Anafi. Sedan kanske vi åker över till Dodekaneserna.

Tvätta på Santorini i Grekland.

Vilken lyx att ha egen tvättmaskin på rummet. Hurra!