Kalimera Grekland Sikinos.

Rundvandring i Chora på Sikinos

Vi vaknade tidigt, alldeles för tidigt skulle det visa sig. Camilla gick ner till Floras affär i hamnen för att köpa bröd. Det är en bit att gå så besvikelsen var stor när det visade sig att hon inte hade öppnat ännu. Hon väntade länge och väl, men till sist gav hon upp och gick sur och hungrig hem igen. Som väl var hade vi några skorpor att knapra på.

Litet hotellrum på Sikinos.

Vårt rum var litet, och vår packning stor, så det blev rörigt redan efter en natt.

Efter frukost tog vi bussen upp till Chora där vi strosade omkring i gränderna för att se om något hade hänt sedan vårt förra besök. Det hade det inte. Det mesta var sig likt.

Chora på Sikinos.

I Chora finns många fina gränder och valv att strosa runt i.

Chora är en fantastiskt fin by. När man går runt i gränderna känns det som att man förflyttas bakåt i tiden. Sikinos är som många grekiska öar var innan turisterna kom. Synd att så få känner till det.

Kastro på Sikinos.

När vi ätit lunch och sett oss mätta gick vi vägen ner till hamnen igen. På kvällen åkte vi ånyo upp till Chora, denna gång för att se byn i kvällsljus. Det var mycket folk i rörelse och vi fick köa till tavernorna. Vi tog bussen hem och la oss innan nio trots att det var lördagskväll.

Lunch på Sikinos.

Ett av de bästa lunchställena ligger i ett valv i Chora.

Precis när vi hade somnat ringde telefonen, det var en journalist från Expressen som ville ställa frågor om bränderna på Peloponnesos. Jag visste ju att det brann, men inte i vilken omfattning. Så i stället för att svara på journalistens frågor fick jag fråga journalisten. Svaren gjorde mig förskräckt. Dels för att det var en hemsk tragedi, dels för att det inte stod ett ord om branden på Kalimera. Hur såg det ut?

Skandinaviens största hemsida om Grekland och inte ett ord om bränderna! Inte kunde jag skriva något heller, Sikinos saknar ju internet. Det blev en orolig natt, och jag tänkte mycket på alla som har drabbats.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »