Kalimera Grekland Skopelos.

39 steg till paradiset Skopelos

Vi har flyttat från storstan till lillstan under våren, det har tagit mycket tid och kraft och därför har vi inte funderat på några resor till Grekland. Nu har vi så sakteliga landat i lugnet. I stället för att vakna till ljudet av väckarklocka, ilskna bilar och tutande utryckningsfordon vaknar vi nu till ljudet av näktergal, koltrast och fiskmås. I stället för att titta ut och se andra stora hus blickar vi nu ut över havet från alla rum. Vi har det med andra ord det ganska gott.

Förra veckan började vi prata om att resa till Grekland. Först pratade vi om att åka till Korfu och några andra öar. Sedan var vi inne på Thassos, Limnos och Samotrake. Den idén skrotades på grund av att det var svårt att ta sig mellan öarna. I stället bestämde vi oss för att åka till Aten för att ta oss till Andros, Tinos och Syros. Men även den rutten kasserade vi.

Det blev till slut en enkel biljett till Skiathos. När vi har landat tar vi en taxi till hamnen, köper båtbiljetter och sätter oss och äter lunch, i väntan på båten till Skopelos som går 14.50. Vi har bokat de fyra första nätterna på ett pensionat som heter 39 Steps. Det ligger i Skopelos stad. Vi ska stanna fler nätter än fyra på Skopelos, så vi får ganska snart börja leta ett annat boende. Tur att vi inte har så stor packning.

Resan gick mycket bra. Vi landade till och med 20 minuter före utsatt tid. Tog en taxi direkt till Skiathos hamn. Köpte båtbiljetter och satte oss sedan på en taverna i hamnen och njöt av grekisk sallad, kalamari och kall Amstel. Äntligen framme i paradiset!

Vi kom fram till Skopelos strax före fyra grekisk tid. Solen sken, men det var ingen åskvärme direkt, kanske 20 grader. Enligt vår hyresvärdinna Sofia var det ett rejält oväder med regn och åska för två dagar sedan. Hoppas det kommer tillbaka, i alla fall för en dag eller två. Jag älskar åska!

Vi möttes i hamnen av Sofia som äger det lilla pensionatet 39 Steps i Skopelos stad.

Den här första dagen hann vi inte med att göra så mycket, så vi har inte mycket att berätta. En sak har vi dock hunnit notera: här är extremt få turister. Hoppas det beror på att det är tidigt på säsongen! Inte har vi tagit så värst många bilder heller, men så är det ju första dagen på vår långa resa.

39 Steps. Skopelos.

Camilla och vår hyresvärdinna Sofia på väg upp till Pension 39 Steps i Skopelos stad.

39 Steps är ett av de charmigaste vi har bott på. Här bor men verkligen med karaktär. Det finns bara tre rum: vi bor i det största som ligger på översta våningen. Pris: 40 € per natt. Det är stort nog att rymma en stor familj. Kök finns, och en liten trädgård, och WIFi, samt en underbar värdinna. Man behöver inte kasta pappret i en hink, bara en sån sak.

Vårt vardagsrum på 39 Steps. Skopelos.

Vårt vardagsrum på 39 Steps.

Utsikten från vår balkong på 39 Steps i Skopelos stad.

Utsikten från vår balkong.

Hamnpromenaden i Skopelos stad. Restaurant Kymata.

Hamnpromenaden i Skopelos stad.

På kvällen gick vi en kort rund längs hamnpromenaden i Skopelos stad. Oerhört lite folk. Inte ens grekerna syns till. Kvällen avslutades med en mycket god middag på Restaurant Kymata. Trötta efter den långa resan somnade vi direkt i vårt fantastiska pensionat.