Kalimera Grekland Kreta.

Utflykt till Elafonissi från Paleochora på Kreta

Vi bjöds på samma vackra soluppgång denna morgon som igår. Camilla gick till bagaren och köpte färskt bröd. Brödet är väldigt gott här i Paleochora. Vi åt en god frukost med massor med kaffe och vilande utsikt över havet. Jag tyckte att det var lite kyligt, men Camilla höll inte med. "Janne Den Andre" kom över från Hotel Aris med kakor i utbyte mot färskt bröd, för de har inte färskt bröd på sitt hotell, men kakor, det har dem.

Soula Apartments i Paleochora på Kreta.

Soluppgång från vår balkong på Soula Apartments i Paleochora.

Idag hade vi tänkt köra bil till strandparadiset Elafonissi. Det går båt till Elafonissi från Paleochora, men vi vill inte passa tider, så därför tog vi bilen. Vår plan var att köra den kortaste vägen till stranden, en väg som börjar i den lilla byn Sklavopoula, inte långt från Paleochora. Men vi gav upp den planen när vi såg hur vägen såg ut. En äldre kretensare med åsna tyckte att vi skulle fortsätta ändå, och pekade mot havet, men se, den gubben hjälpte inte.

Vägen till Elafonissi från Sklavopoula, nära Paleochora på Kreta.

Här i den lilla byn Sklavopoula börjar vägen till Elafonissi.

Vi vände om och körde en annan väg till Elafonissi. Det var en mycket vacker vägsträcka där vi passerade många små byar som alla verkade vara på utdöende. Innan vi kom fram till stranden gjorde vi en kort avstickare till Chrisoskalitissa Monastery där det sägs finnas ett trappsteg av rent guld.

Chrisoskalitissa Monastery. Elafonissi. Crete. Kreta.

Chrisoskalitissa Monastery där det finns ett trappsteg av guld.

Efter mycket slingelkrokande kom vi till sist fram till Elafonissi, som var precis lika fint som alltid. Trots att det var solstolar på stranden. Något vi tycker förtar den paradisiska känslan av denna natursköna strand.

Solstolar på Elafonissi beach på sydvästra Kreta.

Solstolar på Elafonissi beach.

Vi stannade inte vid huvudstranden utan gick i stället vidare ut till den lilla ön Elafonissos. Där finns inga solstolar och där är inte på långa vägar lika mycket folk som på den första delen av stranden. Vi badade och solade en timme eller så. Alla var lika hänförda av denna plats vilda skönhet.

Den vackra lilla ön efter huvudstranden på Elafonissi beach.  Kreta.

Den vackra lilla ön efter huvudstranden på Elafonissi beach.

Det rosaskimrande vattnet vid Elafonissi beach på Kreta.

Vattnet är helt underbart och även badkrukor som vi badar också.

Efter lite badande, solande och fotograferande kände vi att det var dags att äta lunch. Tyvärr finns det inga bra tavernor vid stranden så vi körde till Glykeria Hotel som ligger Chrisoskalitissa Monastery och Elafonissi. Ägarna är från Sverige och de är mycket trevliga. Glykeria Hotel är för övrigt ett mycket trivsamt pensionat, och maten på tavernan är mycket god.

Utsikt från restaurangen på Glykeria Hotel nära Elafonissi på Kreta.

Utsikt från restaurangen på Glykeria Hotel.

Paleochora på södra Kreta är platt som en pannkaka.

Paleochora är platt som en pannkaka.

Efter lunchen körde vi hela vägen hem till Paleochora, via den lilla fina byn Elos. Väl hemma blev det lite jobb, lite vin på balkongen och sedan middag. Vi åt på Taverna Dionysos även denna kväll. Fyra huvudrätter, två starters, 1½ liter vin, bröd, vatten, kaffe och metaxa kostade 41 €. Otroligt billigt! Vi utnämnde tavernan till en av de tre bästa under hela resan. Allt är bra, allt från den supersnabba och trevliga personalen till den kulinariska maten och de låga priserna. Inte konstigt att där är fullsatt varje kväll.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »