Öluffa i Kykladerna i september. Del 3.

Måndag den 13 september
Denna morgon märktes direkt att det var ett annat väder som hade anlänt. Det var nästan helt lugnt och det kändes då också mycket varmare. Vi åt vår frukost på balkongen och gick sedan och betalade för oss och Yiannis (värden) skulle köra oss ner till hamnen lovade hans hustru. När vi väntat ungefär i en halvtimme så kom en sömndrucken Yiannis och vi lastade in oss i hans skåpbil tillsammans med en familj som var från ön Jersey. Vi fick en trevlig pratstund med dom medan vi väntade på vår skjuts. Hustrun hade bott i Aten i fem år och kunde flytande grekiska och trivdes mycket bra i Grekland och framför allt i Aten. Mannen i familjen tyckte också mycket om Grekland men var inte alls lika förtjust i Aten som hustrun. Så kan det vara.

Nedkomna till hamnen så möttes vi igen av samma rumsraggare som vi talat med dagen innan samt dessutom några till från Antiparos. Vi ville dock avvakta tills vi kom över till Antiparos och se där vad som fanns att välja på. Vi möttes där av ännu fler som erbjöd rum eller studios. Efter lite dividerande så följde vi med en tjej och tittade på ett par rum, men de föll oss inte i smaken så vi tackade för oss. Utkomna från det stället så möttes vi igen av vår enträgne man som vi nu pratat med ett antal gånger plus ytterligare en kille som erbjöd rum.

Antiparos

Eftersom den senare kunde erbjuda ett boende med seaview så blev det honom som vi följde med för att kolla. Det visade sig vara ett rum på Paris rooms och studios som ligger cirka 25 meter från där färjan lägger till och rummet med balkong var direkt ut mot havet och hamnen. Efter en stunds dividerande så bestämde vi oss för detta även fast rummet var ganska litet och handtaget till duschen fanns direkt på väggen intill toaletten, alltså inget separat duschutrymme. Men det gick förvånansvärt bra att duscha på det viset också. Golvet torkade upp ganska fort och det stänkte ner mindre än vad man kunde tro. Vi installerade oss och gick sedan till den beach som ligger straxt intill hamnen och låg där och badade en stund.

Fast bada kanske är för mycket sagt, det var så långgrunt så man fick gå säkert 150 meter ut i vattnet innan man kunde slänga sig i böljan den blå. Efter sol, bad, kaffe på balkongen så blev det lite läsa. Vi tog en liten siesta och därefter var det dags att prova duschen och göra oss i ordning för kvällen. Vi gick en runda på Main street och fortsatte sedan till en av tavernerna och åt Beef Souvlaki. Efter mat och lite ytterligare flanerande så drog vi oss hemåt och tog något läskande på balkongen innan det var dags för godnatt.

Tisdag den 14 september
Nu märktes det ännu mer att vädret var annorlunda. Efter frukost så packade vi ryggsäcken med badkläder, frukt och vatten och begav oss till Fanari Beach. Där finns ju en mycket lång sandstrand men det var bara ett fåtal personer som fanns på hela stranden när vi kom dit vid halv elva tiden. Det fyllde på lite efter hand men fortfarande så var det mycket glest befolkat och med andra ord mycket gott om plats. Efter fyra timmar så tyckte vi att det kunde vara lagom att ta oss hemåt och få oss lite kaffe.

På kvällen så gick vi bort till Sunset Beach och filmade och fotograferade solnedgången i Medelhavet. En riktigt stor och grann sol som försvann i horisonten mellan himmel och hav. Efter detta skådespel så gick vi så småningom till restaurang Pavlos Place. Vi åt där två gånger när vi var där senast i september 2001. När Pavlo fick se oss så vinkade han så glatt åt oss från köket och det var som om vi skulle ha varit där bara för några dagar sedan. Han kom sedan också fram och pratade med oss och sa att han kände igen oss sedan förra gången och att han har ett extremt gott minne för personer och ansikten. Vi vet inte vad vi ska tro om detta men vi pratade ganska mycket med honom förra gången och han visade oss då också sina rum som fanns att hyra på övervåningen så det kanske är sant. Kvällen avslutades på sedvanligt sätt.

Onsdag den 15 september
Denna dag var rätt lika gårdagen det blev sol och bad på Fanari Beach. En sak som förvånade oss där var att alldeles i början på denna långa beach ligger nu (fanns inte 2001) en ganska nybyggd bar och restaurang samt med en stor poolanläggning. Vad kan en stor poolanläggning ha för berättigande alldeles invid medelhavets härliga böljor. Det fanns ingen uthyrning av rum eller studios där och det gör det hela ännu mer förvånansvärt. Kaffe på balkongen som vanligt och senare på kvällen så åt vi en chicken souvlaki på en liten mysig taverna en bit från Main Street.

Torsdag den 16 september
Även denna dag blev ganska lik de två föregående. Sol och bad på samma beach. Det som bröt mönstret från tidigare dagar var att på eftermiddagen så såg vi hur det började att brinna i sluttningen på grannön Paros och vi undrade hur det skulle gå till att släcka en sådan eld. Vi fick svaret efter någon timma när vi hörde hur det började brumma ett högt motorljud från himlen.

Fram över horisonten visar det sig två stora gul- och rödfärgade propellerplan som flög rätt över brandområdet och sedan fortsatte dom rätt ut över havet, vände och sedan gick planen ner på vattnet och hämtade vatten i farten och sedan lyfte dom igen, flög tillbaka till brandområdet, dök ner mot brandhärden och släppte ner sin last av vatten. Detta upprepades ett stort antal gånger tills elden var släckt. Det syntes inga behållare eller dylikt på planen utan dom måste ha fyllt på vatten inne i själva flygkroppen. Det såg nästan lite overkligt ut när planen sakta sänkte sig ner i havet och fortsatte glida på havsytan för att sedan lyfta igen och ta sig till brandhärden.

På kvällen fick restaurang Pavlo ett nytt besök av oss och vi åt stuffed tomatos and pepper. Denna kväll var det helt vindstilla och härligt varmt precis som man alltid vill ha det när man är i Grekland. På hemvägen köpte vi färjebiljetter från Paros till Naxos till kommande lördag av en mycket sur försäljare, var det för sent på säsongen eller något annat som inte var bra?

Fredag den 17 september
Om nu gårdagskvällen var vindstilla så hördes det redan när vi vaknade på morgonen att det nu hade satt igång att blåsa igen. Vi gick ändå även denna dag till Fanari Beach som när det blåser nordlig vind ligger ganska mycket i lä. Vi kom bort till beachen vid halv elva tiden och då fanns det inte en människa på hela denna långa strand så vi var helt ensamma. Inte förrän vid halv ett tiden så kom det ett fåtal familjer till beachen. Det var nästan lite overkligt med så lite folk, det är ju ändå en hel månad minst kvar av årets säsong. Visserligen så klagas det allmänt på att det har varit mycket mindre turister i Grekland i år jämfört med tidigare. Det märks också klart när man bland annat är ute och äter att det var glest med folk bland de bord som fanns.

Det är också förvånansvärt många restauranger och affärer som redan hade stängt för säsongen. Det har vi aldrig förr upplevt när vi många gånger tidigare varit i Grekland i september månad. Kvällens måltid intog vi på en av tavernerna som ligger långt upp på Main Street. När vi kom tillbaka till vårt boende så pratade vi med sonen till värdparet och han talade om att han hade en svemsk fästmö i Stockholm. När vi frågade vad han trodde om morgondagens färjor så lovade han att han följande morgon skulle kolla läget och ge oss ett besked vi åtta tiden på morgonen.

Sista kvällen avslutades också med något gott på balkongen och med en stilla undran om båtarna skulle gå följande morgon.

Lördag den 18 september
Men vi befann ju oss i Grekland så någon son syntes inte till på morgonen så vid halv nio tiden kollade vi själva. Vi fick till svar att dom små färjorna till Paros gick inte men däremot bilfärjan som går rätt över till Pounta. Vi bestämde oss för att ta bilfärjan klockan 09.30. Kollade om värdfolket fanns i huset, men inte heller. Vi hade ju inte betalt för rummet och inte heller fått tillbaka vårt pass. I väntan på att någon skulle dyka upp så drog vi fram våra väskor till färjeläget för att vara klara att gå ombord. Några minuter innan färjans avgångstid kommer sonen farande på sin motorcykel så vi fick snabbt fixa vår betalning och fick vårt pass och hann därmed med färjan med någon minuts marginal.

Väl över på andra sidan så tog vi sedan en taxi till Parikia och där satte vi oss på ett café och drack kaffe i avvaktan på att färjan Blue Star Paros skulle ta oss till Naxos igen. Färjan kom nästan i tid och det var inte särskilt mycket folk ombord.

Naxos

Efter en timme så var vi tillbaka på Naxos igen och vi tog åter en taxi för att komma till Antony Studios där vi bott en vecka tidigare. Petros som äger stället var fortfarande på en maskinmässa i Thessaloniki. Hans föräldrar som bara pratar grekiska tog glatt emot oss och pratade på som om vi förstod allt dom sa. Vi var väl lite tidiga för den studio vi valde var städad men inte bäddad men det gick med en fart och när det var avklarat så kom dom upp med en äppelkaka och lite annat godis till oss.

Vi fick en skön eftermiddag på stranden och senare så intogs vår middag på taverna Vassilis i gamla stan. Kvällen avslutades på sedvanligt sätt.

Söndag den 19 september
En skön dag på S:t Georgs Beach med sol, bad och god lektyr. När vi kom tillbaka till vårt rum så stod det även denna dag lite chokladgodis och väntade på oss.

Dagens måltid intogs även denna kväll på en taverna i gamla stan och avrundningen på kvällen var av samma slag som tidigare kvällar.

Måndag den 20 september
Åter igen en skön dag på stranden. När vi kom hem denna dag så stod det tre övertäckta tallrikar på vårt bord. En tallrik innehöll två stekta ägg, den andra tallriken innehöll en sallad med spenat och svarta oliver samt med en stor fetaostskiva på toppen och den tredje tallriken innehöll vita bönor. Det blev en lunch som smakade mycket bra och som intogs på balkongen.

Efter lite siesta så tog vi oss en riktigt lång promenad i gränderna i gamla stan och kom så småningom också upp till borgen där man på vissa ställen har en jättefin utsikt över staden, hamnen och bergen runtomkring. Efter den tidigare lunchen så blev det denna kväll "bara" en Gyros Pita.

Tisdag den 21 september
När vi vaknade denna dag så var himlen täckt av moln. Vi hade tänkt oss en mopedutflykt till Agia Anna denna vår sista hela dag på Naxos, men av det blev det intet. Efter frukost så gick vi istället iväg och köpte färjebiljetter till dagen efter och då till Santorini. Där tänkte vi tillbringa de sista tre dagarna innan hemfärden till Sverige. När vi kom hem till vårt rum igen så fanns det lite nya godsaker samt en tallrik med färska fikon. Efter att vi fikat så gick vi ner till stranden några timmar, molnen hade spruckit upp lite grand men efter ytterligare ett tag så mulnade det på igen.

På kvällen så tog vi åter en promenad till gamla stan och kvällens måltid intog vi på tavernan Lucculus. På samma taverna intog vi i augusti 1996 en delikat måltid med bland annat gratinerad hummer och anledningen var att vi då firade vår 30-åriga bröllopsdag.

Santorini

Onsdag den 22 september
Det var dagen för avresa från Naxos och resa till Santorini
. Vi hade ju köpt biljetter till färjan med avgångstid 12.50 så förmiddagen ägnades åt att packa. Vid elvatiden så gick vi ner och betalade och gjorde rätt för oss. Vi överlämnade också en liten blomma till värdfolket som tack för god omvårdnad under våra båda vistelser på Antony Studios. Efter att vi tagit farväl så gick vi så sakta med vår packning mot hamnen. Vi satt oss på Captain Café i solen och läskade oss med var sin Frappé i väntan på vår färja. Färjan var nästan i tid och det var Blue Star Naxos som tog oss till Santorini. Väl där så var det den vanliga visan med massor av rumsraggare.

Vi hade bestämt oss för Kamari Beach och det skulle vara ett boende alldeles vid beachen och med balkong med havsutsikt. Fanns det ingen rumsraggare som kunde uppfylla våra önskemål så skulle vi ta en taxi till Kamari och leta upp ett ställe själva. Först var det en tjej som erbjöd ett boende på Kamari Beach men ej med havsutsikt men när hon förstod att det var ett absolut krav så ropade hon på en kollega som skulle kunna erbjuda ett boende som motsvarade våra krav. Vi följde med honom och hamnade på hotell Poseidon som mycket riktigt kunde uppfylla alla våra krav.

Efter att vi installerat oss så tog vi en fika på vår balkong och tittade ut över hotellets pool och medelhavet som bara låg femtio meter bort. Därefter ett strövtåg på strandpromenaden där vi kunde konstatera att mycket var sig likt, men en del hade också förändrat sig sen sist som var i september 2001. Kvällens måltid intogs på en taverna på strandpromenaden, menyn var grekisk sallad, tzatsiki och mousaka med husets röda till det. Skön musik spelades på lagom nivå och det var gamla godingar från 60 och 70 talet. En liten sittning på balkongen avslutade också denna dag.

Torsdag den 23 september
Dagen började med att hustrun fick ett litet paket på sängen för det var hennes födelsedag. Därefter frukost och packning av ryggsäck för att gå de få stegen när till Kamari Beach. Där tillbringades ett antal timmar innan det började kännas att det var dags för lite kaffe. Vi slog ihop våra solstolar och gick upp till vårt rum och fixade till kaffe och till det blev det apple pie och en liten likör. Stärkta av detta så gick vi ner till våra solstolar igen och "pressade" en stund till.

Efter dusch och lite fixande så gick vi först för att kolla var Apollos kontor fanns nu med tanke på morgondagens bekräftelse av att vi var på plats och koll av flyget hem på lördagen. Efter att ha hittat deras kontor så gick vi sedan hela strandpromenaden bort och vändes sedan tillbaka för att se var vi ville avnjuta dagens måltid. Vi fastnade för en italiensk restaurang vid namn café classico restaurang som gav ett intryck av att vara "lite bättre än sämre".

Prisbilden var också av den högre skalan. Deras meny var helt annorlunda jämfört med många andra matställen och vi valde att äta en kalvstek tillagad i ugn och med goda grönsaker till. Tyvärr så var inte kalvsteken vad man hade anledning att förvänta sig utan köttet var segt och det var väl frågan om det kunde vara kalvstek. När vi påtalade detta faktum så var man tacksam för vår ärlighet men visade inget intresse för att göra något särskilt åt det. När och om vi kommer tillbaka till Santorini och ska äta någon mer gång , då väljer vi då ett annat matställe.

Fredag den 24 september
Större delen av denna dag tillbringades på stranden på Kamari Beach. Efter badet så var det dags att packa våra väskor igen. Sedan vidtog dusch och lite fixande innan vi gick ut för att äta den här sista kvällen på vår resa. Det blev en måltid helt i grekisk stil. Greksallad, tzatsiki, souvlaki och husets röda vin till. När vi bad att få betala så fick vi också varsin ouzo on the house. En mycket god måltid som avslutade denna dag.

Lördag den 25 september
På förmiddagen så låg vi någon timma vid hotellets pool innan det var dags att ta en taxi till flygplatsen. Där var det ganska mycket folk vid incheckningen men de längsta köerna gällde avgångar till Norge och Stockholm betydligt kortare var kön till Göteborg. Vårt plan gick på tidtabell och efter en stundtals lite gropig flygresa så landade vi åter igen på Landvetter och möttes där av en av våra söner.

Sammanfattning
Vädret inte lika behagligt som det brukar vara i september, framför allt då att blåsten inte ville ge sig. Det gjorde ju att de ljumma kvällarna som man längtar till i Grekland inte var så många under våra tre veckor.

Många greker klagade på att årets turistström var mycket mindre än tidigare år. Det visade sig ju också på att många restauranger/tavernor samt olika slag av boenden redan hade stängt för säsongen. De som hade öppet hade inte alls lika många gäster som det brukar vara. Hoppas det vänder så att våra grekiska vänner blir glada igen.

Med Kalimera hälsningar

Olle o Marie-Louise Andersson, BORÅS

Antiparos på Kalimera » | Santorini på Kalimera »