Öluff till genuina öar i Kykladerna. Folegandros.

Folegandros

Folegandros är en liten härlig ö, med ett stort lugn så fort man kommer bort från hamnen och Chora. Mycket lantligt och lugnt på den norra delen av ön, mycket härliga vyer när man åker längs bergskammen på mitten av ön. Castro inne i Choran, är en värld för sig borta från det hektiska livet utanför "muren". Tyvärr mycket hotell i Chora som tar bort en del av mysfaktorn.

Boende: Evangelias rum vid bageriet/tavernan/affären backen rakt upp, nästan längst upp, till vänster ligger Evangelias rum. Evangelia bor i huset (A/C på taket) snett till höger från "hotellet" räknat från balkongsidan, det går en liten stig dit bort.

Ankomstdag torsdag
Vi kom fram till Folegandros efter 45 min båttur, där mötte vi stressade resenärer på väg till den för tidiga färjan. Vilka överraskningar de bjuder på ibland grekerna, en färja som går för tidigt! Inga "roomsare" direkt ute på piren utan de står i första svängen när man kommit av piren. Det var ett antal ganska försynta "säljare" som bjöd ut sina rum. Efter att ha frågat och kollat med några roomsare, valde vi en dam i svart klänning Evangelia (tror vi att hon hette), som hade rum med allt som vi behövde enligt henne och sjöutsikt därtill! Vi slog till på hennes erbjudande.

Vi följde med bort till bageriet/tavernan/affären och tog backen rakt upp, nästan längst upp och till vänster ligger Evangelias rum. Ett hus med sex rum, mycket blommor, bougainvillea på gaveln och framför balkongerna vita och röda oleander. Evangelia bor i huset (A/C på taket) snett till höger från "hotellet" från balkongen räknat, det går en liten stig dit bort. Rummet helt i vår smak, utrustat med kyl, AC, TV, lite köksgrejor och porslin, duschutrymmet dock minimalt.

Därefter ett tog vi dopp på Vardia stranden mycket turister där, men fin liten vik med en trappa ner till stranden. Sandstrand med en del stenar på vägen i och ur, möjlighet till skugga längst bort till höger i en "grotta". När vi väl svalkat oss och fått av oss lite resdamm, då var det dags att få en riktig frukost, den halva mackan som vi hann med på Sikinos räckte inte länge. Vi hittade ett matställe på stranden (rakt nedanför Bageriet/Affären/Tavernan) där vi tog en omelett med bacon, lök, mm nersköljd med Mythos, det satt fint. Vi badade resten av dagen på Karavostassisstranden klapperstens-stenstrand, men rent och fint vatten. På vägen hem provianterade vi i butiken som även har taverna och bageri, bra sortiment.

Efter vår sedvanliga insmortning och siesta, koll efter moppeuthyrning och färjebiljetter, vi visste att vi måste åka via Naxos, och då kunde det kanske bli lite trickigt, så vi ville vara ute i god tid. Vi hittade ett biljettkontor och moppeuthyrning alldeles före väntsalen vid busshållplatsen, men den gubben i holken var knappt talför. Han överträffas endast av den trötta moppetjejen på Kea ifjol. Vi lyckade i alla fall få ur honom att det gick färjor varje dag till Naxos, vilket lugnade oss, däremot hade han inga moppar. Någon annan Rent a Bike hittade vi inte.

Middag åt vi på Bageri/affär/Tavernan, de är mycket bättre på att baka bröd än att laga mat. Mätta blev vi dock och efter att ha tagit oss upp för backen njöt vi av utsikten på balkongen tillsammans med lite Brulé.

Folegandros andra dagen, fredag
Frukost på balkongen och vi hade en härlig utsikt över hamnen och ut mot havet. Vi tog bussen upp till Chora klockan 09:45 för att kolla efter moppe där uppe. När bussen lämnade byn efter cirka 150 m såg vi Jimmy's Rent a Bike, han hade massor av moppar. Jimmy's hade vi inte sett föregående kväll, det låg liksom åt fel håll. Bussen tog oss upp till Chora på ett lugnt och mycket säkert sätt, chauffören körde mycket försiktigt och verka lägga ner hela sin själ i busskörningen.

Väl uppe i Chora tog vi oss till Diaplous "General Tourism Office", där satt tre unga och mycket alerta damer. De fixade att vi fick hyra en moppe, det dök upp en kille som visade oss på moppen. Vi fick även kollat färjetiderna till Naxos med hjälp av flickorna. De kunde dock inte sälja biljetter till Panagia Tinou som går till Naxos.

Iväg mot Merovigli blåsigt och lite svalt! Det var häftigt att åka på bergskammen högst upp på ön, se havet på båda sidor, det var mäktigt. Byn Ano Mera låg högst upp på berget, inget ovanför det var häftigt. Vägen var asfalterad och i bra skick ända fram till Merovigli, vi fortsatte genom byn och vidare mot stränderna på den nordvästra delen av ön. Det var verkligen en lantlig by, en hel del boskap inne i byn vad vi kunde förstå av lukt och lämningar. Bred och hyfsad nyanlagd grusväg. Vi tog av till vänster mot Agios Panteleimon och stranden Ampeli, smal och mycket dålig grusväg som slutar några hundra meter ovanför stranden. När vi väl kom ner mot stranden vi gick den sista biten, insåg vi att vi skulle ha kört rakt fram däruppe på den breda grusvägen, för den gick ända fram till Ampeli samt även till Agios Georgios viken.

Vi blickade in över den härligt vackra lilla dalen bakom Ampelistranden med lite odlingar längst in, mycket fridfullt bara några bönder som arbetade en bit upp på en åker. Vi styrde sedan kosan tillbaka mot Agialistranden, det hade blivit lite varmare uppe på bergskammen. På vägen ner till avtagsvägen mot Agiali gick det mycket utför, bromsarna fick jobba en hel del. Vilket vi blev varse när vi tog av på den branta backen ner mot stranden, bakbromsen la av cirka 100 m (överhettad) före vi var nere vid stranden. Den hade mått bra av lite vila (svalna) innan vi åkte nerför den branta backen. Men som tur är finns det ju även en broms fram och den funkade, ingen incident men stämde oss till eftertanke.

Mycket härligt vatten om än något svalt, men det gick alldeles utmärkt att löga sig i det. Vi åt lunch på "Mellantavernan" där vi tog ett "fönsterbord" uppe på andra våningen, vacker utsikt över stranden och havet. Vi åt briam och kyckling, bägge rätterna var mycket goda samt öl, tomatsallad med lök, löken var himmelsk, den skulle man kunna äta som äpple, totalt 13,20 €. Går man uppför trappan till höger på stranden (förbi mellan och övre tavernan) kommer man upp och över till stränderna Galifos och Agiana Maria, där det numera var en farbar väg vad vi kunde se.

Efter mera sol och bad med en härlig liten slummer i skuggan drog vi iväg mot Karavostassis (hamnbyn), moppen klarade oss bägge uppför den branta backen från stranden! När vi kommit fram till Karavostassis körde vi bort mot Livadiviken, där campingen ligger. En härlig vik som ligger väl skyddad bakom en liten ö, Agios Ioannis. Stranden såg inbjudande ut men vi hade badat färdigt för idag, så vi körde in i "Livadidalen" upp mot byn Livadi, mycket vacker utsikt ut över dalen och havet bort mot Sikinos. Därefter hemfärd på moppen, lite insmortning gjorde vi av våra kroppar samt vätskekontroll och siesta.

På kvällen tog vi moppen upp till Chora det var lite svalt i skuggan på vägen upp, mycket mysig liten by, inte mycket tingeltangel, men ett stort hotell byggt som klassiska Kykladiska hus, förvånade oss lite. Efter att ha lämnat moppen kollade vi runt en del mest vid busstorget och ner mot Patsiatorget. Utsikten från busstorget ner över Plakaviken var häftig, vilket stup! Chora's klättrande upp för bergskammen mot Klostret är också imponerande. Vi köpte även biljetter till Naxos med Panagina Tinou på söndag kl 12:10, 9,60 €. Resebyrån som hade biljetter till Naxos ligger inte så långt från Patsiatorget, bättre att handla där så man slipper den tröge gubben nere i hamnen.

Middagen intog vi på Patsiatorget och Tavernan Patsia, vi åt Kontosouvli ("kalops" med patates), gott men något överreklamerat. Lite förvirrande med Tavernorna på torget, det är endast ett rep som skiljer Patsia från granntavernan, vilket tar en stund att upptäcka. En rundvandring i Chora som var en mysig lite by, med få utländska turister. På busstorget träffade vi på våra norska vänner, de skulle vidare till Naxos på lördagen. Nils söster med familj skulle komma dit då. PA lämnade telefonnummer och mailadress för vidare kontakt. Vi åkte bussen lugnt och säkert ner till Karavostassis, där vi avnjöt lite Ouzo på balkongen, en härlig avslutning på en händelserik dag.

Folegandros tredje dagen, lördag
Efter en liten sen start efter lite tröjtvätt och annat, packade vi ner vin, vatten, ostpaj, bröd och pålägg. Vi skulle till stranden Ntemeneou som låg en bit bakom vårt hotell (7-800 m). Den hade vi sett på kartan dit skulle vi, mycket riktigt hittade vi stranden och den var mycket fin och mysig. Men den låg cirka 50 m rakt ner, helt omöjlig att nå uppifrån utan helikopter eller att man kom från havet i en båt.

Något besvikna gick tillbaka mot hotellet men gjorde en snabbkoll på Vardiastranden, där fanns det endast fyra personer (tydligen transferdag)! Vi bestämde oss för att förlägga vår utflykt dit, bara 100 m från vårt hotell. Men vinet och det övriga i matsäcken smakade lika bra där, som det skulle ha smakat längre bort från hotellet. Vi hade en härlig dag på stranden, sedan insmortning av våra kroppar och välbehövlig vätskekontroll.

På kvällen bussen upp till Chora och middag på To Asygkrito som låg inne i gränderna till höger efter att ha gått ner från busstorget. I's Baconkyckling var helt utsökt, PA's lokala korv var mustig och god. Detta kostade tillsammans med tomatsallad och en karaff vin 16,60 €. Vi tog en liten rundtur i Chora och då insåg vi hur stor del av husen som är hotell/pensionat som är uppbyggda med små Kykladiska hus. Lite tråkigt tyckte vi, men samtidigt fick vi erkänna att de smälte ganska bra in i miljön. Vi avslutade uppe i Chora med en glass double från Super Marketen. I väntan på bussen såg vi en taxibil!!

Bussen hem kl. 22:30 fullsatt som vanligt 1 €/pers. Vi intog balkongen i sällskap med en liten virre innan sängen där vi kollade på ett grekiskt musikprogram, de enda grekiska program där man begriper något överhuvudtaget.

Folegandros avresedag, söndag
En härlig morgon, lugnt väder som bådar gott inför färjeturen. Vi åt en liten lätt frukost på balkongen med yoghurt och kaffe. Sedan packning i snabb takt som går att göra med påsmetoden. Evangelia kom med pass och undrade vilken båt vi skulle åka med. Hon var orolig för att vi skulle åka med en tidig båt. Vi tog med packningen ner till hamnen och käkade lite bättre frukost på hyllan ovanför småbåtshamnen. Fiske med håv och fiskrensning pågick precis nedanför oss.

Men plötsligt kom det en massa folk ner till hamnen skulle alla dessa med till Naxos undrade vi något förvånade? Men det kom en färja lite tidigare som skulle till Pireus, dom skulle med den. Vår kära färja Panagia Tinou (det var den färjan vi åkte i 14 timmar med till Anafi) är som vanligt lite försenad så vi missar nog Express Skopelitis från Naxos till Iraklia. Lugnt på sjön trots att det blåser en del vilket speciellt PA är tacksam för. På vägen in till Naxos hamn möter vi Express Skopelitis på väg till Iraklia!

Folegandros på Kalimera »