Öluffa i Grekland. Del 4. Mykonos

Mykonos 5 juni -9 juni

På morgonen fick vi skjuts till hamnen där vi tog Super Jet till Mykonos. De små sockerbitshusen uppenbarade sig för oss och vi lade till. I hamnen möttes vi av raggare utan dess like och vi överöstes. Vi följde med till Zorba mitt inne i stan, rummen var fina men hade inte balkong och låg dessutom på markplan. Vi gick tillbaka till hamnen och följde med en tjej till en lägenhet på två våningar mitt i stan på väg mot Lilla Venedig.

Först tyckte jag inte om stället alls, men sedan fann jag mig och trivdes riktigt bra. Vi hade ett sovrum på övervåningen och en liten takterrass, på nedervåningen låg ett riktigt kök och ytterligare ett sovrum (40 Euro). Vi hyrde en AVT och åkte runt lite för att se oss omkring, sedan gick vi trötta hem för att göra oss i ordning. Vi gick runt och tittade lite i stan innan vi slog oss ner på en flott italiensk restaurang med god men dyr pasta.

Vaknade tidigt och gick för att köpa frukt och frukost. Efter det gav vi oss av mot Super Paradise, som visade sig vara en jättefin strand med klart vatten inne i en vik. Vi hyrde sköna stolar för 11 Euro, beställde lite att dricka och bara njöt av stillheten som rådde där. Allt eftersom tiden gick lassade badbåtarna av mer och mer folk, gayfolket och nakenbadarna gick till vänster, paren till höger där vi låg. Åt en superb lunch på restaurangen ovanför stranden till vänster, men smakar det så kostar det också (33 Euro). Fram mot eftermiddagen kom det ännu mera folk, och i takt med att folkmassan ökade höjdes också volymen från strandbaren. Det var en riktig feststämning och vi kunde bara ana hur det skulle vara under högsäsongen.

På kvällen gick vi runt i stan och tittade, vi stötte också ihop med pelikanerna. En amerikanska berättade att hon blivit biten förra året, vilket gjorde mig lite rädd. Att pelikanerna förföljde mig gjorde inte saken bättre, men jag läste dock i en turisttidning att de följer efter personer de tycker om. Kanske var det för att jag var den minst påträngande av alla turister? Turister var det många, speciellt när kryssarfolket intog staden. Det var trevligt med liv och rörelse, massor av affärer och bra shopping med mysiga gator och en by som vi verkligen blev förälskade i. En skön känsla då vi i hög grad saknade bra affärer och shopping på Ios.

Eftersom gårdagens utgifter blev ganska höga slog vi oss ner på Nikos Taverna, vi hade läst att det var billigt och hade god mat. Vi var långt ifrån ensamma med det beslutet, men finns det hjärterum så finns det stjärterum. Maten var verkligen god och det var rejäla portioner till normala priser och för Mykonos riktigt billigt.

Denna morgon beslöt vi oss för att åka till Paradise, men vi tyckte inte om den stranden alls, så vi åkte till Paraga istället. Kanske ingen höjdare, men vattnet låg spegelblankt så vi njöt av dagen där. Denna dag hade vi med oss baguetter till lunch som smakade riktigt bra i skuggan av parasollet.

På kvällen köpte vi biljetter till Delos, och efter god middag på hamnpromenaden gick vi hem för att sova.

Upp tidigt för att köpa frukost och göra matsäck, lugnet som råder inne i stan innan den har vaknat till liv är verkligen speciellt. Grekiska kvinnor gör sina dagliga inköp hos bagaren och i grönsaksbutiken, gatorna städas och tvättas efter nattens festligheter, det målas på stenarna och skolbarnen leker på gården utanför vår lägenhet. I hamnen träffar vi på pelikanerna igen, denna morgon simmar de och letar mat bredvid båten som ska ta oss till Delos.

Väl framme är det knökat med folk, vi står i kö till biljettkassan en bra stund, men efter det sprids folket åt olika håll. Vi tittar runt på området, inne på museet och sedan bland palatsen. Vi får se arkeologer, komma in i ett palats där de restaurerar det imponerande golvet och mycket mer. På båtfärden tillbaka äter vi vår matsäck och noterar att det börjat blåsa upp en del.

Vi hämtar AVTn och åker till Elia där vi lägger oss på supersköna solsängar (16Euro inkl varsin dryck), badar i vågorna och njuter av resten av eftermiddagen. På hemvägen börjar det regna lite grann, men så snart vi är hemma tittar solen fram. På kvällen strosar vi i stan, äter på hamnpromenaden och avslutar med varsin drink i Lilla Venedig. Det är så mysigt där att man bara vill sitta kvar i evigheter, men tyvärr tar kylan över och vi går hem.

Sorgligt nog är det våran sista dag, vår värd som jobbar på ett accomodations center har försökt hela veckan att hitta boende åt hos, men på grund av Pingst och de 10 000 Athenarna som väntas invadera ön är det omöjligt till ett rimligt pris om ens det. Vi åker till Super Paradise och njuter av dagen, för första gången på ön hör vi svenska. Helt plötsligt öppnar sig himlen och ett skyfall dimper ner, på tre röda är alla på stranden under barens tak och Dj:n spelar "It´s raining man", genast blir det partystämning, men tyvärr måste vi bege oss tillbaka till byn. På busstorget intar vi väldigt goda gyros i väntan på att moppe uthyraren ska komma tillbaka. Det går förbi ett stort och långt begravningståg medan vi sitter och njuter av solen som äntligen tittat fram.

Så fort vi lämnat moppen ger vi oss av mot Lilla Venedig för att ta en sista drink, vågorna slår högt och det skvätter ända upp till balkongerna som hänger över havet. Frusna går vi för att hämta vårt bagage, och värdinnan kör oss till hamnen. Där väntar en mycket gropig väg till Paros med en stor katamaran som gungar rejält när vi ska gå på.

Man märker att det inte är så många luffare på Mykonos, och med tanke på vad vi har gjort av med under vistelsen så kan jag förstå varför. Visst går det att leva billigt på ön, om man anstränger sig, men kanske var det tur att vi inte kunde stanna längre då våra slantar inte växer på träd.

Lilla Venedig på Mykonos.