Öluffa i Grekland. Del 3. Spetses.

Andra dagen söndagen 29 juni
Efter en natts god sömn och en ljuvlig morgon, åt vi en helt acceptabel frukost på hotellet. Nu skulle det köras moppe, I studsade omkring ivrig att komma iväg. Ner mot hamnen, Lefteris var den förste mopputhyraren vi stötte på 20 € per dygn eller 15 € per dag, vi tog moppe för en dag, ingen hjälm som passade I, men väl en till PA.

Iväg runt ön, vi körde från strandpromenaden, via gamla hamnen där det var en hel del mysiga hus ut till Agia Marina en trevlig strand med parasoller och vattensport mm. Däremot var lukten från sopstationen (som ligger närmare byn) inte så angenäm med rådande vindriktning. Mycket vackra vyer såg vi över havet bort mot Peloponnesos i fonden. Vi åkte vidare till Xilokoriastranden, en hygglig strand, men med parasoller, vattensport och Taverna, I fick utslag.

Vidare med moppen vi passerade Aghia Anargyri (där finns även en liten grotta) var likadan, lika illa var det med Aghia Paraskevi som dock var befriad från vattensport.

Mot Zogeriastranden enligt order från "baksistsföraren", Zogeriastranden ligger i en vacker bukt, som egentligen består av två olika vikar, det är vid den bortre viken som stranden är.

Spetses. Zogeria beach.

Zogeriastranden är vid pilen.

Ner på vägen bort mot stranden, först var det "ordinär grekisk grusväg" sedan blev det breddad stig. Vi passerade den första viken och körde över kullen och genom grinden i stängslet, alldeles strax därefter kom vi fram till stranden. En del parasoller men ingen vattensport och ganska lugnt, inte mycket folk. Det var många fritidsbåtar som ankrat i viken. Stranden var bra men en del sjögräs längst in, längst bort till vänster var det klippor och massor med sjöborrar. Efter att vi hade lögat oss en stund åt vi lunch, någon sorts kalvfrikassé med lite patates och öl till, smakade mycket bra. Vi förlustade oss vidare i de härliga vågorna ytterligare ett tag innan vi drog vidare.

Zogeria beach. Spetses.

Zogeriastranden, Tavernan skymtar bakom olivträden till höger.

På vägen hem gjorde vi en avstickare till Vrelloustranden där var det fullt ös, discomusik på hög volym.

Mycket lite trafik runt ön endast några moppar, en och annan MC samt två bilar. PA var den ende som hade hjälm på sig den dagen vad vi såg, om vi hade träffat på polisen hade det nog blivit böter.

Efter sedvanlig kroppsvård insmortning och vätskekontroll samt lite vila, började vi fundera på hur vi skulle ta oss till Kythira!?

Vi promenerade ner till hamnen och Alasia Travel och frågade dem hur färjorna går, om det fanns någon möjlighet att ta sig till Kythira från Spetses. Det var färja till Pireus eller färja över till Kosta och sedan buss till Gythio eller Neapoli, en resa på 12 till 15 mil. Diskussionens vågor gick höga, bussresa var ju inte så tilltalande, men Pireus låg ju "änna" åt fel håll, stämman drog sig tillbaka för överläggning. Efter moget övervägande kom vi fram till att Pireus var nog det alternativ som gällde. Efter konsultation med Alasia Travel, insåg vi att vi skulle snacka med Hellenic Seaways.

Ner till Hellenic Seaways, till Pireus gick det ett antal färjor på måndagen, men när kunde vi komma till Kythira? Det går en färja kl 17:00 till Kythira från Pireus, äntligen lite flyt med färjetiderna! Biljett till Pireus 39 € per person inhandlades. Kontantkassan brand-skattades rätt ordentligt, och ingen av oss hade lust att gå upp till hotellet och hämta mera pengar. Kvällsmaten blev en gyro med lite vin på strandpromenaden, gott och snällt mot den magra kassan. Vi tog sedan en promenad in bland allt tingeltangel som fanns i turistdelen. Där hittade vi ett kondis med smarriga chokladkakor/bakelser till efterrätt. De satt fint till kaffet och virren på balkongen utan utsikt.

Avresedag måndag 30 juni
Den dag kunde ha börjat bättre, den började redan mitt i natten, när PA skulle stänga av A/C:n, jag fumlade i mörkret och stötte givetvis till I:s vattenglas som gick i kras! Men morgonen var härlig och frukosten fick vi avnjuta ute med bordsservering, eftersom en föreläsning pågick i frukostmatsalen. Litsa ringde Alasia travel så att de kommer och hämtar oss för transport till färjan.

Väl nere på kajen tyckte vi att det luktade lite konstigt där ute på piren, men vi kunde inte lokalisera varifrån doften kom, lite kemiskt var det. Väl ombord insåg vi att Gammel Dansken som PA hade i ryggsäcken hade läckt ut, många papper, böcker och kikaren blev indränkta i denna dryck! Bland böckerna Lonely Planet Greek Islands som inte var att känna igen efter detta bad.