Båtluffa i Kykladerna. Del 4. Santorini.

Santorini 22 - 27 september 2008
Den första färjan tar oss från Koufonissi till Naxos
, där får vi vänta några timmar på nästa färja. I hamnen på Naxos träffar vi Panos från Pension Sofi, ett kärt återseende. Vi får förvara våra ryggsäckar i hans bil och tillbringar några timmar i ett regnigt Naxos innan det är dags att kliva ombord på nästa färja.

När vi anländer till den kaotiska hamnen på Santorini, ser vi värdinnan Julia med en skylt med våra namn på. Vi lastar in oss i hotellets minibuss och beger oss i väg. Honeymoon ligger "in the middle of nowhere" och vi blev lite oroliga när vi närmade oss hotellet.

Vad var detta? Rummet vi fick var stort men helt fullt av sängar och möbler så väldigt trångt. Vi blev besvikna, hur kan alla rekommendera detta? Dessutom bara kallt vatten i duschen.

Vi kände att vi inte orkade byta hotell utan bestämde oss för att ge Honemoon en chans.

Resans enda misstag var att vi inte köpt någon guide över Santorini, och vi visste ingenting om ön. Men vi träffade fyra glada svenskar som också bodde på hotellet och av dom fick vi massor av tips och förslag, det tipsade oss också om att äta middag på hotellet vilket vi gjorde och åt resans godaste Moussaka serverad av den polska killen Marios. När han hörde att vi kom från Norra Sverige så berättade han att han känner till alla fiskevatten mellan Jokkmokk och Arvidsjaur, och för mig som kommer från Jokkmokk var det otroligt att i Grekland, på Santorini, få höra en polack berätta om "mina" sjöar och älvar.

Hotellet ligger nära Perivolos stranden och där tillbringade vi den första dagen. Jättefin strand med varmt vatten och svart lavasand.

Perivolos beach på Santorini.

Trafiken på Santorini är minst sagt livlig och vi vågade inte hyra bil eller vespa, men en dag tog lokalbussen till Fira och Oia. Så otroligt vackert och så otroligt dyrt, i Fira drack vi resans dyraste juice den kostade 10 eruo per glas!!

Åsnestationen i Fira., Santorini.

Åsnestationen i Fira.

Resten av dagarna på ön var vi bara lata, vi hade upplevt så mycket under vår resa att vi helt enkelt inte orkade ta in mer. Vi vandrade omkring i Perivolos och Perissa, badade och solade. Någon kväll åt vi på någon av restaurangerna efter strandpromenaden men allt oftare valde vi att äta på Honeymoon.

En av kvällarna började det regna och värden Paris bestämde snabbt att alla gäster skulle flytta in i det lilla köket/receptionen/biblioteket. Där blev det Grekisk dans och det bjöds på Raki i massor. Vi skrattade mycket och vi började förstå varför Honeymoon är så populärt, som Paris sa: - " We are all family, Yamas!

Festen tog snabbt slut när Julia bestämt sa till sin man att nu får det vara nog med Raki och tog ifrån honom flaskan.

Fest på Honeymoon Beach Hotell.

Fest på Honeymoon Beach Hotel.

Dagen kom till slut när det var dags att åka hem mot Sverige igen. Paris kör oss till flygplatsen och med vemod vinkar vi adjö till Julia: - " See you agian next year", säger hon.

Och visst är det så, om vi någon gång kommer tillbaka till Santorini så kommer vi givetvis att bo på Honeymoon, (trots det kalla vattnet i duschen), gästvänligare hotell kan man inte bo på.

Vår drömresa är slut och verkligheten är tillbaka.

Snabbt är man tillbaka i rutiner och alla måsten. Men minnena finns kvar och förstärks när det en dag dimper ner ett brev från Bibi och Gunnar, som vi träffade första gången på Koufonissi. I brevet finns två DVD-filmer från de öar som vi besökt och när vi tittar på filmerna är vi snabbt tillbaka till värmen, känslan och lugnet.

Tack Bibbi och Gunnst för filmerna och tack Kalimera för alla tips och råd!