Öluffa i Dodekaneserna. Del 5. Chalki.

Nyttig info:
Hiona Art Hotel, Takis Chrisovergis (även vice borgmästare) +302246045244, Tassos lägenheter, Båttaxi och taxi +306944434429, ATM och bageri rakt in från piren.

Denna ljuvliga lilla ö alldeles nära det bullriga Rhodos, men med ett stort lugn och härlig gästfrihet, mycket karg men med en del härliga stränder och några förträffliga ställen att vandra till.

Ankomstdag torsdag 9 juli
Väl framme på Chalki, inte enda "roomsare" så långt ögat nådde, mörkt var det också, inte så där jättebra utgångsläge. Vi i land och precis vid landgången stod en man som passade in på beskrivningen av Mr Takis, det var Takis. Han hade hört Kims meddelande (tack Kim) men han hade fått oordning på telefonnumren i sin telefon, de stod inte i alfabetisk ordning längre och han hade många, 1200 nummer!

Takis hade rum åt oss en natt på sitt hotell och kunde fixa en studio imorgon enligt en dam som han snackade med på kajen. Iväg till hotellet, tjusigt och flott, pengavarningen dånade i PA:s huvud, detta är inte billigt! Men om vi inte ville springa runt och leta nu i natten så hade vi inget val. Takis sa innan vi gick upp på rummet att vi snackar imorgon, frukost ingick i priset, det lät lagom luddigt. När vi kommit upp det tjusiga rummet, började vi verkligen undra över rumspriset, men nu var det dusch och sängen som gällde. Men rummet var välutrustat A/C, kyl, altan, hårtork, duschkabin mm. Vi somnade sött i de härliga sängarna.

Andra dagen fredag 10 juli
Purrning kl 09:30 ner till frukosten, en härlig buffé den hade allt som vi kunde önska oss, ägg, bacon, yoghurt, honung, flingor, rostat bröd, marmelad, ost, skinka, kaffe, te mm. Vi blev mätta och belåtna.

Nu var det dags för räkenskapens timma, vad skulle nu detta lyxboende gå löst på? Vi gick in till Takis i receptionen, normalt skulle det kosta 150 €/natt med frukost, men vi fick det för 100 € eftersom vi var kompisar till Kim (tack återigen Kim). Det var ju faktiskt lite billigare än vad vi trodde att vi skulle få betala! Nu skulle vi kolla på de studios som fanns en bit upp i backen, 65 € för den lilla och 80 € för de stora! Vilken utsikt det är från lägenheterna över byn, hamnen och bort mot Rhodos. Fullt utrustade med en köksdel, A/C, TV och duschdraperi, Tassos heter ägaren eller kallas lägenheterna det eller både och!?

Men penga alarm igen för fullt, men då påpekade Takis att frukostbuffén här på hotellet ingår! Då blev det plötsligt ett annat läge! Med en sådan frukostbuffé, behöver vi bara ett litet mellanmål på eftermiddagen, inga frukost- eller lunchkostnader c:a 25 € som vi kunde "dra" av. Vi tog den lilla lägenheten fullt tillräcklig för oss.

Utsikten från Tassos lilla lägenheten, ingången, Rhodos i fjärran.

Väskorna anlände med en liten trehjuling (moppebil), 5 € kostade den transporten! In med väskorna och lite uppackning innan vi drog iväg till Pondamos, Chalkis "Maspalomas", en härlig sandstrand, med en del människor. För oss var det många men ingen större trängsel på stranden. Vi fick några härliga bad i den vackra viken. Vi utnyttjade tavernan vid stranden men servicen var inte just på topp, vi fick säga till ett antal gånger innan resans dyraste Mythos dök upp 3 € per ½ l flaska. Priserna på matsedeln var i paritet med de vi sett tidigare under resan. Vid tavernan finns det både dusch och toalett.

Pondamos beach. Chalki.

Pondamosstranden.

Efter en härlig dag vi stranden återvände vi till huset, de övriga lägenheterna var fortfarande tomma. Vi huserade fritt på altanen runt huset, det blåste en härlig honungsvind, som vi njöt av i samband med att vi avnjöt vätskejusteringen. Efter att de vackra kropparna skötts om enligt alla konstens regler, intog vi sängarna för en härlig slummer.

När vi fått vår skönhetssömn, gick vi ner till byn. Vi gjorde en generell inspektion av byn, kollade på hamnpromenaden, en mysig liten by, lugnt och stilla.

Vi valde Marias taverna vid torget för kvällens måltid, kyckling i citron med tomatsallad och vin (1 l) 25,50 €. Upp till huset, där vi satt på terrassen och njöt av den härliga utsikten ner över de glimmande ljusen i hamnen och byn. Sängarna var extra sköna, vi somnade när huvudet landade på kudden.

Tredje dagen lördag 11 juli
Vi vakande strax efter klockan fem, en tupp f.. gol så vi vaknade, men solen hade börjat ge ett rosa skimmer över Rhodos i fjärran, mycket vackert. Tuppen tystnade och vi fortsatte vår härliga sömn fram till nio snåret. Upp och iväg ner till hotellet för en härlig frukost/brunch. Mätta och stinna gick vi tillbaka till huset, där vi smälte maten en stund samtidigt som vi planerade dagen.

En vandring upp till Chora kunde vara en lagom aktivitet. Vandringen upp blev ganska svettig, ganska ljummet och inte mycket till vind, men nu började vi inse hur kargt Chalki är, i stort sett inte ett träd eller buske, utanför dalen från Chora och ner mot stranden! Efter moget övervägande så klättrade vi inte upp till borgen överst på berget utan vi kollade på den på avstånd, vilket var fullt tillräckligt.

Vi gick genom resterna av byn och kollade på andra sidan ner mot Ghiali, vägen/stigen ner var inte inbjudande utan vi nöjde oss även här med att njuta av utsikten på håll, ner över bukten. På återvägen träffade vi på en getabock som kom fram till oss och ville bli klappad! Det hade vi aldrig träffat på tidigare, getterna brukade gå undan i vanliga fall, men inte den här inte.

Väl nere vid stranden Pondamos och tavernan fick vi en välbehövlig Mythos, innan vi kylde av kropparna med ett ljuvligt dopp i det härliga vattnet.

Efter att ha lögat oss en stund drog vi iväg tillbaka mot lägenheten men vi gjorde en avstickare till Ftenaghia stranden. Vi var föga imponerade, men där fanns dusch, taverna, solstolar/parasoller. Stranden var inte så där i och urvänlig, på en liten remsa längst till vänster (näsan mot havet) gick det hyfsat, men givetvis härligt klart vatten, men lite kyligare än på Pondamos stranden. Solstolarna/parasollerna finns borta till höger och där kunde man inte komma vare sig i eller ur vattnet.

Väl hemma igen började vi planera för avfärden från Chalki, tisdag var avresedag, men färjan gick redan kl 06:00!! Hemska tider de har dessa färjor, inget som liknar semestertider utan bara fakirtider.

På måndagen kunde det vara lämpligt med en vandring till Aretastranden, lite häftig, men stranden/viken såg så inbjudande ut på bild! På söndagen skulle vi ta Kaniastranden som utflyktsmål, den verkade ligga alldeles bakom kullen.

Våra vackra kroppar mottog med stor tacksamhet den omvårdnad som de fick i form av insmortning och vätsketillförsel! Vi fick en god slummer tills vi väcktes av att vi fått grannar, ett djävla liv rent ut sagt! Det är bara engelska fotbollshuliganer som kan föra sånt liv, enligt PA:s förmenande. Men det visade sig vara en grekisk familj med några tonåringar. När vi gick ut och hämtade in våra torkade badkläder, blev de något generade och väldigt tysta.

Iväg ner till byn för äte, vi tog in på Black Sea till vänster om piren (näsan mot land), vi slog oss ner fick menyn och sedan hände inget på väldigt länge, så vi drog vidare. Till nästa Taverna, Babis, vi tog två svärdfisk, tomatsallad, shrimps sanganaki, 33 € mycket gott och närande.

Efter maten tog vi en promenad i byn, där stötte vi på Takis med exfru (norska) och hans dotter, bägge damerna var en prydnad för Norge! Det är helt uppenbart att vi män i Norden har missat något. De grekiska männen lyckas "alltid" med att "erövra" de vackraste damerna? Dottern tillbringar varje sommar hos sin far på Chalki. Hennes mor och moster var här på semester och för att hälsa på dottern.

Efter dagens vedermödor var vi ganska trötta och matta, vi tog oss tillbaka till lägenheten och njöt av utsikten och den stora stillheten. Månen lyste en vacker "gata" över till Rhodos. Sängen var en välkommen vän efter denna dag.

Fjärde dagen söndag 12 juli
Damen kände sig lite matt och däven efter gårdagens utflykt förmodligen för lite vätska. Men efter stund fick vi upp ångan och drog ner till hotellet för frukost. Buffén var mycket uppskattat av PA som kunde tillbringa en lång stund i dess sällskap, botaniserande bland de olika faten och kastrullerna. Efter frukosten var hela teamet "fit for fight" igen.

Vi hade planerat att gå till Kaniastranden, men vi väntade med den en dag. Iväg till Pondamos-stranden igen och tog det lugnt. Härliga bad och vila på den goa stranden. Vi tog Taipon Springs Avenue (vägen heter så till minne av de Chalkibor som emigrerat till Taipon Springs i Florida och skänkt pengar till kyrktornet till en av kyrkorna i byn) tillbaka mot byn. I början av byn, vid vägen till Kaniastranden, där låg en minimarket, även läkaren på ön håller till i dessa kvarter, en liten bit längre in i byn, som vanligt visar ett grönt kors vägen!

Vi hade planer på att vandra till Aretastranden på norra sidan av ön, men efter att ha diskuterat detta med damen i receptionen, la vi ner projektet. Enligt hennes förmenande var det omöjligt att vandra dit, hon rekommenderade att vi skulle ta båten dit istället. Men då beslöt vi istället att gå till Kaniastranden nästa dag, dit var det en farbar väg ända fram.

När vi väl var i lägenheten igen blev det en macka, lite öl och en Ouzo, härligt! Vi "softade" i svalkan och njöt av utsikten på altanen, men nu började det blåsa ordentligt. Vi drog oss in och genomförde de vanliga procedurerna med våra vackra kroppar innan vi tog vår lilla slummer.

Ner till Babis och där vi åt lite lamm i ugn, stekta auberginer med vitlök, med vin 27 €. Vi satt och insöp atmosfären i hamnen innan vi drog oss upp till lägenheten.

Vi hade en stilla afton på altanen med lite GT, där vi njöt av den vidunderliga utsikten. Vi somnade och sov några timmar in stormen kom in över ön. Några av plastutemöblerna krossades mot balustraden och några av korgstolarna flög över den och hamnade hundra meter bort. Det blåste rejält med andra ord! Vi fick stänga alla fönster och luckor för att inte ha storm även inne i lägenheten, efter att ha ordnat detta kunde vi fortsätta vår skönhetssömn ytterligare en stund.

Femte dagen måndag 13 juli
Efter en härlig men blåsig morgon drog vi ner till hotellet för frukost, mycket mat blir det. Mätta och dästa drog vi oss upp till hotellet för en frukostslummer och insmortning innan vi drog iväg till Kaniastranden.
Hamnkaptenen hade förbjudit all båttrafik till/från Chalki under måndagen p.g.a. stormen.

Vi drog iväg till Kaniastranden på vägen dit köpte vi med oss lite Ouzo på minimarketen på Tarpon Springs Avenue i utkanten av byn. Enligt öbor så ligger Kaniastranden väldigt långt bort. För öborna är det ju på andra sidan ön och det är ju långt bort i det som är deras vardag, även om det är bara lite drygt två km!

Det var en lätt promenad på vägen ända fram till stranden, på vägen dit letade vi efter stigen till Aretastranden men den kunde vi inte finna. Detta trots att vi var vid det utrangerade mobila elverket och bakom det skulle stigen börja! Det var nog "fri" vandring till Aretastranden, förmodligen kunde man följa några gärdsgårdar, det var nog allt som fanns i "stigväg"! Vi kom snart fram till Kaniastranden där fanns hela sex andra personer, samt två solstolar. Stranden var en stenstrand med en liten remsa sand längst bort.

Efter att tagit ett första bad kollade vi in omgivningarna, de håller på att bygga ny pir en bit bort från stranden. Men det verkar som om de hållit på länge och det tar nog ett tag till innan piren blir färdig, trots att de enligt Halki review var ett prioriterat projekt. Ytterligare bort från stranden längs vägen runt udden ligger en fiskeodling, en hel del fiskekassar, byggnader och annat, om den var i drift eller ej, det kunde vi inte klura ut! Men det var en del folk inne i byggnaderna men vad de gjorde förstod vi inte.

Kania beach på Chalki.

Utsikt från Kaniastranden mot Rhodos.

Vi återvände till stranden för sol och bad, två av getterna som höll till på andra sidan stängslet höll på och stångades i timmar, vilket slit i värmen, ingen av bockarna gav sig. Framåt eftermiddagen blev vi ensamma på stranden och kunde doppa oss i havet i våra adamsdräkter, skönt att slippa torka i kalla badkläder. Återfärden till "örnnästet" gick som en dans efter 20 -25 minuter var vi hemma.

Vi packade lite inför den eventuella resan imorgon, hamnpolisen bestämmer om det blåser för mycket eller ej kl 05:30 på morgonen, blåser det för mycket får inga båtar gå. Insmortningen och vätskekontrollen skedde med sedvanlig finess, vätskebalansen kontrollerades extra noga efter dagens utflykt.

Efter att vi fått oss en härlig slummer drog vi ner till hotellet för att höra om de hade någon aning om väderutsikten för morgondagen. De visste inte mer än vi, så de hänvisade till hamnpolisens beslut.

Vi snackade med de "norske jenterne", och talade om att vi varit vid Kaniastranden. Det måste vara långt dit frågade Takis exfru som varit på ön många gånger utan att ha varit på Kaniastranden. När vi sa att det bara var 20-25 min promenad, blev de lite snopna.

Vi tog oss till vår favorittaverna Babis, mycket trevligt par som äger och driver tavernan. Vi åt kyckling med citron, moussaka samt melitzanes med vitlök och lite vin 21 €.

Tillbaka till vårt näste, där vi kollade på livet nere i hamnen en sista gång.