Öluff i Egeiska övärlden. Del 3. Samos & Aten.

Samos

Våra planer var att kunna svinga en bägare pilsner med Hasse och Bettan som då tillbringade sina sista timmar i Pythagorio före hemresan. Vi tog en taxi för snabbaste transport men kom en halvtimme för sent. Värdparet Sandalis välkomnade oss på sedvanligt sätt och vi fick vårt vanliga rum (18). På kvällen kom getterna på besök framför balkongen som vid några tidigare besök.

När affärerna öppnat nästa morgon gick vi för att klaga på den nyinköpta väskan. Vaddå ni har ju använt den var den intelligenta kommentaren från expediten. Chefen tillkallades och en lång palaver utspelades där vi givetvis inte kunde åberopa någon garanti eftersom väskan använts och att vi säkert lastat den för tungt och det minsann inte är affärens ansvar om väskan gått sönder. Vi framhärdade att väskan var felkonstruerad och att vi ville ha pengarna tillbaka eller en ny väska. Efter ytterligare tio minuters meningsutbyte fick vi en dock en ny väska men vi var inte välkomna tillbaka.

Christinas väska, som omhändertogs av Olympic för åtta dagar sedan och skulle skickas till Aten för reparation, skulle skickas direkt till Hotel Sandalis efter 2-3 dagar. Värdparet Sandalis förvarnades tidigare att en tom väska skulle anlända efter några dagar. Vi skulle ju vidare till Fourni. Trodde någon att den skulle dyka upp? Efter några dagar efter återkomsten till Samos och många misslyckade telefonkontakter med Olympic beslöt vi oss för att åter besöka kontoret på flygplatsen. Där stod en ny väska av motsvarande kvalité och väntade. Nu återstår bara förnyade krav på Olympic för den tillfälliga ersättningsväskan och några taxitransporter till och från flygplatsen. Undvik om möjligt att anlita Olympic vilket även vårt värdpar instämde i av egna erfarenheter.

Samos och Pythagorio är fortfarande vår favoritö och favoritstad. Hamnen i Pythagorio upplevs bäst på morgon/förmiddag/eftermiddag men blir enligt vår mening allför turisttät på kvällarna. Museet i Pythagorio som skulle vara klart 2004 har ännu inte öppnat! Maybe next year sa värdparet Sandalis skrattande.

I likhet med andra skandinaver åt vi en middag på Elia, kleftiko som inte smakade bra - alltför salt och inte lika god som tidigare år. Vi klagade men servitören, som kollat med kocken, hävdade att det var samma recept som förra året.

Vi badade både vid den lilla stranden bortom piren med pythagorasstatyn och vid Doryssa Bay. Vattnet där var i år ovanligt varmt och lika klart som vanligt. Det finns en servering vid kurvan intill Kouros bay, Self Service, som nu har ett utökat sortiment och humana priser. Pegasus på vägen dit från Pythagorio är ett annat alternativ för en lättare lunch.

Aten

Den sista etappen av resan gick från Samos till Aten - en stad vi besökt ett antal gånger tidigare. Huvudskälet denna gång var ett besök på det nyinvigda museet. Inträdesavgiften på 1 € var överkomlig. Vi utnyttjade den tidigare nämnda biljetten och förflyttade oss med tunnelbana till olika delar av staden. Det var mellan 35-40° vilket inte lockade till några längre promenader.

Akropolis i Aten sett från Hotel Jason Inn.

Övrigt
Vår ovetenskapliga undersökning av beläggningen på tavernor och kaféer visade att på Samos var gästerna fler på tavernorna i år. Kaféerna verkade ha färre gäster. En kaféägare påpekade att tavernan Elia hade många skandinaviska gäster, vad det nu kan bero på?? På Limnos, Lesvos och Fourni var beläggningen relativt låg.

Priserna på rum, mat, öl och ouzo har märkligt nog inte ändrats de senaste två - tre, kanske fyra åren, åtminstone fram till mitten av juli. För rummen betalade vi 40 € på Limnos men då ingick frukost, AC, TV och hämtning/lämning på flygplats 25 km bort. Övriga boenden kostade 30 - 35 €(Toula) utan frukost och AC men med fläkt som fungerade som substitut.

En måltid för två med 0,5 l husets vin kostade mellan 19-28 €, givetvis beroende på tavernans läge och om fisk ingår. En 0,5l Mythos och en Ouzo kostade nästan undantagsvis 2 €. Dyrare i Pythagorios hamn och det dubbla i Aten.

Enligt Athens News var farhågorna i våras att turistnedgången skulle bli upp till 50% från vissa länder. Nu har siffrorna justerats till totalt minus 15-20 % och det sänker säkert också prisnivån. En insändare från Kreta i samma tidning den 3/7 meddelade att detta är den sämsta sommaren de varit med om. Vissa restauranger öppnar inte ens.

Även denna resa i norra och östra Egeiska havet blev helt enligt förväntningarna. Vädret var något svalt de första dagarna, det var varmare i Sverige! Medeltemperaturen på dagarna steg dock snabbt till över 30°. Boendet på Apollo Pavillion på Limnos fungerade bra men man måste påminna om frukost även om den ingick i priset. Maten var utmärkt med något undantag. Inte heller i år har vi sett ett enda skadedjur varken inne eller ute.

Å förtärde kranvatten på öarna och även i Aten utan problem. I Aten kom serveringspersonalen alltid med två glas vatten redan innan beställningen togs emot.
Väskproblemet har vi lämnat bakom oss även om det tog en del energi och tid då.

Vi har flera gånger tidigare och även i år fått kommentarer från värdarna angående Olof Palme. Alla har beklagat mordet och undrat om vi inte skall gripa mördaren snart. Palme var tydligen mycket uppskattad i Grekland.

Slutligen den kamerala delen.
I likhet med tidigare år åt vi nästan alla luncher och alla middagar på tavernor. Flygresorna, inte minst SAS 7.100:- och de många och långa taxiresorna som drog upp priset.

Total kostnad blev ca 3.700 € på 20 dagar fördelad på detta sätt:
Flyg: 1.116 € inkl Arlanda-Aten-Arlanda
Hotell Jason Inn i Aten 2 dygn med utmärkt frukost och utsikt: 178 €
Övrigt boende 17 dygn: 540 €
Mat, dryck, taxi, båt, taxfree mm: 1.860 €

Christina och Åke Persson, Uppsala

Samos på Kalimera » | Aten på Kalimera »