Öluffa i Småkykladerna. Del 1.

Med på resan var från och till 26 personer i olika åldrar. Men huvudpersonerna i mitt resebrev är som vanligt Bea (41), Andreas (39), Agnes (13) och Ruben (11), från Umeå.

I år hade vi Småkykladerna i sikte när vi lämnade Umeå den 16 juni. 3 dagar på Schinoussa och 4 dagar på Iraklia var inbokade. Därefter hade vi 10 dagar kvar att spendera efter infall, färjor, bekvämlighet och tips från andra resenärer.

Öluffa i Grekland.

Familj på väg.

Vi startade flygresan i Stockholm, mellanlandning i Munchen och i Athen för att på eftermiddagen ta det lilla propellerplanet till Naxos. Taxi till stranden – åsså första badet! Det var sjukt varmt i vattnet och sjukt härligt att vara framme. Vi tillbringade kvällen i Naxos stad, åt god mat, kollade fotbollsmatcher och drack goda drycker. Vi midnatt äntrade vi Blue Star som tog oss till Schinoussa och kl. 02.00 stupade vi säng på Iliovasilema Hotel, utmattade men lyckliga.

Blue Star Ferries på Naxos.

Blue Star om natten.

Att öar kan vara så olika fast de ligger så nära varandra! Schinoussa kändes mer ordnat för turismen än Donoussa, som vi besökte redan 2007, men samtidigt fanns det mer av bykänsla uppe i choran, än vad vi upplevt i Stavros på Donoussa. Schinoussa var vackert (utsikten!), boendet var bra (utsikten!) och baden var fina (promenaderna!).

Det var en fin ö att landa på med familjen efter en hektisk vår med väldigt mycket jobbfokus, men den fångade inte våra hjärtan. Jag vet inte riktigt vad det berodde på, vi åt gott, badade mycket, pratade mycket och gick mycket. Fint, men inte en favorit.

Utsikt på Schinoussa

Utsikt Schinoussa.

Express Scopelitis. Schinoussa.

Skopan!

Vi hade kanske behövt mer än tre dagar för att utforska Schinoussa, men det fick vi inte för på midsommarafton hade vi stämt träff med en massa andra Umebor på Iraklia! Morgonfärjan – Skopan såklart – från Schinoussa till Iraklia tog bara en halvtimma. Nikos väntade på kajen och tog oss upp för backen till Maistraili Hotel. Här blev vi direkt kära!

Det kändes som att komma hem, fast vi aldrig varit här förut. Och på hotellet väntade vänner och lite senare dök Blue Star upp med ännu fler vänner. Plötsligt var vi 26 personer från Umeå på Maistralis taverna, två långbord dukades upp – och midsommarafton på Iraklia var ett faktum.

Maistraili Hotel på Iraklia.

Utsikt Iraklia.

Resebrevet fortsätter här »