Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC
De som tömmer sin plånbok på enkronor för att slippa tyngden i fickan har jag inte mycket till övers för,... /ENIAC - i restaurangbranschen 
|
10 enkronor är väl lika mycket värda som en 10-krona och borde inte föraktas
Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag lämnar alltid dricks för god service och bra mat oavsett i vilket land jag är. Däremot inte om jag handlar ett glas vin i baren och själv bär det till bordet. Eva
|
Så gör jag också!
Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC
Man splittar då på det man fått in under dagen innan man går hem efter sitt pass. Köket får en mindre summa än servisen.
----
Beror helt på vilken restaurang det är. Där jag jobbar nu har man personlig dricks, och man ger en olika summor till köket beroende på vilket pass man jobbar. Dvs lunchpass ger i regel lägre dricks (läs: inte en spänn  ) och då går en mindre summa till köket. Kvällar och helger får köket mer. Kommer man inte upp i den "kvoten" köket ska ha får man behålla det själv. Känns lite muppigt ibland när man inte fått så mycket dricks och köket ska ha sin del - då går man hem med en tia på fickan 
|
Borde inte den större delen av dricksen egentligen gå till köket? Utan kökspersonalens insats att tillaga den goda (förhoppningsvis) maten, har ju servisen inget att bära ut till gästen...
Citat:
Ursprungligen postat av Yanna
Jag har iaf upptäckt det på ett ställe men då gällde det vin..kollade aldrig maten. Vi såg i menyn att det kostade 4 euro för husets karaff, men när vi skulle betala ville dom ha 7 euro, självklart protesterade vi! Dom i sin tur plockade fram menyn o visade att det stod 7 euro, men det var inte den menyn vi hade tittat i, vi stod på oss och gick igenom alla menyerna (  ) o hittade "den rätta" där det stod 4 euro...dom bad inte ens om ursäkt och jag går aldrig dit igen, även fast det innan den händelsen var ett favoritställe. Säkert finns det på fler ställen...kanske är det så att grekerna bara beställer utan meny...och att det inte finns en tryckt meny...
Yanna
|
Det var väl t.o.m. 3,50 euro enligt den "grekiska" menyn

. Jag bojkottar numera också detta ställe och har berättat om händelsen för mina vänner. (Det var jag som var tillsammans med Yanna när detta hände.)
Citat:
Ursprungligen postat av Yanna
Hmmm...ska man betala dricks för att personalen har dålig lön  ...eller var det så att man betalade dricks för att man fått en service som var bättre än bra? 
För min del gäller det senare iaf!
Yanna
|
Håller med!
Citat:
Ursprungligen postat av Eva64
Inte får dom någon dricks för väl utfört omhändertagande av en patient på t ex sjukhuset. Detta är givetvis ett exempel men hoppas ni förstår vad jag är ute efter  .
|
Det är väl t.o.m. så att man är förbjuden att ta emot någon "dricks" - det kan ses som "muta". Förr var det också vanligt att man gav dricks till damfrisörskan, men det är det väl ingen som gör längre...
Citat:
Ursprungligen postat av AndersK
Enklast för alla parter är att avskaffa detta numera helt föråldrade och synnerligen omoderna system med att lämna dricks. Men -
framför allt; Avskaffa dricks!!
/Anders
|
Håller fullständigt med!
En ny företeelse som jag inte noterat tidigare: När vi lämnat betalning för notan och det inte varit jämna pengar har vi vid flera tillfällen och på olika ställen fått frågan om vi skulle ha växel tillbaka. Kanske ett sätt att indirekt fråga om växeln var att anse som dricks...
IngegerdN
(som kom hem från Rethymno för 3 dagar sedan)