Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-07-17, 13:04
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Åter till dricksen nu. På svenska restauranger ger vi aldrig dricks. Detta i ljuset av att notan ju redan påförts en obligatorisk serveringsavgift i storlek 13 procent. Då blir det ju tårta på tårta.
Fast nu är det ju så här att den sk serveringsavgiften i Sverige tillfaller restaurangen, och är därför ingen dricks. Dricksen går till servispersonalen, ibland personlig dricks, ibland samlar man i pott och splittar vid dagens slut. Allt beroende på avtalet restaurangägaren har med sina anställda. Jag dricksar alltid om jag är nöjd, och då minst 10%. De som tömmer sin plånbok på enkronor för att slippa tyngden i fickan har jag inte mycket till övers för, likaså de som kräver en massa uppmärksamhet hela tiden och inte ger en spänn fast man ansträngt sig alldeles extra just för deras skull. Överlag har man riktigt dåligt betalt som servitris, och det är dricksen som ljusar upp slitgörat.

När jag jobbar i Grekland på café så har vid ett flertal tillfällen gästerna (läs:turisterna) lämnat några cent (sån't man ända inte har användning för, encentare, femcentare) på bordet när de gått. Detta trots bra service. Grekerna däremot dricksar aldrig. Själv dricksar jag alltid i Grekland när jag fått bra service och/eller bra mat. Har det av någon anledning varit dåligt, ja då dricksar jag inte. Precis som i Sverige.

Och var folk i allmänhet har fått idén ifrån att i Sverige är dricksen inräknad i notan, det vill jag gärna veta

Dessutom: när man får springnota (vilket tyvärr händer, how dare you?) får den stackars servitrisen/servitören själv stå för den summan. INTE roligt.

/ENIAC - i restaurangbranschen

Senast redigerad av ENIAC den 2011-07-17 klockan 13:14.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:58.