Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-26, 16:57
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007
Standard Grekiska recept

Lägger in en länk här till en grekisk receptsajt. Här kan man snurra runt och gotta sig åt en massa grekiska maträtter av alla de slag.
Håll till godo ni alla där ute som älskar grekisk mat..

http://www.greek-recipe.com/
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 08:03
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Grekiska recept

Precis vad jag letade efter! Skall ha grekiskt tema på min födelsedag i morgon Brukar alltid fira den i Grekland men inte i år.. Men, då tar jag Grekland hem till Oslo i stället
Skall göra bla Taramosalata men det var inget recept på det där på den sidan. Har ett underbart jättegott recept jag fått ifrån min grekiska väninna men nu får jag inte tag i henne. Hur bär man sig åt med auberginer(som jag egentligen inte alls gillar, utan i denna taramosalata). Skär man de i skivor och saltar och låter de ligga så hur länge då??
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 09:21
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det är inga auberginer i taramosalata Det är fiskrom

Du menar kanske Melitzanosalata ( risk för stavfel)

Sidan ovan innehåller recept på båda salladerna...om det är Melitzanosalata du menar sök på "eggplantsalad" eller auberginesalad och är det taramosalata du menar så sök på "Fish roe salad"

Malin

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Precis vad jag letade efter! Skall ha grekiskt tema på min födelsedag i morgon Brukar alltid fira den i Grekland men inte i år.. Men, då tar jag Grekland hem till Oslo i stället
Skall göra bla Taramosalata men det var inget recept på det där på den sidan. Har ett underbart jättegott recept jag fått ifrån min grekiska väninna men nu får jag inte tag i henne. Hur bär man sig åt med auberginer(som jag egentligen inte alls gillar, utan i denna taramosalata). Skär man de i skivor och saltar och låter de ligga så hur länge då??

Senast redigerad av nilam den 2008-08-27 klockan 09:29.
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 09:47

Ja Herre Gud där ser man.... Men skall man oavsett inte salta auberginer? Är det för jag aldrig äter de jag fått för mig det..
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 10:08
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Ja Herre Gud där ser man.... Men skall man oavsett inte salta auberginer? Är det för jag aldrig äter de jag fått för mig
det..

Jag gör Melitzanosalata på stora auberginer som man prickar hål i och lägger i ugnen på 200 g ca 1 tim, väl inoljad form. Skinnet ska "skrumpna" sen låter du de svalna tar bort skalet och fröna, kör i matberedare med vitlök, häller i olivolja och vinäger, lite socker och salt o peppar. kör tills du får den konsistens du vill ha. Lägg upp i en skål och lägg över lite persilja.

camilla
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 10:34
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
...tar bort skalet och fröna, kör i matberedare med vitlök, häller i olivolja och vinäger, lite socker och salt o peppar. kör tills du får den konsistens du vill ha.
Jag behåller alltid fröna och för det mesta också skalet. Använder aldrig vinäger, socker eller peppar. Har man ingen mixer/matberedare går det lika bra att grovhacka med en gaffel.

Svärfar har också lärt mig att dela auberginerna och låta dem ligga i saltat vatten cirka 20 minuter innan tillagning. Går åt betydligt mindre olja då.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 16:37

Tack för snabba svar! Nu när jag tittade på receptet jag har, såg jag det stod Melitzanosalata och inte Taramo... Förstår inte varifrån jag fick det? Nu skall jag iaf sätta igång med mina grekiska små matförberedelser
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:31.