![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Sen ska jag till Pireus på tisdag och stanna där en natt..om jag nu inte har ändrat mina hemreseplaner igen!!.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Reflekterar just nu över båtpriserna med Blue Star, är det inte lustigt att priset från Amorgos - Pireus är lika som från Naxos - Pireus.. alltså 33.5 euro!
Det är ju kortare väg så det borde väl vara ett lägre pris..eller?? Sunny(från ett soligt men blåsigt Naxos).. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Sunny, kom du ihåg när vi åkte speedaren från Amorgos till Tinos i juni?
Den resan var dyr och skulle vi ha åkt till Rafina istället hade den resan varit marginellt dyrare. När vi sen åkte med speedaren från Tinos till Rafina var den resan nästan lika dyr som Amorgos-Rafina! Det kostar att gå av och ombord med andra ord. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Båtpriserna varierar med avgifter/subventioner på olika öar. Det kan göra att en sträcka till och med kan kosta olika beroende på åt vilket håll man åker den. Helt knäppt.
Amorgos har förmodligen lägre avgift/högre subvention än Naxos, där så många fler båtar trafikerar. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Finns det någon av Er som kan tipsa mig om någon trevlig taverna i närheten av Pireus Dream Hotel.. anländer Pireus imorgon runt 15.00..till kvällen tänkte jag ut och äta men känner inte för att gå så långt från hotellet!
Tacksam för svar!. Sunny (som har en skön stund i solen på min balkong Pension Sofi).. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kolla under Aten&Pireusforumet, min tråd Äta gott i Pireus från 2011. Såvitt jag kan se på kartan vid en snabbtitt (är på jobbet) så borde taverna Rakadiko ligga vid tredje korsningen från ditt hotell räknat. Adress Karaoli kai Dimitriou 5.
Hoppas du hittar dit, de har otroligt god mat i fin miljö. Kolla menyn noggrant, de har en del lite udda rätter. |
|
||||
|
||||
![]()
Här är länk till tråden: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=27392
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hörde en historia när det gäller betongskelettet vid Pirgakistranden på Naxos att det skulle bli ett hotell men att byggherren på något sätt inte informerat eller vilselett kyrkan i samband med detta projekt. Eftersom kyrkan är stark i Grekland så satte man stopp för detta bygge.
|
|
|||
|
|||
![]()
Intressant Tomas..Men tänk vilket fantastiskt hotell det hade kunnat bli.. med det läget!..
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Sunny,
Jag rekommenderar på det varmaste ett besök på Rakadiko. Vi var där två kvällar av två möjliga i somras. Annorlunda miljö och god mat. Vi tog ett generellt beslut. I fortsättningen lägger vi in en övernattning när vi passerar Piraeus även om vi inte är tvungna. Detta för att kunna avlägga flera besök på Rakadiko. Det är en busenkel promenad dit från Piraeus Dream. Tar bara c:a 10 min. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Jag håller verkligen med Masse, missa inte detta ställe. Jättegod mat och en underbar atmosvär. vi var där förra året, missa det i år pga färjornas sena ankomst. /Ann |
|
||||
|
||||
![]()
Instämmer med både Masse och Ann. Missa inte denna pärla!
Önskar dej en trevlig hemresa //maji ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tisdag 21 oktober, Naxos
Avresedag mot Pireus kl.09.30 med Blue Star.. ångesten startade redan igår.. neeej jag vill inte åka hem... men hade en trevlig och lugn sista dag i Naxos Chora, strosade omkring där mest hela dagen och inhandlade det sista inför avresan.. fikade och kollade på folklivet.. Trots att det är lågsäsong så är det en hel del folk i rörelse, härligt!.. ![]() Här skulle jag kunna övervintra.. no probleme at all... ![]() Så här blir ju aldrig helt folktomt.. Till kvällen tog jag mig en volta ner på stan igen och slog mig ner på den trevliga och grekiskt traditionella tavernan Irini i början av hamnpromenaden..trevliga killar som serverade.. skojiga och pratglada.. efter min goda måltid.. blev jag bjuden på en bakelse och därefter även en raki och ett litet fruktfat..så gulligt!.. ![]() En bra avslutning på sista kvällen i Naxos... Fick en liten present av Rena innan avresa, så gulligt och hon hoppades förstås på att återse mig nästa år igen.. vilken fantastisk värdfamilj, den bästa värdfamilj jag någonsin haft i Grekland.. rent och fräscht på rummet varje dag, byte av handdukar varannan dag, sänglakan var tredje dag, allt var perfekt med detta boende! De bjöd på kaffe eller annan dryck plus en bakelse eller liten sallad om man ville ha...varje dag!.. ![]() Här kommer ett par bilder på den trevliga familjen... Här ombord på Blue Star..Ta leme fina NAXOS... Inte mycket folk på båten, kan inte vara många som lämnat Amorgos, många säten tomma.. från Naxos var det inte heller många som gick ombord... Nu ska jag till stökiga Pireus.. ska försöka ta mig till tavernan Rakadiko..som ni rekommenderar(Ann,Masse och inkfish)... fint att veta att det är värt ett besök! Får be hotellet om en vägbeskrivning sen... Tack igen för trevliga kommentarer under min vistelse på Amorgos och Naxos... blir väl någon liten rapport sen även från Pireus, fast det känns inte lika kul att rapportera om.. Nu ska jag sola på däck..fint väder idag!!.. ![]() Sunny (direkt från Blue Star).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Instämmer i hyllningskören för Rakadiko! Ska äta där nu i november igen.
Njut sista kvällen Sunny! Tack för alla rapporter! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Pireus, Aten
Nu har jag installerat mig på Pireus Dream Hotel, väldigt fint hotell.. lätt att hitta hit, gick till GATE 9 och sen över gatan ett par kvarter upp och då var det där, lätt som en plätt! Men dessvärre tänker jag inte traska till RAKADIKO ikväll, det låg en bra bit från hotellet, det visade mig på en karta i receptionen. Känner mig inte trygg här i Pireus sen när det blir mörkt, kanske jag går helt vilse med!.. ![]() Restaurangen här på hotellet serverar flera grekiska rätter till ett lågt pris, så jag äter här ikväll,rätt slut ändå efter båtresan. Även om den var behaglig och skönt att sitta ute på däck och sola, ingen vind! Så då vet ni att.. I'm still alive!!.. ![]() Sunny(direkt från Pireus Dream Hotel).. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Synd att du har en så negativ inställning till Piraeus. Hoppas att du får en fin avslutningskväll ändå. Ha en fin hemresa!
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Rakadiko ligger kvar! Njut av Din sista kväll Sunny med middag på hotellet och promenad i närområdet. Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Sunny ![]() |
![]() |
|
|