Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-04, 07:12
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Grexit

Dn.se idag, ursprungligen från TT:
Tysklands förbundskansler Angela Merkel är redo att låta Grekland lämna eurozonen, om landet får en regering som ändrar den nuvarande åtstramningspolitiken.

Nyckelorden i citatet ovan är, tycks det mig: "låta Grekland lämna".
Det låter riktigt generöst det.
Och det är nu jag behöver jag er hjälp. Vad kan detta betyda EXAKT?

(Ockuperar den tyska krigsmakten Grekland annars? Eller kommer Merkel att sörja ett Grekland utanför EU/eurozonen? i så fall varför? Kommer Tyskland att lida allvarlig ekonomisk skada vid ett utträde?)
Svara med citat
Gammal 2015-01-04, 07:45
xenoss avatar

Standard Sv: Grexit

Å. kom igen nu alla morgonpigga, seriöst alltså:
Athanasia, ciakoohler, Inger, jukka_t, Kennylollo, kize, Kjeva, magnus u, Netwolf, p480ulf, PA, Panakakis, pancho, Tobbe S, ÖBO, Ören
Svara med citat
Gammal 2015-01-05, 05:56
xenoss avatar

Citat:
Och det är nu jag behöver jag er hjälp. Vad kan detta betyda EXAKT?
Ja, det verkar svårt att få veta, men ge inte upp!
Svara med citat
Gammal 2015-01-05, 09:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Det är väl inte krångligare än det jag läst: tidigare ville Tyskland till varje pris hålla ihop eurozonen, det anses inte lika viktigt längre eftersom den nu är stabilare och klarar en medlems utträde.

(Sedan skulle jag tro att det också ligger lite "hot" i det, Tyskland vill inte få bekymmer om Syriza vinner nyvalet vilket mycket tyder på att de kommer att göra).

Om du inte redan läst Kajsa Ekis Ekmans Skulden så rekommenderar jag dig att göra det. Den är en bra skildring av stämningarna i krisens Aten och hur eurosamarbetet funkar. Hon är marxist och har alltså vänsterbias, men den är föredömligt tydlig, hon sticker inte under stol med den. Det är rätt skönt som motvikt till mycket annan nationalekonomi som har högerbias men anser sig vara neutral

Senast redigerad av inkfish den 2015-01-05 klockan 09:52.
Svara med citat
Gammal 2015-01-05, 11:51
xenoss avatar

Citat:
Det är väl inte krångligare än det jag läst: tidigare ville Tyskland till varje pris hålla ihop eurozonen, det anses inte lika viktigt längre eftersom den nu är stabilare och klarar en medlems utträde.
Jag tolkar dig här som om att Tyskland är beroende av Greklands "närvaro" i eurosmarbatet , är nödvändigt för Tyskland. Vad tjänar Tyskland på Grekland om man säger så?

Citat:
Det är rätt skönt som motvikt till mycket annan nationalekonomi som har högerbias men anser sig vara neutral
Instämmer, neutrala åsikter...En uppenbar motsägelse.
Svara med citat
Gammal 2015-01-05, 12:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Jag tycker det är en bra analys av Inkfish.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-01-05, 12:27
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jag tolkar dig här som om att Tyskland är beroende av Greklands "närvaro" i eurosmarbatet , är nödvändigt för Tyskland. Vad tjänar Tyskland på Grekland om man säger så?
Nja, jag är inte Angela Merkel. Det är alltså inte jag som tycker något om Greklands vikt för EU-samarbetet, jag skrev bara hur jag uppfattat att hon resonerar.

Igår hittade jag 600 drachmer när jag letade efter någon annat i en hylla och funderade över om det här kommer att sluta med att jag får användning för dem igen.
Svara med citat
Gammal 2015-01-05, 13:50
xenoss avatar

"Nja, jag är inte Angela Merkel. "
Jag tror dig!

"Det är alltså inte jag som tycker något om Greklands vikt för EU-samarbetet, jag skrev bara hur jag uppfattat att hon resonerar. "
Det är gott nog!
Kanske någon annan också vet vad Tyskland har att förlora, eller vinna, på om Grekland lämnar "eurosamarbetet"?
Svara med citat
Gammal 2015-01-05, 14:09
inkfishs avatar

Alltså det är nog inte Tyskland i sig (förutom möjligen när det gäller att få tillbaka lånade pengar, Tsipras säger ju att han vill genomdriva en stor skuldavskrivning). När Merkel uttalar sig gör hon det nog snarare som högsta företrädare för euroländerna, Tyskland är rikast och har därför mest att säga till om.
Och tidigare har det varit viktigt att hålla ihop euroländerna för att bli en ekonomisk stormakt. Nu är länderna såpass stabila att det inte är lika viktigt att Grekland blir kvar. OM det nu inte bara är ett hot från hennes sida inför valet.
Svara med citat
Gammal 2015-01-05, 14:13
lemon lemon är inte uppkopplad

Rimligen borde det finnas en hel del tyska banker som har lån till Grekland i Euro och som sannolikt inte får se röken av de pengarna vid ett grekiskt utträde.
Å andra sidan: ett utträde minskar väl behovet av räddningspaket för övriga euroländer.
Å tredje sidan: vem garanterar Greklands välbehövliga lån på en internationell kapitalmarknad?
Å fjärde sidan: återgången till Drachmer kommer att leda till en kraftig devalvering.

Om Grekland haft en betydande exportindustri så hade denna då fått en kickstart. Istället risk för inflation (all import dyrare), högre räntor och landet fattigare. Men det kanske är bättre ändå? Den nuvarande situationen (som redan varat alltför länge) är djupt tragisk med arbetslöshet och utbredd fattigdom.

Sedan är ekonomin i flera euroländer mer robust, vilket gör att en Grexit är mindre systemkritisk. Åtminstone för tillfället. På sikt är Frankrikes kräftgång och strukturella problem ett större problem för eurozonen.
Svara med citat
Gammal 2015-01-05, 14:18
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Å fjärde sidan: återgången till Drachmer kommer att leda till en kraftig devalvering.

Om Grekland haft en betydande exportindustri så hade denna då fått en kickstart. Istället risk för inflation (all import dyrare), högre räntor och landet fattigare.
Precis det har jag funderat på. Om man går tillbaka till drachman och devalverar så blir exporten billigare för andra länder. Men importen blir ju också dyrare för Grekland och de importerar väl mer än de exporterar?
Svara med citat
Gammal 2015-01-05, 18:18
xenoss avatar

Då funderar jag, kommer turismen att ge Grekland en bättre "inkomst"?
Vid en devalvering alltså.
Svara med citat
Gammal 2015-01-05, 21:11
lemon lemon är inte uppkopplad

Säkert blir landet ännu mer attraktivt att turista i, men hur långt räcker det? Ökad turism, men lägre intäkter i fasta priser? Osäker...
Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 06:49
xenoss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Säkert blir landet ännu mer attraktivt att turista i, men hur långt räcker det? Ökad turism, men lägre intäkter i fasta priser? Osäker...
Neej, turismen är nog inte allena en lösning, men tillsammans med minskad ekonomisk ockupation, är nog mycket vunnet.
Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 07:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Neej, turismen är nog inte allena en lösning, men tillsammans med minskad ekonomisk ockupation, är nog mycket vunnet.
Om det också blev minskad korruption vore inte dumt eller är det bara en utopi. Utjämnade klasskillnader gör att alla i ett land mår bättre. Gynnar både fattig och rik så det önskar jag. Eva
Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 07:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Om det också blev minskad korruption vore inte dumt eller är det bara en utopi. Utjämnade klasskillnader gör att alla i ett land mår bättre. Gynnar både fattig och rik så det önskar jag. Eva
Ja,den utopin är du inte ensam om, Eva. Alla jag talat med är rädda för följderna av regeringskrisen, utan att riktigt kunna definiera vad det är som kommer att hända. Men de jag talat med är inte finansfolk: det är pensionärer och småbarnsföräldrar och folk som redan lever på marginalen med starkt nerdskurna pensioner/löner/bidrag/subventioner(typ fåruppfödare...).

Turismen är viktig men den kan inte livnära ett helt folk.

Vad jag hört hittills av valtal och retorik imponerar inte på mig i alla fall.

Hoppsan,nu haglar det (tisdag morgon 9.45, borde vara fint idag för man firar Agios Nikolaos, beskyddare av vatten och sjöfart, med att slänga ett kors i sjön och dyka efter det...)
Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 07:58
xenoss avatar

Hela frågan landar, som jag ser det, i frågan om självständighet. På alla sätt. En osjälvständig nation (/person) finner ingen väg ut ur någon slags misär.
Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 09:55
inkfishs avatar

Citat:
Vad är det du tänker på som ekonomisk ockupation? Grekland har fått nödlån på svindlande 240 miljarder euro. Då måste långivarna ha rätt att kräva en motprestation (även om jag tycker att den ekonomiska åtstramningen verkar omänskligt hård).
Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 13:19
xenoss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vad är det du tänker på som ekonomisk ockupation? Grekland har fått nödlån på svindlande 240 miljarder euro. Då måste långivarna ha rätt att kräva en motprestation (även om jag tycker att den ekonomiska åtstramningen verkar omänskligt hård).
Med ekonomisk ockupation menar jag exempelvis "den ekonomiska åtstramningen verkar omänskligt hård"
Bortsett från mångas uppfattning att Grekland aldrig skulle kunna vinna någonting överhuvudtaget på den hjälp de fått. Alltså att Grekland igen är förlorarna. Deras egen "skuld skulle kunna sett annorlunda ut.
Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 16:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Bortsett från mångas uppfattning att Grekland aldrig skulle kunna vinna någonting överhuvudtaget på den hjälp de fått. Alltså att Grekland igen är förlorarna. Deras egen "skuld skulle kunna sett annorlunda ut.
Här kan du läsa om Grexit i en alldeles färsk text.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:33.