![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
I senaste inlägget där upprepas något som jag funderade över i mitt första inlägg: " Igår kväll rapporterade Sveriges Radio att EU-kommissionen lämnat beskedet att inget medlemsland kommer att tillåtas lämna eurosamarbetet." Tillåtas? Vilka metoder kan tänkas användas? Kommer en EU-styrka ockupera Grekland. Internationella domstolen i Haag? Ska Grekland bli en lydstat till Bryssel?Här är något jag inte begriper. Jag lämnar frågan om bra eller dåligt, rätt eller fel, av ett Grexit därhän. |
|
||||
|
||||
![]()
Tror knappast att du kan hitta en bättre på svenska.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det stämmer säkert!
|
|
|||
|
|||
![]()
Ibland är det rätt uppfriskande med dig Xenos,iband irriterande.Tyskland är ju ledande inom EU och har väl rätt-skulle jag tro att ställa vissa krav bl.a med tanke på de enorma lånen man gett Grekland.
Nu verkar det som om det går LITE framåt med ekonomin och vi får hoppas att det fortsätter. |
|
||||
|
||||
![]()
"Ibland är det rätt uppfriskande med dig Xenos, ibland irriterande."
Nu är jag inte ute efter en recension men jag blir oerhört glad för dessa ord. Särskilt "irriterande" - jag tänker inrte ge mig, jag vill veta. Mer beröm kan man bara drömma om. Tack! "Tyskland är ju ledande inom EU och har väl rätt-skulle jag tro att ställa vissa krav bl.a med tanke på de enorma lånen man gett Grekland." Trots berömmet jag fick måste jag, irriterande ![]() Det är det jag är nyfiken på. Inte vad som är bra eller dåligt - jag har ingen åsikt ännu. Och varför då, kan man undra. Jo, därför det kommer att säga något om Europa, EU-projektet och troligen Tyskland. |
|
||||
|
||||
![]()
Intressant artikel! Vi har ju dryftat det här problemets tidigare faser i annan tråd. Avser inte att dra igång den debatten på nytt, men min uppfattning är oförändrad och bekräftas ju delvis med detta.
En "Grexit" löser inte Greklands problem på kort sikt. Sannolikt skickar det Grekland ekonomiskt 50-100 år bakåt i tiden, vilket blir en smärtsam lösning. Men det stora felet har redan begåtts, nämligen "Grentrance". Man skulle aldrig gått med i vansinnet! Inte Grekland och inget annat land heller. "Ett euromedlemskap är oåterkalleligt", har EU-kommissionens talesperson Annika Breidthardt meddelat. Det finns anledning att begrunda det för de stollar som fortfarande argumenterar för ett svenskt medlemskap. Jodå, tro det eller ej, men det finns sådana! Dock inser som väl är allt flera att ekonomisk och politisk potens måste följas åt. Varje politiskt självständig nation måste ha kontroll över en egen valuta för att fungera på lång sikt. Allt annat krackelerar förr eller senare. En lång och smärtsam resa för alla euromedlemmar. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
"Men det stora felet har redan begåtts, nämligen "Grentrance". Man skulle aldrig gått med i vansinnet! Inte Grekland och inget annat land heller."
Instämmer, och inte heller skulle de andra eu-nationerna släppt in Grekland. "Ett euromedlemskap är oåterkalleligt", har EU-kommissionens talesperson Annika Breidthardt meddelat." Detta är ju bara snack. Vem är hon, Gud? Inget imperium är för evigt. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har uppfattat det som att man sedan Breidthardt uttalande, mjukat upp det något från EU-kommissionens sida (delar av den). En del hävdar att man kan tänka sig att diskutera ett utträde för Greklands räkning men att man får ta ställning till det då valet hållits och inte kan spekulera i detta nu. Kanske är det så att de faktiskt inte vet ännu hur detta ska hanteras?
Jag tycker att oavsett hur man vänder och vrider på det så måste ett land ha rätt att lämna eurosamarbetet, detta riskerar naturligtvis konsekvenser för euron i stort och frågan är, har EU-kommissionen varit tydliga med svårigheterna/omöjligheten att lämna ett påbörjat samarbete då landet gick in i det?! Åtstramningarna är alldeles för tuffa. Ett tag kan man nog leva med dem men i längden så orkar inte människor och många lever redan i fattigdom. Det är nästintill omänskligt att ställa dessa krav. EU-kraven på Grekland måste lättas annars kommer detta att krackelera fullständigt förr eller senare, oavsett vilket parti som har regeringsmakten i Grekland. |
|
||||
|
||||
![]()
Cynism och ironi är inte min grej riktigt, men vad betyder det i detta spel att vi har gas och olja i havet runt om Grekland?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
En svensk kommentar om de för Grekland positiva konsekvenserna av Grexit finns här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6060660 /lemon Senast redigerad av lemon den 2015-01-07 klockan 10:03. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Och jag blev förvånad. Det var nya tongångar som jag inte hört tidigare. |
|
||||
|
||||
![]()
Xenos, både lemon och jag försökte svara på dina inledande frågor, men eftersom du fortsätter att ställa dem så antar jag att de var retoriska, alltså inte frågor som du vill ha svar på. Du kanske mest ville uttrycka ditt missnöje med Tyskland.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag försöker igen: Finns det något slags "regelverk" för uträde ur eurosamarbetet eller ur EU? Det är kring detta jag söker svar. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har ingen aning. Såvitt jag kan minnas har jag aldrig hört ett ord om det någonsin. Definitivt inte i debatten om svenskt medlemskap. Det var ju som bekant svårt nog ändå att övertyga oss att gå med (tack och lov). Det hade väl varit som att svära i kyrkan att då tala om regler för utträde. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Masse!
Nu är frågan på banan igen. |
![]() |
|
|