Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-04, 20:09
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sv: Dagens rätt

Nu vattnas det i munnen! Har ätit supergod kalv i tomatsås bland annat på Sifnos och Patmos. (fast jag föredrar ris till )
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 20:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Ja visst är det gott! Jag hade att välja på patates eller spaghetti, och då körde jag på patates. Åt inte upp alla dock. Men långkokt kött är så gott!
Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 23:22
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Liostasi låg några trappsteg ner från gatan/parkeringen. En kvadratisk, osmyckad lokal med kassa-apparat i ena hörnet och bakom den ingång till köket. Ser inte namnet Maroussi på visitkortet. Adressen är Kato Meria.
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 08:35
inkfishs avatar

Insidan har jag aldrig tänkt på, men hon heter Marousso, har en supermarket intill (och rum tror jag) och alltihop låg vid en liten parallell väg till huvudvägen, man får liksom köra ner en nivå.
Men det låter inte som vi menar samma, nu blir jag nyfiken för då finns det en taverna till i Arkesini som är riktigt bra. Tack för tipset!
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 09:09
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Vilket underbart möte med nunnan i klostret . INK . ..härlig bild !
Där har jag inte varit än ,körde förbi i fjol, får bli nästa gång jag är på Amo .

Tack för rapporter! ..
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 12:05

Ink..sen när du flyttar över till Egiali och besöker Langada, missa då inte att gå och äta på taverna Maxos, längst upp i Langada, från stora parkeringen och ner i början av byn finns den mittemot den lilla matbutiken.. hon som driver den lagar jättegod mat och är supertrevlig, glad och pratar gärna.

Sen O'nicos är jättemysigt att sitta längre ner i Langada.. fast du kanske redan besökt dessa tavernor?

Sunny, direkt från Pipis café i Kamares.

PS. I Egiali kan jag varmt rekommendera Asteria den klart bästa.(Fast där har du säkert varit)

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-06-05 klockan 12:15.
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 15:28
inkfishs avatar

Maxos måste ligga precis bredvid taverna Loza då, där jar jag ätit tidigare. Grannen har aldrig haft öppet när jag varit där. Tack för tipset, och även för det i Egiali, jag har aldrig ätit inne i byn där så det behövde jag.

Till klostret med nunnan vandrar du lätt från Katapola, den stig jsg skulle gått dit hade ett ras efter en bit, men den jag skulle ha gått på hemvägen är säkert intakt.
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 15:34

Om du går till Maxos så visar hon gärna filmen The Big Blue om du vill se den igen?..
Kollade på den där i höstas!
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 15:40
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Om du går till Maxos så visar hon gärna filmen The Big Blue om du vill se den igen?..
Kollade på den där i höstas!
Haha, jag har den hemma
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 15:49

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Haha, jag har den hemma
...OK.. men det är en helt annan känsla att se den direkt på Amorgos... fast jag har för mig du sagt tidigare att du inte var direkt överförtjust i den filmen ?
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 15:52

Vilken härlig lunch på Levrosso. .ja, där är underbart att sitta håller med!..
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 16:51
inkfishs avatar

Ja visst är det ett fantastiskt ställe! Jag frågade om de har öppet på kvällarna också men tyvärr stänger de nog lite tidigt för mig än så länge, det är så lite folk i rörelse än.

I The big blue älskar jag (förstås ) scenerierna, men jag tycker att handlingen och skådespelarna är rätt kackiga. Vilket inte hindrar mig från att se den med jämna mellanrum

Jag var nere i Agia Anna häromdagen och blev lite glad när jag kikade in i kapellet. I höstas när jag gjorde samma sak var där renrakat på religiösa symboler och det gjorde mig ledsen, för jag tänkte att turismen kanske hade förstört kapellets religiösa betydelse. Men nu var där ikoner, rökelsekar m m som vanligt, så då var det bara lite invändig upprustning i höstas. Det gjorde mig glad.

Nu är det jag som har wifiproblem, måste stå i trappan upp till mitt rum för att få signal
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 17:18

Så bra att de har återställt allting i det lilla kapellet i Agia Anna.. bravo..
Ja, du det där med dålig Wifi kan göra en helt galen ibland......

Internetberoende som jag är..
Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 00:03

Nej, det verkar inte som vi menar samma taverna i Arkesini. När jag tänker på saken, så minns jag att jag hörde att det fanns två matställen, men bara detta var öppet när vi var där.
Återigen härlig mat och utsikt!
Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 07:14
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Så bra att de har återställt allting i det lilla kapellet i Agia Anna.. bravo..
Ja, du det där med dålig Wifi kan göra en helt galen ibland......

Internetberoende som jag är..
Å ena sidan känns det som rena semestern när man inte har wifi, å andra sidan blir man superstressad

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Nej, det verkar inte som vi menar samma taverna i Arkesini. När jag tänker på saken, så minns jag att jag hörde att det fanns två matställen, men bara detta var öppet när vi var där.
Återigen härlig mat och utsikt!
Det är ju jädra märkligt att jag aldrig sett den! I den pyttelilla byn ... Janne kanske kan reda ut det åt oss, nu när han släppt greppet om Bamse. Han skrev ju att han ätit goda luncher på ditt ställe, men det vet jag att han även gjort hos Marousso. Så frågan är om det är samma ändå. Vilket mysterium

Igår kväll när jag satt på Mouragio kom en ambulans och stannade på kajen. Den mötte upp en större båt som just la till. En eller två personer lyftes ombord, liksom ett par rullväskor. Det var ett par turister varav minst den ena blivit skadad i en trafikolycka uppe i Chora under kvällen, och som nu skulle vidare till sjukhus. Det var lite otäckt men skönt att se att det fanns resurser med t ex rejäl båttransport när det behövdes.
Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 15:03
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Ikke at jeg vil stjæle din tråd Inkfish, så bær gerne over med mig, men af terapeutiske grunde vil jeg dele en anden bekymrende oplevelse, jeg havde i går eftermiddag på vej fra Iraklia til Amorgos.
Blandt passagerne var 7-8 engelsktalende kvinder. Da vi nåede Koufonissi, så nogle af disse kvinder, at 2 af deres veninder var gået af færgen og var nået helt op til de ventende værelsesudlejeres busser. De tilbageværende prøvede at råbe dem an, for det var åbenbart meningen, at alle skulle til Amorgos. Det lykkedes dem ikke at få kontakt til dem, hvorfor et par stykker også løb i land for at få dem tilbage til båden. Da de fik indhentet dem, og som jeg gætter, fik dem forklaret, at de var stået af på den forkerte ø, var det åbenbart for meget for en af "afstikkerne", som faldt om med et epileptisk anfald. Meget skræmmende.
Det endte med at båden sejlede uden de på kajen tilbageblivende. Jeg tænker hele tiden på, hvordan det er gået?
Naturligvis håber jeg, at personen kom over anfaldet uden komplikationer, og at alt er gået godt, så de forhåbentlig "bare" har fået en uventet overnatning på Koufonissi.
Er der nogen af jer, der er på øen og ved om det endte lykkeligt?
Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 15:22
inkfishs avatar

Vilken märklig händelse! Fick hon med sig sitt bagage, såg du det? Om hon har epilepsi tar hon ju säkert medicin dagligen som är nödvändig för henne. Hoppas sällskapet kommer tillsammans igen på Amorgos, förbindelsen är ju tät hit från Koufonissi.
Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 15:27
inkfishs avatar

LaRose - nu har jag koll på tavernaläget i Arkesini. Jag har varit vid Mouros och badat (det är väder!) och på hemvägen åkte jag ner till Arkesini.

Nu såg jag Liostasi, som jag aldrig sett förut. Och den ligger lite bakom en ny, stor taverna som heter Marouso - det verkar alltså vara "min" Marouso som stängt sitt lilla ställe och byggt nytt en bit bort. Tror jag såg den även i höstas.

Hur en så liten by ska klara två stora tavernor förstår jag nog inte, men det är väl bara att önska båda lycka till
Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 15:43

Härligt, Inkfish! Började nästan tvivla på mitt eget minne, fast jag egentligen var säker. Så då var det ditt lilla Marouso som var stängt när vi var där sent på säsongen och så har det byggts ett nytt större, som inte fanns när vi var där? Min tolkning av vår senaste teori. Kanske Janne kan bekräfta så småningom?
Så skönt för dig att slippa frysa! Att göra det i Grekland är värre än någon annanstans, tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2015-06-06, 15:53
inkfishs avatar

Jag är inte säker på att Janne varit där efter mig. När Marouso stängde det lilla och byggde nytt vet jag inte. Tror jag åt på det lilla senast 2009, sedan fanns det stora 2014 när jag kom tillbaka. Men det verkar ju inte ha funnits 2013 när du var här, för du hade sett det, det ligger så nära Liostasi. Så det stora öppnade nog förra året.

Det är svalt i vinden och i vattnet var det 20 grader idag. Men jämfört med hur det har varit de senaste två veckorna är det underbart!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:05.