Kalimera Grekland Leros.

Panteli på Leros

Panteli, eller Pandeli, var för mig kärlek vid första ögonkastet. Vi kom med båt till Agia Marina utan att veta var på ön vi skulle bo. Väl i hamn hoppade vi in i första bästa taxi och bad taxichauffören köra oss till öns bästa by. Bilen körde i hög hastighet från Agia Marina upp till Platanos, och sedan ner till Panteli. Redan innan vi gått ur bilen förstod vi att Panteli var en by i vår smak.

Panteli, Vromolithos och Spilia på Leros.

Vy över Panteli, Spilia och Vromolithos

När vi fixat rum gick vi ner till stranden och satte oss på en taverna. Vi njöt av det vi såg. När maten kom in häpnade vi, så god mat hade vi aldrig ätit i Grekland tidigare. Detta måste vara paradiset sa vi till varandra. Det har gått många år sedan vi kom hit första gången. Byn har förändrats en del sedan dess, men som väl är bara till det bättre.

Läs om vårt första möte med Panteli här »

Småbåtshamnen i Panteli.

Bilden högst upp är tagen från Castle of Panteli. Till vänster ser vi en vågbrytare och en småbåtshamn, följer vi kajen till höger kommer vi till en liten strand, bakom stranden ligger lite hus. Större än så är inte Panteli. Byn vi ser ovanför Panteli är Spilia, och därefter ligger Vromolithos.

Panteli på kvällen med den upplysta borgen och de upplysta väderkvarnarna.

För mig är Panteli den perfekta semesterorten. Allt jag önskar mig finns inom krypavstånd: boende, strand, småbåtshamn med fiskebåtar samt mysiga kaféer och restauranger. Om jag vill röra på mig så är det gångavstånd till Platanos, Spilia och Vromolithos. Det enda jag tidigare saknade i Panteli var en affär med bra utbud, men det finns sedan sommaren 2018. Jag gillar även att byn är så liten och kompakt. Det kan man inte tro när man ser byn från Kastro i Platanos.

Man kan bo i väderkvarnarna ovanför Panteli.

Vy över Panteli, Platanos och Kastro på Leros från gångvägen till Spilia.

Vy över Panteli från gångvägen till Spilia. Platanos och Castle of Panteli till vänster.

Panteli är så idealiskt att man inte behöver åka någon annanstans. I alla fall behöver inte vi göra det. Dagarna i Panteli brukar för oss se ungefär likadana ut. Först äter vi en lång och stillsam frukost. Sedan tar vi ett dopp i havet. Det är så nära dit att vi inte behöver ta med ombyte. Efteråt brukar vi sitta på balkongen och läsa en bok. När det är dags för lunch lunkar vi ner till stranden och sätter oss på någon av tavernorna. Vilken spelar inte så stor roll eftersom alla är bra. Efter siestan kanske vi tar ett dopp till, eller läser lite till.

Mycket bra tavernor och restauranger i Panteli på Leros.

En av många mycket bra strandnära tavernor i Panteli.

På kvällen går vi till småbåtshamnen och tittar på fiskebåtarna. Sedan följer vi kajkanten tillbaka till stranden, där vi sätter oss och tar en ouzo innan middagen. Om du tycker att det låter trevligt så kommer du också att älska Panteli.

Vi har ätit på alla tavernor i Panteli och vi har ätit gott varje gång. Att välja ut någon favorit är därför svårt. Men om jag måste nämna några så väljer jag Psarapoula (Apostolis), Patimenos och Zorbas som ligger bredvid varandra ungefär på mitten av stranden. Prova gärna några av de andra tavernorna också. Du kommer inte att bli besviken.

Taverna Patimenos i Panteli på Leros.

Taverna Patimenos i Panteli.

Taverna Psaropoula i Panteli på Leros.

Taverna Psaropoula i Panteli.

Kvällarna i Panteli är magiska. Då sätter tavernorna ut bord och stolar på stranden. Närmare vattnet än så här kan man inte komma utan att sitta i vattnet. När mörkret faller lyses stranden upp av ljuset från tavernorna. Titta man upp mot Platanos ser man den ståtliga borgen och de sex väderkvarnarna bada i ljus. Det är så vackert!

Kvällarna i Panteli är magiska.

Restaurangerna i Panteli på Leros ligger bokstavligen på stranden.

Tänk att sitta så här nära vattnet och äta middag.

Stranden i Panteli då? Hur är den? Jo, den är liten, den är smal och det kan bli väldigt trångt under högsäsong. Men jag är mycket förtjust i den lilla stranden, kanske mest för att den ligger så vackert och att det är krypavstånd till alla bra restauranger.

Panteli beach på Leros.

Den smala men ack så trevliga stranden i Panteli.

Stranden i Panteli.

Solnedgången vid Panteli beach på ön Leros i Grekland.

Stranden i Panteli strax innan solen går ner.

Panteli Beach Hotel i Panteli på Leros.

Panteli Beach Hotel.

HOTELL I PANTELI

Vi har bott i Panteli tre gånger och kommer troligen att bo där nästa gång vi åker till Leros. Alinda är också trevligt, men Panteli är bättre. Tycker jag. Senast vi var här bodde vi på Panteli Beach Hotel, och det är ett av de bästa boende vi har haft under senare år, och jag kan varmt rekommendera det. Även Asterias är ett mycket bra pensionat. Det finns även boende i några av väderkvarnarna ovanför Panteli. Nedan finns tips på bra hotell i Panteli.

Boka Asterias här »

Boka Panteli Beach Hotel här »

Boka Leros Windmills här »

Boka Bella Vista här »

Boka Anemos Studios här »

Boka andra hotell i Panteli här »

VAD DU INTE FÅR MISSA NÄR DU ÄR I PANTELI

Missa inte att äta middag på Restaurant Dimitris O Karaflas i Spilia när du reser till Panteli på Leros.

Missa inte Dimitris O Karaflas i Spilia, som du kan läsa om här »