Kalimera Grekland Samos.

Utflykt med moped på södra Samos

Efter frukost var vi tvungna att flytta från världens bästa Eva på Pension Sunshine. Men vi var tacksamma att hon hade rum i alla fall för några nätter. Nu flyttade vi inte så långt så det gjorde inte så mycket. Camilla gick uppför backen till Hotel Samaina, och jag körde moped dit med all packning. Utsikten vi fick denna gång kan ni se här.

Hyra moped på Samos.

Det tog cirka två minuter att köra till Hotel Samaina. Självklart hade jag hjälm. :-)

Idag har vi i sakta mak puttrat runt på Samos sydkust. Där är så himla vackert. Vi körde bland annat till Votsalakia och till Psili Amos 2.

Votsalakia. Samos.

Sydkusten på Samos. Votsalakia ligger under den vita pilen.

Vi åt lunch i den lilla turistorten Balos. Det var ett kärt återseende. Här finns en lång stenstrand, några tavernor och några pensionat. Balos ger oss Telendoskänsla och vi skulle gärna stanna några nätter, men det får bli en annan gång. Missa inte Taverna Akrogiali om ni har vägarna förbi.

Taverna Akrogiali. Balos. Samos.

Stranden i Balos. Taverna Akrogiali till vänster i bild.

Efter lunch besökte vi några av Samos otaliga bergsbyar, de flesta vackra och grekiskt genuina. Jag vet inte hur många fina byar det finns på Samos, men många är det. Och även om vi varit här ofta finns det fortfarande byar som vi ännu inte varit i, byar som välkomnar och överraskar, som Platanos som var en ny bekantskap för oss.

Platanos. Samos.

Det mysiga tavernatorget i Platanos.

Under dagen har vi bestämt oss för att resa vidare. På fredag eftermiddag lämnar vi Samos för denna gång. F/B Marina avgår 16.00 från Vathy med destination Naxos, via Fourni och Ikaria. (Ikaria sparar vi till i höst.)

Vi kommer fram till Naxos runt midnatt. Sover en natt på Naxos innan vi fortsätter till Santorini. Hem igen alltså. (Båten som vi skulle åkt till Ikaria med enligt den gamla planen har gått sönder och ligger tyst och ensam i hamn.)

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »