Resa från härliga Syros till underbara Ios

Efter några härliga dagar på Syros var dagen så kommer att lämna ön, och resa vidare till min ungdoms paradisö Ios. Gissa om jag längtade!

Ios och Sikinos i Grekland.

Snart sitter jag här igen och tittar på den fantastiska solnedgången. Yippie!

Men först skulle vi säga hejdå till Syros. Vi åt en långsam frukost på vår underbara balkong på Ethrion Hotel i Ermoupolis. Båten till Ios skulle gå klockan tolv så vi hade gott om tid. Efter frukost packade vi ner de sista pinalerna, sa adjö till vår mycket trevliga hyresvärd Georgios, och gick ner till hamnen.

Färjan Artemis i hamnen i Ermoupolis på Syros.

Färjan Artemis i hamnen i ErmoupolisSyros.

Vi lämnade Syros klockan tolv med Artemis. Den båten vill vi inte se igen. Den förde ett jäkla oväsen och det stank från skorstenarna. Stolarna var så skitiga av rök att det första vi fick göra när vi kom till rummet på Ios var att tvätta shortsen. Båten har dock fördelar, den går till nästan alla öar i Kykladerna.

Ano Syros ovanför Ermoupolis på ön Syros i Grekland.

Hejdå Syros - vi ses snart igen. (Ano Syros.)

När vi kom till Naxos blev vi glada av att se Express Skopelitis ligga inne i hamnen. Det satt ganska mycket folk ombord som troligen var på väg till Amorgos. Lite avis blev vi allt. Amorgos är ju ändå Amorgos.

Express Skopelitis i hamnen på Naxos.

Väl framme på Ios var vi beredda på att tusentals rumsuthyrare skulle slåss om våra pengar. Men inte, de fick inte stå där de har stått tidigare så inte en enda rumsuthyrare attackerade oss. Vi gick till bussen, trodde den skulle vara knökfull. Men icke, vi var de enda turisterna på bussen. Så otroligt lite turister! Vi hade mejlat ett pensionat tidigare och frågat om rum, men vi fick inget svar. När vi kom till Chora med bussen gick jag direkt till en gammal vän - Dimitris på Seven Eleven - och bad honom fixa ett rum där det var lugnt och tyst, och där det hade WIFI. Dimitris ringde till Hotel Avanti och ägaren Thomas kom snart och hämtade oss.

Utsikt från en balkong på Hotel Avanti i Chora på Ios.

Några minuter senare satt vi med denna utsikt från vår balkong på Hotel Avanti.

Att komma till Ios sätter igång många känslor. Jag och Camilla har varit här tre gånger tidigare. Innan vi träffades åkte jag hit nästan varje år sedan 1982. Här har jag spenderat mer än ett år av mitt liv. Det är lång tid, och självklart har jag många fina minnen, och många goda vänner. När vi kom upp i byn kändes det som att jag kom hem. Träffade en del gamla vänner, bland annat Yiannis från baren Satisfaction, han hade sålt sitt ställe och börjat jobba hos Frankie på torget.

Innan vi gick ut njöt vi av solnedgången från vår balkong på Hotel Avanti. Solnedgången sedd från Ios är bland de vackraste man kan tänka sig.

Sunset. Ios. Greece.

Solnedgången på Ios är alltid vacker.

Efter denna sköna stund gick vi en runda i byn, som var sig lik. Inte mycket har hänt sedan vi var här senast. Det är så himla kul att träffa gamla vänner, några av dem har jag inte sett på tjugo år. (Jag bodde på Ios sex månader för många år sedan och då lärde jag känna de flesta i min ålder.)

Vi åt middag på Pithari som ligger vid stora katedralen. I min ungdom var Pithari ett enkelt ställe som serverade rustik grekisk husmanskost. Man kan säga att köket utvecklats sedan dess! Vi åt pasta för första gången under resan, och inte vilken pasta som helst, den var gudomligt god. Camilla tyckte att hennes pasta var den godaste hon ätit någonsin!

I stället för att kolla läget i byn gick vi direkt hem efter middagen. Kändes lugnast så. Fast egentligen hade vi inte behövt göra det för här är väldigt lugnt, och otroligt få turister. Det säger grekerna också. (Träffade en Kalimerian igår som reser till Ios varje år och han hade aldrig sett så få turister på Ios.) I stället för att slå klackarna i taket gick vi hem och tittade på stjärnorna.

« Föregående dag (kommer snart) | Nästa dag »