Kalimera Grekland Kreta.

Resa från Kreta till Naxos, via Santorini

Vi vaknade av tidigt av väckarklockan. Trötta men lyckliga. Trötta efter den något psykiskt ansträngande - men roliga - festen igår, och lyckliga för att vi lyckades ta oss därifrån. Självklart var vi en aning nedstämda också eftersom det nu var dags att lämna Kreta efter fyra helt fantastiska veckor. Snyft. Nu har vi fyra veckor kvar i paradiset. Hoppas att tiden går långsamt.

Efter en minimal frukost på rummet i Chania släpade vi oss (packningen är fortfarande tung) till busstationen och tog bussen till Rethymnon där vi bytte buss till Heraklion. När vi kom fram till busstationen köpte vi kaffe och åt en andra frukost, denna gång lite stadigare.

Busstationen nära hamnen i Heraklion på Kreta.

Frukost på busstationen i Heraklion.

Ferry F/B El.Venizelos in Greece.

Från Heraklion åkte vi med färjan F/B El.Venizelos till Santorini.

Det var inte mycket folk på båten. Det märks verkligen att säsongen är över. Vi hade fem timmar på Santorini innan båten till Naxos skulle avgå. Först hade vi tänkt ringa till Paris och Julia på Honeymoon Beach Hotel och be dem hämta oss. Men vi ville inte störa dem, så vi spenderade fem timmar i en tom och ödslig hamn.

Sova i hamnen på Santorini.

Vi hade fem tråkiga timmar i hamnen på Santorini.

Vi kunde inte låta bli att fascineras över skillnaden mellan högsäsong och lågsäsong när vi stod på båtens (Blue Star Paros) däck och väntade på avgången. Så lite folk i hamnen!

Hamnen på Santorini i augusti.

Den här bilden tog jag den 11 augusti.

Hamnen på Santorini i oktober.

Den här bilden togs idag - den 29 oktober.

Solnedgången sedd från Blue Star Paros i Kykladerna.

Det blev en lugn båtresa och vi fick se en mycket vacker solnedgång.

Efter två timmars båtresa på en folktom Blue Star Paros kom vi så fram till Naxos. Det var inte många som klev av på Naxos hamn, tolv personer räknade jag till, av dessa var vi de enda utlänningarna. De horder av rumsuthyrare som vanligtvis attackerar nyanlända turister i Naxos hamn var nu decimerade till några få. Alla slogs om oss två. Ingen vann.

Vi hade som vanligt bokat in oss på Pension Sofi. Rena och Thodoris mötte upp oss i hamnen med en skylt som det stod Herr och Fru Pocko Locko på. Har du följt bloggen från början vet du var namnen kommer ifrån. Det var sorgligt att lämna Kreta, men när vi kom fram till Naxos försvann den känslan, och vi var lyckliga igen

Welcome to Naxos.

Välkommen till till Naxos - Herr och Fru Poko Loko!

När vi kom till Pension Sofi visade det sig att det var fullt! Vi som hade trott att vi skulle vara de enda gästerna. Vilken tur att vi hade bokat via sms några dagar tidigare. Vem förutom vi reser runt så här års kan man fråga sig. Och frågade gjorde vi. Gästerna på Sofi kom från England, Frankrike, Nya Zeeland, Tyskland, Grekland och Sverige. Under oss bor en svensk familj som vi ännu inte träffat. Utsikten från Pension Sofi ser du här.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »

Kreta på Kalimera » | Naxos på Kalimera »