Kalimera Grekland Samos.

På middag med Bob Dylan på Restaurant Elia

Det är härligt att vara tillbaka på Samos. Samos är för oss ett av fyra grekiska "hem". De andra tre är Santorini, Amorgos och Naxos. Här trivs vi. Alltid. Extra mycket denna gång för här finns tillgång till trådlöst internet. Något som vi har saknat ett tag och den enda anledningen till att vi lämnade Chalki och Telendos i förtid.

Idag har vi mestadels suttit inne och skrivit. Vi har ganska mycket att ta igen nu när vi har internet. Samos har vi varit på så många gånger förut att vi inte behöver åka runt. Känns ganska skönt efter allt farande tidigare under resan. Också skönt att slippa släpa runt vår gigantiska packning, och skönt att slippa leta rum.

Vi såg några öluffare på hamnpromenaden i Pythagorion. Det är inte ofta man ser det här.

I morse träffade vi en kille från Sverige som heter Stefan, han kunde verkligen Samos. Vi som trodde att vi sett det mesta av ön, men icke. Han visade oss en mängd "hemliga" platser på en karta där han märkt ut ställen som inte ens - så att säga - fanns med på kartan. Ändå var det en väldigt detaljerad karta. Hans tips sparar vi till nästa gång. I gengäld gav vi tips om Amorgos. Han nappade och ska åka dit nästa år. :-)

Hotel Samaina i Pythagorion på Samos.

Vårt kontor på Hotel Samaina i Pythagorion.

Vi har nu AC för första gången sedan vi var på Spetses. Det är vi mycket tacksamma för! Vi har mött väldigt få svenskar, men desto fler norrmän. Värmen är inte lika jäklig just idag.

På kvällen åt vi på Restaurant Elia som drivs av Michalis som tidigare jobbat på olika grekiska restauranger i Göteborg. Där är fullt varje kväll. Med all rätt för bättre restaurang finns inte på Samos. Vi var där tidigare under dagen för att boka bord. Vi blev "inskrivna" som Kalimera x2. På raden ovanför oss stod det Bob Dylan x2. Vi kunde bara hoppas!

Restaurant Elia i Pythagorion.

Men så blev det förstås inte. Bordet bredvid vårt var reserverat - kanske för Bob Dylan - men han dök aldrig upp. Så inte heller denna gång träffades vi - jag och Bobban. Förra veckan hade Eric Clapton bokat bord på Elia berättade Michalis, inte heller han dök upp. Till skillnad mot Dylan var Clapton faktiskt på plats i Pythagorion. Han var här med ett större sällskap på en båt som låg inne en vecka. En kväll skulle de äta på Elia, men två timmar innan de skulle komma ringde de och avbokade. Synd tyckte förstås Michalis.

Hur som helst. Maten vi åt var suverän. Till förrätt åt vi grillade auberginer på en bädd av sallad blandat med russin, jordnötter och soltorkade tomater, över hela härligheten ringlade en aromatisk balsamicosås. Smakerna gifte sig fint tillsammans. Till huvudrätt åt jag konjakstänkt lammsouvlaki och Camilla åt kalkonfilé fylld med soltorkade tomater och fetaost. Fullmånen lyste över oss och alla var sååå glada. :-)

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »