Öluff till små öar i Dodekaneserna. Del 3.

Telendos
Vi hade nu bestämt att skippa Nissyros och i stället ta Telendos direkt och senare Arki. Proteus, en gammal skorv, utdömd av Greek Island Hopping "The grubby Proteus is the boat to avoid". Den har tidigare gått bland de joniska öarna. Men helt ok bara den tog oss dit vi ville, inte mycket folk här heller.

Anlände till Kalymnos vid 22-tiden. En säger en taxi stod i hamnen, ledig och den körde oss direkt till bryggan varifrån båtarna till Telendos gick. "Följ killen där, han ska till Telendos" sa chauffören (som för övrigt berättade om den blivande flygplatsen). Innan vi hunnit ut på bryggan kom båten så det var bara att kliva på. Ibland ska man ha tur!

Vi hade tidigare ringt George (Rock Café) för rum, han hade inget men lovade fixa åt oss när vi kom fram. Det var fotboll igen på TV (Tyskland-Italien) så han svarade inte på någon telefon. Men Sven hittade hans hus och vi kunde senare installera oss på Fotini som enda gästerna. På Mythos taverna blev vi serverade en sen middag av Yiannis och kunde se de sista minuterna av fotbollen.

Telendos med Kalymnos i bakgrunden.

På Telendos tillbringade vi sedan 4 hela dagar. Trivdes verkligen! Enda bekymret var att det inte fanns färsk frukt och färska grönsaker i de två minimarkets som fanns på ön. Det löstes enkelt genom att ta båten över till Kalymnos en dag och bunkra upp. Utanför vårt boende fanns, förstod vi, en fd taverna. Dvs det fanns ställningar till tak och plats för ett antal bord och stolar. Det blev vår egna taverna, vi flyttade vårt runda plastbord och våra stolar till den lilla skuggiga platsen som fanns och hade genast en egen taverna. Vi bodde så gott som ensamma på Fotini, hade endast grannar två nätter.

Arki
Uppbrott tidig söndag morgon för att ta oss vidare mot Arki. Kapten på båten kom redan 10 i 6 och körde oss över till Myrties/Kalymnos där vi blev hämtade av en förbeställd taxi. Nisos Kalymnos (Nisse) skulle avgå 0700. Det gjorde den också, men tog aldrig riktigt fart för att komma ut ur hamnen. De hade akterseglat en lastbil som skulle med! Chauffören stod viftande på kajen, så det var bara att backa tillbaka, fälla ner rampen och köra ombord. Den här lastbilen fick sedan köra av i varje hamn för att sedan köra på igen som sista bil.

Vi blev liggande ett bra tag på Leros för att invänta Blue Star från Pireus. Från den båten kom folk springande med bagage, ungar och ännu mer bagage för att sedan springa och hämta sina bilar som också skulle med Nisse. Enda direktförbindelsen för bla Lipsi med Pireus fick vi höra.

På Lipsi stod min syster och hennes man och vinkade åt oss. Via sms hade vi meddelat att vi skulle passera på vår väg till Arki. Sven hann gå av för att prata med dem, jag kom inte förbi bilarna, väskorna och lådorna nere vid bildäck. Kul att se dem i alla fall.

Tittade efter Eva Kambitis när båten la till på Patmos, men såg henne inte. Vi bodde hos henne ett par dagar sommaren 2000. Har tidigare sett henne med skylten "Rum" när vi passerat.

Boende på Arki.

Boendet på Arki.

Så framme på Arki, denna lilla ö. Hade ringt angående rum (till tavernan O Trypas) och Sven gick iväg direkt, jag väntade på piren under parasollet="väntsalen"=enda skuggan som fanns där på piren. Efter ett bra tag kommer en bil (en av de få skraltiga som fanns på ön) och någon ropar hallå. En dam hämtar mig och kör mig till sitt hus. Vi fick ett rum som var designat upp till taket! Stenplattor på golvet, sängen uppbyggd på betongfundament, blå lakan, gula handdukar, regissörsstolar och stora vackra krukor på altanen. Tjusigt värre. Men det billigaste boendet hittills i år, endast 25 €.

Telendos på Kalimera » | Arki på Kalimera »