Kalimera Grekland Amorgos.

Bad i Mouros och lunch i Arkesini på Amorgos

Idag har vi börjat kartlägga Amorgos. Igen. Vi har nästan inga vita fläckar kvar. Större delen av ön har vi utforskat under tidigare resor. Det hindrar inte att vi återvänder till redan kända platser. Som idag.

Vi hyrde en moped, en italiensk Fly på 100 cc. Egentligen ska jag inte kunna hyra moped, jag har bara körkort för bil, inte för motorcykel. Tidigare var det inga problem att hyra moped i Grekland med B-körkort. I år är reglerna strängare, men få uthyrare bryr sig. Vi har inte blivit nekade någon gång under resan. Som tur var tittade uthyraren inte så noga på mitt körkort, hade han gjort det hade han sett att det gick ut för två veckor sedan. Ett nytt körkort ligger och väntar hemma på Posten. Antar jag.

Vi började vår sejour på Amorgos med en kort utflykt ner till de södra delarna. Närmare bestämt till Mouros beach. Där vi läste, filosoferade, badade och simmade i grottorna. Mouros är en underbar plats!

Mouros beach. Amorgos.

Tavernan syns till vänster i bild, och Mouros beach ligger nedanför pilen.

När det började kurra i magen körde vi till den lilla byn Arkesini. Där åt vi som många gånger förut lunch på Taverna Marousso. En av många bra lunchtavernor på Amorgos. Rekommenderas mer än gärna: för den goda hemlagade maten, den trevliga ägarinnan och det meditativa lugnet.

Taverna Marousso i Arkesini.

Efter två timmars slölunchande körde vi hemåt. Stannade som alltid och beundrade drakens mäktiga rygg. Den vyn kan man aldrig tröttna på. Det måste vara en av grekiska övärldens vackraste vyer.

Köra moped till klostret och Agia Anna på Amorgos.

Amorgos extremt vackra kustlinje. (Agia Anna ligger nedanför till höger.)

När vi kom hem till Katapola såg vi att mata-katterna-tanten som vanligt matade sina katter. Hon har verkligen fullt upp. Väl hemma på rummet spelade vi tavli. Camilla vann som vanligt. Börjar bli tjatigt. Tycker jag. Hon bara ler.

Katter i Katapola på Amorgos.

Damen som vigt sitt liv till att mata katter.

Imorgon ska vi försöka lura med inkfish på en ny vandring. Hon vet inte om det än. Det är hennes sista dag så chansen att hon följer med är liten. Om inte, kör vi till Chora och strosar runt i gränderna. Självklart avslutar vi med ett dopp eller två nere vid Agia Anna.

Nu ska vi sätta oss på balkongen och förbereda oss för solens nedgång. :-)

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »