Kalimera Grekland Amorgos.

Utflykt till stränderna Amoudi och Agia Anna

Den planerade vandringen blev - som vi misstänkte - inte av. I stället fick vi en underbar sol- och bad-dag tillsammans. Vinden hade lagt sig och Amorgos visade sig från sin allra bästa sida. Efter en lång frukost med spegelblankt hav gav vi oss av med våra mopeder.

Hamnen i Katapola.

Frukostutsikt med spegelblankt hav. Bättre kan en dag inte börja.

Jag och Camilla ämnade ta oss till Ammoudi (en av få platser på Amorgos som vi inte har varit på), och inkfish skulle till Mouros. Men först stannade vi och fotograferade vyn över Katapola, som är så himla vacker.

Katapola sett från vägen till Chora.

Vyn över Katapola fotograferades för kanske tusende gången.

Jag och Camilla gjorde en kort avstickare ner till Mouros för att göra en Janne Forsell. En Janne Forsell går ut på att regissera, och spela in, en film där kameran gör jobbet och vi "tittar på". Under resan har vi gjort många Janne Forsellare.

Ovanför den gudomliga Mouros beach sa vi hejdå till inkfish och fortsatte mot Ammoudi beach. Vi hade hört att det skulle ta cirka 30 minuter att gå ner. En baggis tyckte vi.

Vandringen ner till stranden tog mycket riktigt 30 minuter. Det var alltså en baggis. Kanske för att vi hela tiden hade "det stora blå" i blickfånget. Ungefär halvvägs ner såg vi stranden långt under oss. Den var tom. Vi var duktigt svettiga och skyndade på stegen. Vi ville bada!

Ammoudi beach. Amorgos.

Väl nere vid Ammoudi kastade vi oss i vattnet. Det doppet satt fint. :-)

Vi skulle äta lunch med inkfish klockan två så vi kunde inte stanna så länge. Bestämde oss för att komma tillbaka en annan dag.

När vi kom upp till mopeden igen frågade Camilla om jag fortfarande ville återvända en annan dag. Aldrig i livet sa jag. Vandringen upp för berget var den jobbigaste vi gjort på många år. Det var nära att vi gav upp. (Hur det nu skulle ha gått till.) Ändå tog "uppstigningen" bara 30 minuter. Samma tid som det tog att gå ner. Konstigt.

Helt slut körde vi till Vroutsi där vi träffade inkfish. Vi åt en mycket god lunch på byns enda taverna.

Efter lunch körde vi mot Agia Anna. Vägsträckan mellan Vroutsi och Agia Anna är en av övärldens vackraste. (Det är inte den enda vackra vägsträckan, hela ön är nedlusad med vackra vägsträckor.) På vägen ner till Agia Anna gjorde vi ännu en Janne Forsell. Filmen blev jättebra!

Jag var snabbast av med kläderna och hoppade som ett lyckligt barn ner i Greklands mest inbjudande vatten. Inget annat vatten kan konkurrera med Agia Anna.

Agia Anna. Amorgos. Klippbad i Grekland.

Varför dyka när man kan hoppa? Agia Anna är en av favoriterna i hela Grekland.

Snorkla. Agia Anna beach. Amorgos.

Efter en stund fick även Camilla och inkfish njuta av samma härliga vatten.

När solen försvann från Agia Anna körde vi hem. Jag och Camilla spelade tavli på balkongen och inkfish packade. Innan middagen satt vi på balkongen och gottade oss av solnedgång, spegelblankt hav, inkommande fiskebåtar, stjärnklar himmel och ett mustigt Bordeauxvin (Maison Delor - 2002).

Solnedgång från Eleni Rooms i Katapola på Amorgos.

Solnedgången sedd från inkfish rum, som har nummer fyra.

En perfekt dag avslutades med en lika perfekt kväll på Taverna Psaropoula. Väderleksrapport: Den hårda vinden har lagt sig, det blåser ingenting, det är varmt, nästan lika hett som i juli. Temperaturen i vattnet är fortfarande behagligt, även för en badkruka som mig.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »