Kalimera Grekland Chalki.

Lång dags färd från Rhodos till Chalki

Denna dag gick i trötthetens tecken. Den långa resan från Kastellorizo till Rhodos kvällen innan hade satt sina spår. Vi kom fram till Rhodos långt efter midnatt. Snacka om lång och jobbig båtresa. Men vi hade i alla fall tur med vädret, det var varmt och det var vindstilla, så vi kunde sitta, och ligga, utomhus.

När vi kom fram till Rhodos släpade vi oss upp till Kristinas rum genom Rhodos gamla stad, det var nästan bara vi ute. Häftigt att gå (släpa) omkring i gränderna nattetid utan att möta andra människor. När vi kom fram till pensionatet var det bara att öppna dörren (nyckeln satt i) till vårt rum och slänga oss i sängen oss sova.

Vi sov ganska länge på morgonen. Jag gick till bagaren och köpte bröd, och sedan åt vi en lång frukost med denna utsikt. Efter frukost gick vi en runda i gamla stan. Där har vi varit så många gånger att vi hittar lika bra som hemma i Stockholm.

Vandra runt bland gränderna i Rhodos gamla stad får man inte missa när man är på Rhodos.

Gränder i Rhodos gamla stad.

Efter lunch gick vi och hälsade på vännen KimTriton Holidays. Det är alltid lika trevligt att träffa honom, han har så mycket att berätta om Rhodos. Hos Kim köpte vi båtbiljetter till Chalki. Han bjöd på svensk hallonsaft, den satt fint kan jag lova. I väntan på båten satt vi på ett internetkafé, kollade mejl och planerade resans fortsättning.

Vid fyratiden äntrade vi båten Panagia Spiliana som skulle ta oss till Chalki. Den båtresan var inte kul. Maken till skorv har vi nog aldrig rest med tidigare. Det dånade något fruktansvärt från motorerna. Usch och fy.

Färjan Panagia Spiliana går mellan Rhodos och Chalki i Dodekaneserna.

Skorven Panagia Spiliana i Rhodos lilla hamn.

Vi kom fram strax innan solen skulle gå ner. Det är ingen bra tid att leta rum. Camilla började leta. Hon hittade inga rum. Sedan var det min tur att leta. Inte heller jag hittade något. Det konstiga var att det inte fanns någon att fråga heller. Det visade sig snart att alla pensionat (eller villor som de kallas på Chalki) var uppbokade av brittiska charterbolag.

Hamnen på Chalki i Grekland.

Camilla läser bok i hamnen på Chalki, och jag letar rum.

Efter en timmes letande gav jag upp och gick in i en resebyrå och frågade om de kunde hjälpa mig. Där fick jag äntligen napp. Och vilket ställe, och vilken utsikt! Kolla utsikten här.

Dorothea Studios. Chalki. Halki.

Lycka är att ha ett rum för natten.

Äntligen hade vi någonstans att bo. Vi hade till och med börjat ställa in oss på att sova ute. Nu var denna långa resa slut. En resa som började på Kastelorizo igår kväll, och som via Rhodos nu hade tagit oss till Chalki.

På mindre än 24 timmar hade vi besökt tre öar. Gissa om vi var trötta. Efter att vi checkat in på vårt fina rum på Dorothea Studios gick vi en runda i byn, och åt en mycket god middag.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »

Läs om Chalki på Kalimera »