Kalimera Grekland Kreta.

Lejon, palmer, åsnor, spöken och vågor på Kreta

Vi sov som stockar i detta härliga rum. Ändå var vi uppe i ottan. Vi träffade Heracles som också var morgonpigg. Han skulle fixa frukost åt oss, men det skulle ta en liten stund, så vi gick en runda i byn. Fyllde på våra vattenflaskor i ett av lejonen som finns här i Spili.

Lejonfontänen i Spili på Kreta.

Påfyllning av vattenflaskor i lejonfontänen i Spili.

Väl hemma igen möttes vi av Heracles som ursäktade att frukosten inte var klar. Vi sa siga siga och satte oss utanför och studerade kartan. Sekunden innan våra magar skulle börja kurra kom Heracles och sa att frukosten var klar. En frukost som var värd att vänta på skulle det visa sig: kaffe, kokt ägg, gott bröd, färsk juice (god) och fyra olika hemlagade marmelader. Vilka marmelader! Heracles gjorde dem själv. De var så goda att vi köpte med oss några burkar, och han gav oss en utan kostnad. Heracles är för övrigt en av de trevligaste greker vi har träffat.

Heracles Hotel i Spili på Kreta.

Heracles i receptionen på Heracles Hotel i Spili.

Vi njöt av länge av denna underbara morgon. Solen gick upp och dalen blev ännu vackrare. Från en högtalare utanför kyrkan hördes en präst humma. En spindel ovan oss åkte upp och ner i takt med prästens hummande. En man kom förbi och satte sig och pratade med Heracles. Han pratade exakt som dvärgen i Twin Peeks. Baklänges, fast på grekiska. Mycket märkligt. Kort sagt så var det en fantastisk morgon.

Efter en natt i bergen kände vi för att bo vid kusten igen. Målet för dagen var Chora Sfakion, en by som vi aldrig hade varit i tidigare. Självklart körde vi inte raka vägen till Chora Sfakion, det skulle vara olikt oss.

Det kändes härligt att vara på rull igen. Precis som alla andra morgnar. Vi började med att köra en runda ovanför Spili där vi bjöds på mycket vackra vyer. Tyvärr var det mulet så vi fick inga bra bilder. I stället styrde vi kosan mot palmstranden Preveli. Tyvärr valde vi fel väg och hamnade i Drimiskiano Ammoudi, via en mycket dålig grusväg. Parkerade bilen vid ett litet pensionat med tillhörande taverna och gick via en smal stig till Preveli beach. Så himla vackert! Synd bara att det var mulet.

Preveli beach sett från Drimiskiano Ammoudi på södra Kreta.

Palmstranden Preveli sett från Drimiskiano Ammoudi.

I stället för att gå ner till stranden körde vi den långa dåliga vägen tillbaka igen. Vi ville komma till stranden den rätta vägen, så att säga. Vi stannade till vid det övergivna klostret Kato Preveli, och det stora klostret Piso Preveli på vägen till stranden. När vi kom till en jättestor parkeringsplats parkerade (1.50 €) vi bilen och gick ner till stranden. Stranden var ännu vackrare från det här hållet.

Preveli beach. Kreta.

Preveli beach sett från andra hållet.

Nu började vi bli hungriga men hade ingen lust att äta på snackbaren i Preveli. Det fick bli Kretapinnar och russin i stället. Tack för russinen kära Lasithiplatå! Efter denna enkla lunch fortsatte vi söderut. Hur kan det finnas så många vackra vyer här på Kreta. Det är helt otroligt. Vi stannade till vid ett vilohem för åsnor, något vi aldrig hade sett tidigare. Det satt en skylt utanför där besökare uppmanades att mata åsnorna, och självklart gjorde vi det.

Donkey Sanctuary. Plakias. Kreta. Crete.

Söta åsnor vid Donkey Sanctuary.

Sen körde vi till stränderna Damnoni, Ammoudi och Ammoudaki som ligger nära Plakias. Hit borde det gå charter från Sverige. Även till Plakias som var vårt nästa stopp. När vi kom till Plakias började det regna och det var ju lite trist. Vi är ju här för att upptäcka och för att fotografera. Vi åt en gyros i regnet och körde vidare.

Därefter körde vi till Rodakino och tittade på rovfåglar. De lät som Nazgülerna i Sagan om Ringen. Vädret blev sämre så vi hoppade över några av de byar vi hade tänkt besöka. När vi kom till Frangokastello kom solen fram igen. Borgen i Frangokastello var häftigare än vad vi trott, och stränderna var inte dumma de heller. Nere på stranden stod en kille och spelade klarinett som om han vore i trans. Vi stannade en stund och lyssnade, och tänkte på spökhistorien om Frangokastello.

Stranden i Frangokastello på södra Kreta.

Borgen, stranden och klarinettspelaren i Frangokastello. Läs myten om Frangokastello här.

Från Frangokastello körde vi kustvägen mot Chora Sfakion. Längs vägen tog vi upp två liftare som gått Imbrusavinen. Det gick ingen buss på söndagar, så de blev väldigt glada att vi stannade. De bodde på Hotel Samaria i Chora Sfakion. Där hade vi också tänkt bo, men det var fullt. I stället tog vi in på stället bredvid: Livikon. Samma utsikt som från Hotel Samaria och priset var 35 €.

Se utsikten från rummet här »

Tavernor i Chora Sfakion på södra Kreta.

Kväll i Chora Sfakion på södra Kreta.

Vi gick en runda i den lilla byn som genast fick vårt gillande. Tog varsin öl på balkongen och njöt av solnedgången innan vi gick ut för att äta middag. Det var lite folk ute, kanske för att det var kallt och regnigt. Middagen åt på Taverna Three Brothers, och vi satt inomhus där det var varmt och gott. När vi kom hem läste vi vanliga böcker för första gången på mycket länge, och somnade sedan sött till ljudet av vågorna utanför fönstret.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »